آریایی‌نژاد در رادیو گفت‌وگو:

ضرورت فرهنگ‌سازی استفاده از داروهای گیاهی و سنتی/ تا تحقق کامل طرح تحول نظام سلامت فاصله داریم

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با حضور در رادیو گفت‌وگو گفت: تا اجرای کامل طرح تحول نظام سلامت فاصله زیادی داریم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران؛ احمد آریایی‌نژاد در برنامه "مناظره" رادیو گفت‌وگو با اشاره به مشکل تامین بودجه برای طرح تحول نظام سلامت گفت: در برخی بیمارستان‌های دولتی بیماران برای تامین یکسری از نیازهای خود مجبور هستند به خارج از بیمارستان مراجعه کنند؛ که این امر خلاف اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی بر واگذاری امور به بخش خصوصی است. 

نماینده مجلس با بیان اینکه در اجرای طرح تحول نظام سلامت می‌بایست به جنبه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی توجه داشت، افزود: باید به سمت رونق هر چه بیشتر استفاده از طب گیاهی و سنتی پیش رویم و در زمینه تولید دارو به نحوی عمل کنیم که برای تهیه اقلام مهم دارویی، به خارج از کشور بی‌نیاز شویم. 
 
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مورد ضرورت تحقق طرح «راهنمای بالینی» ذیل طرح تحول نظام سلامت، تاکید کرد: در حال حاضر با تحقق این طرح فاصله زیادی داریم و زیربنا‌های اجرای آن آماده نیست، همچنین در برخی خانه‌های بهداشت روستایی با مشکل تجهیزات و پزشک روبرو هستیم که وزارت بهداشت باید در این ارتباط چاره اندیشی کند. 
 
نماینده مجلس در ادامه تصریح کرد: تلاش داریم در بودجه سال ۹۴ سهم بهداشت را از سهم درمان تفکیک کنیم. 
 
وی در بخش دیگر از صحبت‌های خود با تاکید بر لزوم نظارت وزارت بهداشت بر تولید دارو در کشور، افزود: متاسفانه برخی پزشکان به طور معمول برای بیماران خود داروهای خارجی تجویز می‌کنند در حالی که کیفیت برخی از داروهای داخلی اگر نگوییم بهتر از نمونه‌های خارجی است، از آن‌ها کمتر نیست. 

آریایی‌نژاد با بیان اینکه عدالت حکم می‌کند که مردم، خاصه در روستا‌ها  باید به امکانات بهداشتی آسان و ارزان دسترسی پیدا کنند، تصریح کرد: همواره بیمارانی به بنده مراجعه می‌کنند که به علت کمبود امکانات مجبور شده‌اند برای ادامه درمان از شهرستان به تهران بیایند و چون جایی برای اقامت ندارند در شهر آواره هستند، بنابراین ضروری است، سیستم بهداشت کشور این مسائل را ببیند و برای آن چاره اندیشی کند. 
 
در ادامه برنامه محمدرضا واعظ مهدوی با تائید صحبت‌های آریایی‌نژاد مبنی بر تقدم سیاست پیشگیری بر درمان، ادامه داد: بر اساس تعهدات دولت، طبق قانون اساسی و قراردادهای بیمه، بیماران بیمه شده در بیمارستان‌های دولتی می‌بایست ده درصد از هزینه درمان را پرداخت می‌کردند و ۹۰ درصد آن را بیمه پرداخت می‌کرد.

وی افزود: این موضوع تا سال ۸۹ روال عادی داشت ولی با افزایش قیمت حامل‌های انرژی، قیمت هزینه‌های تمام شده در بیمارستان‌ها افزایش پیدا کرد. مثلا هزینه مستقیم انرژی در بیمارستان‌ها سه برابر قبل شد، از سوی دیگر نرخ درمان نیز افزایش پیدا کرد و در پی این اتفاقات بر هزینه بیمارستان‌ها نیز افزوده شد. 
 
وی تاکید کرد: اجرای طرح پزشک خانواده لازم است ولی شرط کافی نیست؛ چراکه اکنون در جریان اجرای این طرح خدماتی مد نظر مسئولان است که از سوی پزشک خانواده قابل ارائه نیست. 
 
مشاور معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با بیان اینکه در جریان اجرای طرح تحول نظام سلامت تعداد پزشکان برای مناطق حاشیه‌ای و روستا‌ها افزایش پیدا کرده افزود: در ماه‌های اولیه میزان مراجعه کنندگان ده درصد افزایش پیدا کرده بود اما در ماه‌های بعد این درصد کاهش پیدا کرد و به میزان ۴ الی ۵ درصد رسید. 
 
انتهای پیام/
برچسب ها: مجلس ، کمیسیون ، بهداشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار