رئیس کمیته داوران بسکتبال اعتقاد دارد که نزدیک شدن سطح بازی های تیم ها در فصل جدید باعث سخت شدن قضاوت داوران می شود و داوران هم به عنوان انسان حق اشتباه دارند.

ورژ آبکاریان رئیس کمیته داوران فدراسیون بسکتبال در آستانه شروع مراحل نهایی لیگ ملی در مورد برخی ابهامات مربوط به داوری در مرحله مقدماتی لیگ به خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران توضیح داد. آبکاریان در مورد انتقاد به پخش نشدن فیلم در سمینار اولیه داوران گفت: در سمینار پیش از فصل به جای فیلم، مطالب آموزشی داشتیم. یک امتحان با 40 سوال از داوران گرفتیم که 40 صحنه بسکتبال را باید قضاوت می کردند. بعد از امتحان هم جواب را به آنها دادیم. به هر حال روش های آموزشی به داوران متفاوت است.

وی در مورد اعتراضات بیشتر تیم ها به قضاوت داوران در این فصل گفت: داوران که تفاوت زیادی ندارند و همان داوران پارسال هستند اما تیم ها کم شده اند و به همین دلیل هم تجمیع بازیکنان در تیم ها به خصوص 3 تیم بالای جدول را داشتیم. امسال هیچ مسابقه ای سبک نبود. گرگان تیم مهرام را شکست داد، دانشگاه آزاد به هفت الماس باخت و پتروشیمی برخلاف سال قبل چند باخت داشت. این شرایط را سال های قبل نداشتیم و تیم های مهرام و پتروشیمی بدون باخت قهرمان مرحله مقدماتی می شدند.

کسی مربیان را زیر سوال نمی برد

رئیس کمیته داوران ادامه داد: باخت های مدعیان در این فصل نشان می دهد که تیم ها هم قدرت هستند و طبیعی است که این جریان روی قضاوت ها تاثیر می گذارد. وقتی بازی یک طرفه نباشد، قضاوت هم سخت می شود. از طرفی وقتی مربیان اشتباه می کنند و بازی با اختلاف زیاد را بازنده می شوند کسی آنها را استنطاق نمی کند اما وقتی داور اشتباه کند، فیلم بازی را به فدراسیون می آورند و شاکی می شوند. این روند ناعادلانه طبیعی است اما به هر حال داور هم انسان است و اشتباه می کند.



آبکاریان در مورد تعداد زیاد قضاوت های صادق قنبری برای دانشگاه آزاد و رضا آذرافزا برای مهرام توضیح داد: قنبری 3 بازی در تهران بوده و در سایر مسابقات تیم دیگری میزبان بوده است. اگر اعتراض روی نحوه قضاووت هست که مطرح کنند اما چیدمان داوری با من به عنوان رئیس کمیته داوران است که تشخیص می دهم کدام داور را برای کدام بازی انتخاب کنم. تعداد داوران ما محدود است. قبلا 3 داور اصلی داشتیم که امسال با محمدپور به 4 داور رسیده اند. بقیه هم داوران یک و 2 هستند. طبیعی است که این داوران برای بازی های تیم ها تکرار می شوند.

کسی روی زارع حساسیت نشان نداد

وی افزود: جواد زارع داور شیرازی ما هم برای صنایع 9 بار قضاوت کرد اما کسی حساسیتی نشان نمی دهد. این داور به خاطر نزدیکی به خوزستان، بیشتر برای تیم های جنوبی قضاوت می کند. به نظرم حساسیت روی داوران را مربیان ایجاد می کنند وگرنه وقتی کار داوری خوب است از او استفاده می کنیم. صادق قنبری برای مثال کمترین اشتباهات را داشته و کارش خوب است که برای بازی های حساس انتخاب می شود.

داور سابق بسکتبال در مورد کم شدن هر ساله تعداد داوران گفت: درست است که زمانی من، امیرحسین صفرزاده، هروس آوانسیان و رضا جوادی داوران اول بودیم و حالا هیچ کدام قضاوت نمی کنیم اما می توانیم مانند کشورهایی که برنامه ریزی برای چند سال آینده بسکتبال خود می کنند، ما هم چند سال روی داوران جوان کار کنیم تا زمانی که به 30 یا 32 سالگی برسند و برای چند سال داوری ما تضمین شود. در حال حاضر داوران ما کم تجربه هستند و حساسیت هم بالا است.

گرگانی ها توقع استفاده بیشتر از آنها را داشتند

مشکل اعتصاب گرگانی ها در لیگ چه بود؟ آبکاریان توضیح داد: توقع داشتند که از داوران گرگانی بیشتر استفاده کنیم اما شخصا به گرگان رفتم و برای آنها توضیح دادم که ما به اسم و شهر کاری نداریم و هر داوری که خوب قضاوت کند را مورد استفاده قرار می دهیم. از طرفی در غرب کشور تعداد تیم ها کم شده اند. سال قبل بهشت هیرکان، گنبد شاهرود و تیم های دیگر را داشتیم که امسال نیستند. وقتی تعداد تیم ها کم می شود، طبیعتا تعداد مسابقات هم کاهش پیدا می کند. با این شرایط داوران را به کدام مسابقه بفرستیم؟ به هر حال با توجه به شرایط مالی مجبور به استفاده از داوران در مناطق خود آنها هستیم.

رئیس کمیته داوران تاکید کرد که داوران بسکتبال به خصوص داوران جوان پاک و از نظر قضاوت قوی هستند و آینده داوری با این نفرات تامین می شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: آبکاریان ، داوری ، بسکتبال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار