تقویم تاریخ در آینه ورزشی؛

قهرمان وزنه برداری المپیک و جهان در گذشت

امروز چهارشنبه 1 بهمن 1393 هجری شمسی برابر با 29 ربیع الاول 1436 هجری قمری و 21 ژانویه 2015 میلادی است.

 به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، 96 سال پیش در چنین روزی محمود نامجو‌ قهرمان وزنه برداری المپیک و جهان در شهر رشت متولد شد او از کودکی از ورزش کردن علاقمند بود و ژیمناستیک و ورزش‌های باستانی را از کودکی آغاز کرد.
 
وزنه برداری را در تهران به طور جدی دنبال کرد و در المپیک 1948 لندن پنجم شد در المپیک 1952 مدال نقره و در ملبورن مدال برنز گرفت در مسابقات جهانی از سال 1949 تا 1957 سه مدال طلا، یک مدال نقره و دو مدال برنز بدست آورد او در روز سی ام دی ماه 1368 دار فانی را وداع گفت.
 
53 سال پیش در چنین روزی کار لیز‌ دونده برجسته قهرمان دوهای سرعت و پرش طول جهان ببرمنگام‌ متولد شد او در هیوستن‌ کار تمرین دو و میدانی را به طور جدی ادامه داد کارلیز در المپیک 1988 در سئول‌ دو مدال  طلا کسب کرد در المپیک 1996 در رشته پرش طول با پرش معادل 8 متر و 50 سانتی‌ متر مدال طلا گرفت . جیسی اوونز‌ دونده سیاه پوست آمریکایی الگوی او بود.
 
45 سال پیش در چنین روزی نخستین بار یک تیم باشگاهی مصری به نام اسماعیل اسپورتینگ‌ کلاب مقام قهرمانی جام باشگاه‌های آفریقا را بدست آورد دو تیم اسماعیل مصر و کینگ شانزا کونگو در دیدار برگشت در مصر برابر هم قرار گرفتند و تیم مصری با نتیجه 3 بر یک مقابل حریف خود به پیروزی رسید و عنوان قهرمانی را بدست آورد.  مسابقه رفت دو تیم در کونگ با تساوی 2 بر2 به پایان رسیده بود.
 
44 سال پیش در چنین روزی مسابقات شمشیر بازی قهرمان ایران در تالار شمشیر بازی ورزشگاه امجدیه برگزار شد در این رقابت‌ها 30 شمشیر باز از 4 استان کشور حضور داشتند این مسابقات در اپه و فلوره‌ بدین ترتیب برگزار شد  که اصغر پاشاپور مدال طلا گرفت و در قسمت اپه عبدالرضا  رادپی‌  از تهران مقام نخست را بدست آورد حمید فتحی و شاهین سنجر‌ عنوان‌های دوم و سوم قسمت سابر را بدست آوردند.
 
 43 سال پیش در چنین روزی‌ در جریان مسابقات فوتبال قهرمانی کشور تیم‌های استقلال تهران  و عقاب در برابر هم قرار گرفتند‌ تیم استقلال موفق شد تیم عقاب را 1 بر صفر‌ شکست دهد تنها گل این دیدار را  مرحوم غلامحسین مظلومی در دقیقه 54 برابر استقلال زد این مسابقه در ورزشگاه‌ امجدیه و در حضور 15 هزار تماشاگر برگزار شد.
 
 42 سال پیش در چنین روزی دومین دوره مسابقات وزنه برداری قهرمانی ایران با حضور 37 وزنه بردار در تهران برگزار شد. در این رقابت‌ها وزنه برداران قدرتمند و سرشناس ایران ه مچون محمد نصیری، نصرالله دهنوی، علی والی و هوشهنگ کارگرنژاد از دور رقابت‌ها حذف شدنمد و عنوانی به دست نیاورند. در 60کیلوگرم داوود ملکی، در 90کلیوگرم سید تقی روحانی و در 82.5کیلوگرم ابراهیم پور دژم وزنه بردارانی بودند  که مدال طلا گرفتند.

37سال پیش در چنین روزی شناگر نوجوان استرالیایی منیشل فورد دومین بار پیاپی رکورد شناسی 800متر بانوان جان را در مسابقات شنا قهرمانی استرالیا شکست. او 800متر را در زمان 8دقیقه و 30صدم ثانیه طی کرد و رکورد سابق خود را به میزان 3ثانیه و 56 صدم ثانیه کاهش داد.
 
33سال پیش در چنین رو زی مسابقات هاکی روی چمن قهرمانی  جهان در بمبئی هند برگزار شد. در این رقابت‌ها 12تیم حضور داشتند که در  مسابقه پایان تیم ملی هاکی روی چمن پاکستان 3بریک مقابل آلمان به پیروزی رسید و عنوان قهرمانی جهان را بدست آورد. تیم استرالیا در مسابقه رده بن دی 4بر 2 مقابل هلند پیروز شد و  مقام سوم را از آ‌ن خود کرد.
 
در سال 1975 در چنین روزی نیکی بت هافک دفاعی سابق تیم ملی فوتبال انگلیس متولد شد.
وی در رده باشگاهی طی سال‌های 1992تا 2001 در تیم‌های گوناگونی بازی کرده است. نیکی بت طی سال های 1997تا2004 در 39بازی برای تیم ملی انگلیس به میدان رفت.
 
در سال 1995 در چنین روزی دیدار نهایی رقابت‌های فوتبال  جام برندگان جام باشگاه‌های آسیا بین تیم‌های یوکو هاماژاپن و شب امارات در شهر شارجه برگزار شد. در این دیدار تلاش دو تیم در پایان 90دقیقه 1-1 شد و در 30دقیقه وقت اضافی تیم یوکوهاما به لطف گل بازیکن خ ود به برتری 2بر یک رسید و مقام قهرمانی این دوره از مسابقات را به خود اختصاص داد.
 
در سال 2011 در چنین روزی مرحله یک چهارم نهایی رقابت‌های فوتبال جام ملت‌های آسیا در قطر انجام شد. در دو بازی این روز ژاپن 3بر 2 قطر را مغلوب کرد و ازبکستان 2بر یک مقابل اردن به پیروزی رسید.

انتهای پیام/
برچسب ها: تیم ، بازی ، المپیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار