رضایی گفت: خود کم تحرکی و رفتارهای تغذیه‌ای نامناسب نظیر تندخوری و پرخوری، تهیه و مصرف غذاهای آماده را ناشی از پدیده زندگی صنعتی و شهری است

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دکتر منصور رضایی رئیس اداره تغذیه مرکز پزشکی دکتر مسیح دانشوری با اشاره به تعریف سبک زندگی (Life Style) گفت: این مفهوم از اوایل قرن بیستم در غرب متولد شد، در واقع شیوه و روش زندگی فرد در حوزه‌های مختلف زندگی اعم از فردی و اجتماعی را سبک زندگی می‌گویند. 

وی با بیان اینکه از گذشته‌های دور در بسیاری از مکاتب پزشکی بین عوامل بیماری زا و فرد ارتباط تنگاتنگی وجود داشت، افزود: در واقع اعتقاد بر این بود که بیماری هر فرد به عوامل درونی و بیرونی بستگی دارد و امروزه شاهدیم که این موضوع با عنوان عوامل محیطی و ژنتیکی موثر در ابتلا به بیماری بیان شده است. 

این عضو هیات علمی دانشگاه در ادامه افزود: امروز، در کنار عوامل ژنتیکی و- محیطی به عامل سومی با عنوان «رفتار» اشاره می‌شود که از مجموعه این عوامل بعنوان سبک و الگوی زندگی تعبیر می‌شود و نکته‌ای که حائز اهمیت است، افزایش درصد اهمیت عوامل محیطی و رفتاری می‌باشد که نقش ژن را کم رنگ کرده است. 

رییس اداره تغذیه مرکز پزشکی دکتر مسیح دانشوری ادامه داد: خود کم تحرکی و رفتارهای تغذیه‌ای نامناسب نظیر تندخوری و پرخوری، تهیه و مصرف غذاهای آماده را ناشی از پدیده زندگی صنعتی و شهری است ومشخصه اصلی تمامی این موارد افزایش سرعت به دلیل نبود وقت است، به این صورت که مواد غذایی با حداکثر سرعت تهیه، طبخ و با حداقل زمان خورده می‌شود. اهمیت عوامل محیطی و رفتاری در سلامت انسان‌ها تا به آن حد است که سازمان بهداشت جهانی، سلامت را در چهار حوزه (سلامت جسمی، روانی و معنوی، اجتماعی) تعریف کرده است. 

دکتر رضایی یکی از نکات مهم در سبک زندگی را رفتارهای تغذیه‌ای صحیح دانست و خاطرنشان کرد امروزه منبع زندگی شهری و صنعتی به سمت رفتار و عادات غذایی نامناسب و نادرست تغییر مسیرداده است.



انتهای پیام/
برچسب ها: فست فود ، سلامت ، بیماری ، تغذیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار