کیخا در جمع خبرنگاران خبر داد:

افزایش 10 برابری اعتبار تالاب های کشور/ تهیه برنامه عمل برای 9 تالاب کشور

معاون طبیعی سازمان محیط زیست گفت: در حالیکه در سال 91 اعتبارات کل حوزه طبیعی 3 میلیارد تومان بوده اما خوشبختانه اعتبارات طی دو سال گذشته افزایش چشم گیری داشته و ردیف متمرکزی برای تالاب‌های در سال 94 در نظر گرفته شده و اعتبار تخصیصی نزدیک به 40 میلیارد تومان می‌باشد.

افزایش ده برابری اعتبار کالاهای کشور/ تهیه برنامه عمل برای 9 تالاب کشوربه گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران، احمد علی کیخا،‌معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست کشور در حاشیه بازدید خبرنگاران از تالاب انزلی با اشاره به شعار روز جهانی تالاب، اظهار کرد: تالاب‌ها برای آینده ما عنوان شعار امسال است که دو نکته اساسی در آن نهفته است.این شعار توجه ویژه‌ای به قشر جوان و نوجوان دارد چرا که بدون حفظ تالاب‌ها حیات بشر به خطر می‌افتد و بهترین قشری که می‌تواند به ما کمک کند کودکان  و نوجوانان هستند.

وی با اشاره به برنامه‌های انجام شده در خصوص احیای تالاب‌ها گفت: از سال گذشته به طور ویژه تهیه برنامه عمل برای 9 تالاب کشور در دستور کار قرار گرفته که با مشارکت مردم و مسئولان محلی در حال تهیه ان هستیم و در برنامه ششم هم دنبال خواهد شد.

معاون طبیعی سازمان محیط زیست با اشاره به افزایش ده برابری اعتبارات حوزه تالاب اظهار داشت: در حالیکه در سال 91 اعتبارات کل حوزه طبیعی 3 میلیارد تومان بوده اما خوشبختانه اعتبارات طی دو سال گذشته افزایش چشم گیری داشته و ردیف متمرکزی برای تالاب‌های در سال 94 در نظر گرفته شده و اعتبار تخصیصی نزدیک به 40 میلیارد تومان می‌باشد همچنین 55 میلیارد تومان برای مقابله با ریزگردها در نظر گرفته شده که بخشی از آن نیز صرف احیای تالاب‌ها خواهد شد.

کیخا در ادامه با اشاره به افتتاح ساختمان مرکز منطقه‌ای در رامسر طی 1 ماه آینده اضافه کرد: 22 کشور که در حوزه تالاب‌های فعالیت می‌کنند عضو این مرکز هستند برنامه‌های خوبی هم در نظر گرفته شده تا بعد از افتتاح با یک رویکرد بین‌المملی اداره شود.

وی ادامه داد: مسئولین این مرکز و مدیران منطقه‌ای باید ظرفیتی ایجاد کنند تا هر کسی در دنیا می‌خواهد کاری در خصوص تالاب‌ها انجام دهد با مرجعیت شهر رامسر باشد.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست در ادامه گفت: معرفی قهرمانان تالابی برگزاری مسابقه عکس طرح پرسش از سوی رئیس سازمان محیط زیست و بیش از 40 برنامه از جمله برنامه های تدارک دیده برای روز ملی تالاب می‌باشد.

وی در ادامه با اشاره به تهدیدات تالاب انزلی گفت: رسوباتی که از بالا دست می‌آید،‌تخلیه پسماندها و سرازیر شدن فاضلاب خانگی 6 شهر به تالاب انزلی از مهمترین مشکلات زیست محیطی تالاب است که در این زمینه 3 کمیته زیر نظر استانداری با مشارکت همه دستگاه‌ها تشکیل شده که قرار بوده تا پایان سال 2014 برنامه عمل را در این سه حوزه اراده دهند.

معاون محیط طبیعی با اشاره به همکاری با ژاپن در خصوص احیای تالاب خاطرنشان کرد: در فاز اول این پروژه به تهدیدات تالاب اشاره شده و در فاز دوم که از اوایل سال جاری آغاز شده در صدد ارائه راه حل برای مدیریت پسماندها و فاضلاب‌ها هستیم.

در ادامه گری لوییس نماینده مقیم سازمان ملل در تهران در خصوص مشکلات تالاب‌های ایران به ویژه دریاچه ارومیه گفت: تخریب دریاچه ارومیه طی 20 سال و به طور تدریجی رخ داده و حالا احیا هم به همین زمان نیاز دارد این در حالیست که آب موجود در دریاچه ارومیه اگر درست مدیریت شود هم برای احیا و هم برای کشاورزی کافیست.

وی همچنین درخصوص تالاب هامون گفت: بخشی از راه حل احیای تالاب هامون در طبیعت،‌ یا در افغانستان است و بخشی هم در ایران است و اینکه جوامع  محلی استفاده درست از منابع داشته باشند اگر جواب قاطع نداریم اما جواب نهایی هم در پول نمی‌گنجد ما هم اینجا هستیم تا مشکلات را بشناسیم و همراه همکارانمان بهترین راه حل را ارائه دهیم همچنین بخشی از راه حل به عهده خبرنگاران است چرا که مطالب شما پل ارتباطی بین ما و مردم خواهد بود.

انتهای پیام/
برچسب ها: کیخواه ، تالاب ، انزلی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار