دانشنامه اقتصادی/

ضرورت اجرای مالیات بر ارزش افزوده

ماليات بر ارزش افزوده در بسياری از كشورها علاوه بر تامين بيشتر عدالت اجتماعی بدون از بين بردن انگيزه سرمايه‌گذاری و تولید به عنوان منبع کسب درآمد برای دولت محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ يكي از منابع اصلي کسب درآمد دولتها ماليات است.مالیات تحت عناوين مختلفی وصول ميشود. درآمدی که از مالیات حاصل میشود بخش قابل توجهی از بودجه دولتها را تشكيل ميدهد. كشورهايي كه از نظام مالیاتی قانونمندی برخوردار هستند بيش از 60 درصد بودجه عمومي را درآمد مالیاتی تشكيل ميدهد.

در اقتصاد کشور ايران، متناسب با برنامه سوم توسعه، به منظور كاهش اتكاي بودجه  به درآمد نفت مقرر شده است تا سهم درآمدهاي مالياتي با گسترش پايه هاي مالياتي از طريق وضع ماليات بر ارزش افزوده افزايش پیدا کند.

طبق ماده 59 قانون برنامه سوم توسعه، سازمان امور مالياتي كشور زير نظر وزارت امور اقتصادي و دارايي تاسيس شد. از جمله وظايف مهم اين سازمان در راستاي اصلاح نظام مالياتي و مكانيزه نمودن سيستم مالياتي  و اجراي ماليات بر ارزش افزوده ميباشد.

از دلایل انتخاب مالیات بر ارزش افزوده میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

ماليات بر ارزش افزوده تفكري است كه چندين دهه از تجربه مثبت آن در كشورها گذشته و مورد تاكيد اكثر كارشناسان اقتصادي و میباشد.

اين نوع ماليات در بسياري از كشورها علاوه بر تامين بيشتر عدالت اجتماعي بدون از بين بردن انگيزه سرمايه گذاري و تولید به عنوان منبع کسب درآمد برای دولت بوده است.

سیستم مالیات بر ارزش افزوده یه سیستم با مکانیسم خودکار است و اجرای آن هزینه ی کمی را به دنبال دارد.

با اجرایی شدن این نوع مالیات میتوان به یک سیستم اطلاع رسانی کامل در خصوص معاملات تجاری دست پیدا کرد که شفافیت اقتصادی را به دنبال دارد.

یک منبع درآمدی با انعطاف پذیری بالا است.

مالیات بر ارزش افزوده یکس سیستم مالیاتی مدرن است و اجرا شدن آن میتواند در بهروری از طریق تکنولوژی تاثیرگزار باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار