پیروز ارجمند گفت:‌ جشنواره موسیقی فجر یک مانیفست و چشم انداز ندارد و ما اصلا اساسنامه نداریم و تازه داریم سعی می‌کنیم این اساسنامه را فراهم کنیم.

به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران صبح امروز نشست خبری سی‌امین جشنواره موسیقی فجر با حضور حسن ریاحی، دبیر جشنواره موسیقی فجر، پیروز ارجمند رئیس دفتر موسیقی،علی ترابی مدیر انجمن موسیقی و دبیر اجرایی سی‌امین دوره جشنواره موسیقی فجر و امیرعباس ستایشگر مسئول بخش «نسلی دیگر» جشنواره امیرعباس ستایشگر مسئول بخش نسلی دیگر جشنواره
امیرعباس ستایشگر مسئول بخش نسلی دیگر جشنواره
در تالار وحدت برگزار شد.
 
ریاحی دبیر جشنواره در ابتدا گفت: جشنواره موسیقی فجر از 24 بهمن تا اول اسفند ماه برگزار می‌شود و سعی شده برنامه‌ها خیلی متنوع باشد. در بخش موسیقی پاپ گروه‌هایی که کارنامه‌ی خوبی دارند، اجرا می‌کنند. امسال گروه‌ها در بخش بین الملل بیشتر است و رایزن‌های فرهنگی چند کشور از جمله رایزن‌های کشورهای آلمان و اتریش در کنار ما حضور داشتند و به ما کمک کردند.
 
وی ادامه داد: خبر خوبی که دارم در بخش رقابتی خصوصا در بخش آهنگ سازی است که حدود 83 اثر و 13 پایان نامه شرکت کردند. در بخش آهنگسازی و نوازندگی شرایط بسیار خوبی داریم اما گله‌ای که وجود دارد، یک مقدار جوان‌ها از موسیقی اصیل خود دور شده‌اند که با تشکیل کانون موسیقی دانان جوان این مشکلات حل خواهد شد.
 
پیروز ارجمند در ادامه نشست گفت:‌ خدا را شکر می‌کنم که در دومین سال خدمتگذاری‌ام می‌توانم میزبان دومین جشنواره موسیقی فجر باشم. امسال با توجه به اینکه بودجه‌ی ما از سال قبل کمتر شده، سعی کردیم به نحو احسن جشنواره را برگزار کنیم. کمبود منابع مالی در سال گذشته خیلی از فعالیت‌های ما را محدود کرد. بودجه‌ی سال 93 دفتر موسیقی، برابر با بودجه‌ی سال 76 است؛ که ما سعی کردیم مدیریت کرده و کاستی‌ها را برطرف کنیم. در روز اختتامیه‌ی جشنواره برنامه‌ای با عنوان رنگ موسیقی انقلاب خواهیم داشت و در روز آخر ارکستر سمفونیک تهران به رهبری منوچهر صهبایی و شهرداد روحانی اجرا خواهند داشت و سعی داریم این ارکستر را با حضور آقای رئیس جمهور در روز معینی به صورت رسمی افتتاح کنیم.
 
وی افزود: در هفته‌های گذشته جایزه‌ی ققنوس را برگزار کردیم و امسال در بیشتر کنسرت‌ها کلیپ قطعات پخش خواهد شد و اثری به نام پیامبر مهربانی با آهنگسازی بنده و خوانندگی علیرضا وکیلی منش با عنوان نشان دادن چهره‌ی پیامبر اعظم که همان پیامبر مهربانی است، پخش خواهد شد. بخش دیگری با عنوان جشنواره‌ی جشنواره‌ها داریم که در جدول جشنواره نیامده،‌ زیرا ما هنوز استان جشنواره را مشخص نکردیم و شامل جشنواره‌هایی است که در طول سال برگزار شده است.
 
دبیر جشنواره موسیقی گفت: کارگاه‌های فقه و موسیقی را با مدیریت علامه ریاحی برگزار خواهیم کرد و قصد داریم از کسانی که در سال‌های گذشته نشان‌های علمی و معتبر بین المللی دریافت کرده‌اند، تجلیل کنیم. امسال کارگاه‌های کر با حضور یک استاد بین المللی خواهیم داشت و رئیس انترکورتورا نیز در این دوره حضور دارند تا ظرفیت‌های کر ایران را برانداز کنند.
 
ارجمند تصریح کرد: انجمن ملی ایران در حال تاسیس است که در طول جشنواره رسما آغاز به کار خواهد کرد و در بخش موسیقی نواحی یازده گروه حضور دارند، هرچند امسال به دلیل کمبود منابع مالی موفق نشدیم نهمین دوره‌ی جشنواره موسیقی نواحی را برگزار کنیم. بنده معتقدم امسال فرصت خوبی است تا گروه‌های موسیقی نواحی در جشنواره حضور یابند.
 
محمدی در ادامه نشست گفت: ما امسال جمعا سی و دو نفر مجری در جشنواره موسیقی فجر در بخش نسل نو داریم که به صورت گروهی و تک نفره اجرا دارند و 24 اجرا که بعضی از کنسرت‌ها برای اولین بار است که در کشور برگزار می‌شوند.

وی ادامه داد: یک سری از بچه ها در سال گذشته در این جشنواره بودند اما امسال فرمت حضور خود را عوض کردند مهمترین اتفاقی که در این مجموعه افتاد محدوده‌ی سنی بچه‌ها بود که به 15 سال کاهش پیدا کرده است. باید در بخش استعدادهای درخشان از این بچه ها حمایت شود تا در دیگر فستیوال‌ها از جمله جشنواره های بین المللی شرکت کنند.

ستایشگر مسئول بخش «نسلی دیگر» در ادامه نشست گفت: چهارمین سال است که این بخش در جشنواره حضور دارد و جدول با 13 اجرا در قالب 43 نوازنده را چیده ایم ؛این چیدمان 3 آیتم و مشخصه اصلی دارد، یکی تالیف و مولف بودن موزیسین‌هایی است که به این بخش دعوت می‌شوند، ریشه داشتن در موسیقی دستگاهی ایران دومین مورد و سومین آیتم هم اجرای قابل قبول و قوی از آن تعریف یاد شده است و برای به تکرار نیفتادن گروه‌هایی که در این بخش شرکت می‌کنند ما تغییر فرم‌های اجرایی داشتیم که گروه نوازی، تک نوازی، دو نوازی و سه نوازی از بخش‌های مختلف این بخش است.

ارجمند در ادامه نشست اظهار داشت: ما امسال بخش عکس موسیقی را داریم، غرفه محصولات موسیقی از دیگر فعالیت‌های جشنواره است و برای اولین بار ما با اداره کل فرهنگی بنیاد امور ایثارگران جشنواره سرود ایثارگران را در شهر ساری برگزار خواهیم کرد.

 ترابی در ادامه نشست گفت: جشنواره موسیقی فجر از بزرگترین و قدیمی ترین جشنواره‌های موسیقی این منطقه است، طبیعی است انتظارها خیلی بیش از این باشد و پس از 30 سال جشنواره باید پوست اندازی کند و یک ساختار نگری داشته باشد، جشنواره موسیقی فجر جدا از موسیقی کشور نیز همان مشکلاتی که موسیقی دارد به جشنواره تسری پیدا می‌کند. نگاه بودجه نسبت به سایر هنرها از ضعف بیشتری بهره می‌برد، نگاه به موسیقی باید عوض شود زمانی که از موسیقی در همه فرازهای مملکتی استفاده می‌شود و نقش اول را دارد متاسفانه در نگاه بودجه‌ای این نگرش را نمی‌بینیم

وی ادامه داد: جشنواره شاید یکی از مشکلاتش همین است که از بخش‌های خیلی خوبش هم نتوانسته دفاع کند، ما در بخش نسل  دیگر قطعا آینده موسیقی را خواهیم دید، به لحاظ آماری جشنواره میزبان 1222 هنرمند است تعداد گروه‌های خارجی و نواحی افزایش چند برابری داشته است.

 ریاحی دبیر سی‌امین جشنواره موسیقی فجر در ادامه نشست گفت: تعداد جوان‌های تحصیل کرده ما بیش از نیاز ما است؛ این خود مشکلی است و تاسیس باشگاه و کانون نوازندگان جوان نیاز مبرم است تا این جوان‌ها دور هم جمع شده و به فعالیتشان ادامه دهند.

پیروز ارجمند در ادامه نشست گفت: همه دستگاه‌ها در کشور رشد 30 درصدی بودجه دارند ولی بودجه ما همان بودجه سال 76 است، وضعیت مالی موسیقی ایران 10 برابر سینمای ایران است، اما بودجه ما یک پنجاهم بودجه سینما است در حالی که فراگیری ما بیش از سینما و این زنگ خطری برای موسیقی است؛ زیرا نه تنها نتوانسته‌ایم رشد کنیم بلکه افت شدید داشته‌ایم که با یک روحیه مدیریت جهادی توانستیم آن را هدایت کنیم.

وی افزود: برای سال آینده جشنواره موسیقی نواحی برگزار خواهد شد. سند توسعه موسیقی نواحی کاملا بودجه مجزا دارد و طبق سند پیش خواهد رفت. ما گروه های خارجی زیادی را از جمله کیتارو و چیلر را دعوت کردیم اما به دلیل محدودیت‌های مالی موفق نشدیم میزبان آنها باشیم.

رئیس دفتر موسیقی در ادامه عنوان کرد: جشنواره موسیقی فجر، آینه موسیقی کشور است و پاپ یکی از ظرفیت‌های موسیقی ایران است که فراگیری عمومی دارد و هیچ اشکالی ندارد حضور یابد و جای کسی را تنگ نمی‌کند.

وی در باره ارکسترهای تعطیل شده گفت: در ادارات ردیف‌های بودجه باید در جای خود هزینه شود بودجه‌ای که ارکستر سمفونیک دارد، بودجه بی‌سابقه‌ای است ارکستری که 4 سال تعطیل بوده باید زیر ساخت‌هایش تعمیر شود که کار خود را دوباره آغاز کند.

ریاحی افزود:سال گذشته ما بودجه انقباضی داشتیم و بودجه ما به دلیل اینکه زیر پنجاه درصد محقق شد ما پنجاه درصد برنامه‌هایمان را نتوانستیم اجرا کنیم.

ستایشگر در ادامه نشست گفت: ما در موسیقی دچار یک فرادستی و دچار یک هژمونی اجتماعی هستیم، بدون هیچ تعارفی یعنی کنسرت و فعالیت‌های موسیقی توسط کسانی که هیچ جایگاه قانونی ندارند وتو می‌شود.

وی در مورد قطع همکاری‌اش با جشنواره و بازگشت مجددش اظهار داشت: من راجع به این مسئله صحبت کردم که با توجه به مسائلی که وجود دارد خودمان به یکدیگر جفا نکنیم. مسئله ما مربوط به اعمال سلیقه‌های شخصی در جشنواره آغاز شد که به خاطر زیادی کارها، بخش ما توسط مسئولین دیده نشد. من دوباره به جشنواره دعوت شدم و با توجه به جلساتی که برگزار شد همین حسن نیت برای من حائز اهمیت بود و خوشبختانه دوستان تا به امروز به عهد و میثاق خود وفادار بودند.

ریاحی دبیر سی‌امین جشنواره موسیقی فجر در ادامه گفت: در سیاست گذاری جشنواره من دو بخش می‌بینم، یکی اینکه یک جشن ملی است و مردم به دیدن آن می‌آیند که موسیقی پاپ جوابگوی آن است؛ اما بخش دیگر یک اتفاق فرهنگی است  که باید اتفاق بیفتد تا ما به آن هدف فرهنگی خود برسیم. ما در موسیقی عقب هستیم و امیدوارم بتوانیم جبران کنیم و نیاز به جهش داریم؛ همان هزینه‌ای که برای ورزش می‌شود در هنرها از جمله موسیقی هم باید صرف شود. هیچ چیز پیچیده‌ای نیست که موسیقی ما بتواند در منطقه اول شود.

پیروز ارجمند در ادامه نشست گفت: در ومکس اسپانیا حدود 120 غرفه از کشورهای مختلف وجود داشت که متاسفانه حتی یک کدام از کشورها جشنواره موسیقی فجر را نمی‌شناختند و زمانی که از ظرفیت‌های موسیقی جشنواره صحبت کردیم بسیار استقبال کردند، تا در آن حضور یابند.

ترابی دبیر اجرایی سی‌امین دوره جشنواره موسیقی فجر در ادامه نشست گفت: خیلی از اساتید موسیقی احساس نمی‌کنند که اگر در جشنواره حضور یابند اعتبار می‌گیرند و من معتقدم با حضورشان به جشنواره اعتبار می‌بخشند؛ جشنواره موسیقی فجر الکی بزرگ شده و قطعا باید کوچک شود، ولی اگر سال بعد جشنواره کوچک شود اولین موجی که حمله می‌کند همین رسانه‌ها هستند.

دبیر جشنواره موسیقی فجر در ادامه نشست تصریح کرد: تشکیل موسسه موسیقی جوانان در صورتی می‌تواند کارش را ادامه دهد که چند ارگان و سازمان کمک کنند؛ وزارت ارشاد، بنیاد ملی نخبگان، وزارت ورزش و جوانان، انجمن موسیقی و همچنین بنیاد رودکی می‌تواند در پیشبرد این امر مهم کمک کنند.

ترابی در ادامه نشست گفت: عنوان جشنواره بین‌المللی یک عنوان جهان سومی است، جشنواره‌ای بین‌المللی محسوب می‌شود که 70 درصد  گروه‌هایش خارجی و غیر بومی باشد.

پیروز ارجمند در ادامه عنوان کرد: متاسفانه در بخش بین‌الملل حضور گروه‌های موسیقی معطوف به کلاسیک شده، بسیاری از گروه‌ها همزمان با جشنواره فجر در دیگر کشورهای دنیا اجرا دارند، آنها برای حضور در جشنواره شرایط ویژ‌ه‌ای می‌گذارند که خیلی سخت است و عملا یک تیم دیگر باید فراهم کنیم، تا از آن گروه‌ها پذیرایی کند و ضمانت‌های مالی خاصی می‌خواهد که در نهایت حضور این گروه‌ها در کشور ما با امکانات محدودی که  داریم میسر نیست.

پیروز ارجمند در ادامه تصریح کرد: ما پس از 35 سال هنوز سند توسعه موسیقی نداریم، خیلی وقتها در موسیقی مرز بودن و نبودن موسیقی مطرح بوده و نه چگونه بودن آن.

ارجمند در انتهای نشست درباره موسیقی راک هم گفت: تلاش من در سال گذشته این بود که بگویم موسیقی راک موسیقی ممنوعی نیست و خوب است؛ بسیاری از دردها و معضلات اجتماعی ما را راک و رپ درست می‌کند و اگر این ظرفیت را به ظرفیت خوب تبدیل کنیم می‌توانیم درست پیش برویم. یکی از نهادهایی که در این زمینه با من مخالفت جدی دارد خود صنف موسیقی است.

رییس دفتر موسیقی وزارت ارشاد تصریح کرد: متاسفانه جشنواره موسیقی فجر مانیفست و چشم انداز ندارد، ما اصلا اساسنامه نداریم و تازه داریم سعی می‌کنیم اساسنامه را فراهم کرده و سندی ده ساله را تبیین کنیم .


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار