نویسنده ای که از گرفتن جایزه نوبل ادبیات امتناع ورزید

شاید بنا به عقیده بسیاری از مردم جهان، جایزه نوبل به عنوان مهمترین جایزه برای محققان جهان به شمار آید، اما برخی از آنها همچون جورج برنارد شاو، نویسنده ایرلندی، از گرفتن آن امتناع ورزیدند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛
جرج برنارد شاو، نویسنده نابغه ایرلندی در بیست و ششم جولای ۱۸۵۶م در خانواده‌‏ای فقیر در دوبلین به‌دنیا آمد. برنارد در تحصیل شاگرد منظمی نبود اما در خانه و نزد مادرش، آموزش‌های عمیقی در زمینه موسیقی یافت و در موزه شهر نیز نقاشی آموخت. وی در سن بیست سالگی راهی لندن شد و سال‌‏های اولیه اقامتش را در تنگ‏دستی گذراند. برنارد شاو در ابتدا به مقاله‌نویسی برای روزنامه‌ها روی آورد تا این‌‏که در سال ۱۸۷۹م، به نوشتن داستان و نمایش‏نامه پرداخت و در آن‏‌ها رنج و درد و تیرگی باطن جامعه خود را نشان داد.
نویسنده ای که از گرفتن جایزه نوبل ادبیات امتناع ورزید

برنارد شاو پس از نگارش چند رمان، تصمیم به چاپ آن‏‌ها گرفت ولی ناشری پیدا نکرد. در این مدت، به روزنامه‌‏نگاری و سرودن شعر و پیوستن به دسته‌‏های سیاسی سرگرم شد و کم‏‌کم با آثار ادبی و نظریه‌‏های فلاسفه آشنایى یافت. شاو از سال ۱۸۸۵م و به‌دنبال همکاری با روزنامه‏‌ها و هفته‌نامه‏‌ها به شهرت دست یافت و با اجرای نمایش‏نامه «سرباز شکلاتی» در سال ۱۸۹۳م در آمریکا، به شهرتی فراوان دست پیدا کرد. وی پس از بهبود اوضاع مالی، سفرهایى به دور دنیا نمود و آثار قلمی فراوانی از خود به‌جای نهاد. شیوه نگارش برنارد شاو، شیوه‌ای مستقیم با بیانی روشن و صریح و دارای قدرت کلام است. بیان اندیشه‏‌ها و مباحث خاص او، عاری از سنگینی خطابه‌‏ای یا دفاعی است. ذوق، خیال‌‏انگیزی، روح بذله‌‏گویى و طنز‌پردازی بر نوشته‏‌هایش غلبه دارد و در عین حال، با فصاحت همراه است. دیباچه‌‏های آثار نمایشی شاو، غالباً بسیار مهم و دارای مفاهیم عمیق و اندیشه‌های آزادی‏‌خواهانه است. شاو متفکری است که در زمان خود، بیش از دیگران مورد انتقاد و عیب‌جویى قرار گرفته، اما پیوسته توانسته است از استعداد شگرف خود در حاضرجوابی استفاده کند و با پاسخ‌‏های قاطع به رقیبان جواب دهد که ‌گاه با سخنان تلخ و گزنده همراه بوده است. برنارد شاو را مرد قرن خود به‌شمار آورده‌‏اند.
نویسنده ای که از گرفتن جایزه نوبل ادبیات امتناع ورزید
 
وی دارای بهره هوشی بالا، معرفتی در همه زمینه‏‌ها و نبوغ و قریحه‌‏ای بزرگ بود. استعداد او در شوخی و مسخره گرفتن همه‌چیز، حتی به نمایش‏نامه‌‏هایى که حاوی افکار جدی بود، جاذبه‌‏ای دلپسند و سرگرم‌کننده می‌‏بخشید. شاو درباره خودش می‌‏گوید: «تربیت اداری، مرا طوری بار آورده بود که عادت پیدا کرده بودم به‌عنوان یک شرط اساسی برای فعالیت - که کاملاً با کاهلی فرق دارد - روزانه به‌طور مرتب، کاری را به انجام برسانم. من می‌دانستم چنانچه این کار را نکنم، هیچ‌گونه پیشرفتی نخواهم کرد و هرگز کتابی نخواهم نوشت. برای انجام دادن این منظور، مقداری کاغذ سفید در یک اندازه مخصوص تهیه کرده، آن‌ها را تا می‌کردم و هر روز خود را - چه در ایام بارانی و چه آفتابی، چه موقعی که الهامی به من روی می‌آورد و چه در هنگامی که الهامی دست نمی‌داد - مجبور به نوشتن می‌نمودم. از سوی دیگر، چنانچه روز خود را به هدر می‌دادم، روز بعد، دو برابر کار می‌کردم تا روز تلف‌‏شده قبلی جبران شود. بدین‌‏ترتیب، من در عرض پنج سال، پنج رمان نوشتم!» شاو پیوسته می‌‏خواست که عامه مردم را به فکر وادارد و در تربیت آنان قدم پیش گذارد. برنارد شاو در سال ۱۹۲۵م موفق به اخذ جایزه ادبی نوبل گردید و این جایزه باعث نفوذ فراوان وی در میان مردم و مقامات شد. شاو در تاریخ هجدهم نوامبر سال ۱۹۲۶ میلادی رسماً بیان داشت که جایزه‌ ادبی نوبل سال ۱۹۲۵م را برای داستان خود نمی‌پذیرد.
نویسنده ای که از گرفتن جایزه نوبل ادبیات امتناع ورزید

او در عین پذیرش نشان افتخار، از دریافت جایزه نقدى خوددارى کرد و در این ارتباط گفت: «این پول از فروش مواد منفجره به‌دست می‌آید که در کارخانه‌های مهندس نوبل تولید می‌شود. بیش‌تر این مواد در کشتار مردم به‌کار می‌رود و یک انسان چنین پولی را برای ادامه‌ حیات خود دریافت نمی‌کند.» هم‌چنین او در سال ۱۹۳۸م جایزه آکادمی اسکار را برای بهترین فیلمنامه اقتباسی دریافت کرد تا صاحب عنوان تنها نویسنده‌ای شود که به چنین افتخاری دست یافته است. برنارد شاو، علاقه خاصی به دین اسلام داشت و بار‌ها در نوشته‌های خود به بزرگی و اهمیت این آئین پاک اعتراف کرده است. انشای شاو، به‌حدی روان و روشن است که گفته‌اند او هم‌چنان که حرف می‌زد، مطلب می‌نوشت. او برخلاف دیگران، هرگز از پیش، طرح نمایش‌نامه را نمی‌ریخت. به‌همین جهت، وقتی که شروع به نوشتن نمایش‌نامه می‌کرد، خودش هم نمی‌دانست آخرش چه بلایی بر سر قهرمانانش خواهد آمد. اگرچه اهل بلا نبود و همیشه نمایش‌نامه‌های خود را با یک خنده طولانی پایان می‌داد، ولی باز هم نگران سرانجام کار قهرمان‌های خود بود! شیوه نگارش نمایش‌نامه‌های او بدین‌ترتیب بود که اول، موضوعی توجه او را به خود جلب می‌کرد، آن‌وقت کمی درباره موضوع می‌اندیشید و سپس بلافاصله شروع به نوشتن می‌کرد و هرچه به فکرش می‌رسید، در آن می‌گنجانید تا این‌که سرانجام، نمایش‌نامه پایان می‌یافت. از ویژگی‌های شاو، این بود که در هنگام نگارش نمایش‌نامه، به قواعد معمولی نمایش‌نامه‌نویسی توجه نداشت. مثلاً رعایت وحدت زمان و مکان را نمی‌کرد و تمام نمایش‌نامه او یک فصل داشت و یا به نظر می‌رسید که یک فصل دارد. از خصوصیات دیگر نمایش‌نامه‌های شاو، کم بودن «حرکت» در آن است. حتی به نظر می‌رسد که برخی از نمایش‌نامه‌های وی به‌کلی فاقد حرکت است و چیزی غیر از گفت‌وگو نیست. شاخصه بارز شاو در نمایش‌نامه‌نویسی، آن است که وی برخلاف بسیاری از نمایش‌نامه‌نویسان دیگر، نمایش‌نامه را به‌خاطر نمایش‌نامه نوشتن نمی‌نوشت؛ بلکه برای او، نمایش‌نامه فقط وسیله‌ای بود برای تعلیم یک اندیشه فلسفی و اجتماعی و یا اخلاقی. آثار برنارد شاو شامل نمایش‏نامه‌هایی است با ارزش‏های متفاوت و چندین رمان و مقاله‏‌ها و رساله‌‏های فراوان درباره اقتصاد و سیاست عصر و نقدهایى درباره موسیقی و تئا‌تر. نمایش‏نامه‌‏های شاو یا از نوع کمدی است یا تراژدی که مایه‌‏ای از کمدی دارد. بعضی نمایش‏نامه‌های او عبارت‌اند از: «شغل بانو وارن»، «مرد سرنوشت»، «بشر و حقوق بشر»، «کا‌ترین بزرگ» و «ژاندارک مقدس».
نویسنده ای که از گرفتن جایزه نوبل ادبیات امتناع ورزید

 جنگ جهانی دوم و مرگ همسر و دوستان قدیم موجب تیرگی سال‌های آخر زندگی جرج برنارد شاو شد، اما او هم‌چنان به کار ادامه داد و لحظه‌‏ای از کنجکاوی درباره چیزهای تازه دست برنداشت... روی هم رفته، شاو در تمام عمرش، شصت و پنج نمایش‌نامه نوشت و تا نود سالگى هم بدون هیچ‌گونه فراز و نشیبی به کار خود ادامه داد. وی در کنار نگارش نمایش‌نامه‌هاى بسیار ارزشمند، مهارت ویژه‌ای هم در نامه‌نگارى داشت؛ به‌گونه‌ای‌که در طول عمرش، حدود دویست و پنجاه هزار نامه نوشت. جرج، نگاه نکته‌سنجى به همه چیز داشت و هرگز از اظهارنظر دوری نمى‌کرد. سرانجام، او نه‌تنها به‌عنوان یک نویسنده، بلکه به‌عنوان شخصیتی با نقطه‌نظرهاى اجتماعى نام‌آور شد. شاو با طنز خشم‌آلود و روح احترام‌پذیرش، همگان را تحت تأثیر قرار مى‌داد. روزنامه‌نگار جوانی در جشن تولد نود سالگى شاو، آرزو کرده بود که بتواند در جشن صد سالگى هم با او گفتگو کند، شاو پاسخ داده بود: «نمى‌فهمم چرا این پیشامد نباید رخ بدهد؛ من به‌اندازه‌ کافى از تندرستی برخوردارم.»

نویسنده ای که از گرفتن جایزه نوبل ادبیات امتناع ورزید
 وی در دوم نوامبر سال ۱۹۵۰م در سن نود و چهار سالگى، در هرتفورد شایر درگذشت. برنارد شاو یکی از بر‌ترین نقادان موسیقی و تئا‌تر نسل خود نیز به‌شمار می‌رود. هم‌چنین از جرج برنارد شاو تحت عنوان توانا‌ترین نمایش‌نامه‌نویس بریتانیایی، البته پس از ویلیام شکسپیر و نافذ‌ترین رساله‌نویس پس از جاناتان سوییفت - هجونویس شهیر ایرلندی - یاد می‌کنند.

انتهای پیام//
برچسب ها: برنارد شاو ، نوبل ، ادبیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بیژن
۱۰:۲۹ ۱۳ بهمن ۱۳۹۳
چه مرد بزرگ و خود ساخته ای بوده خدا رحمتش کند
آخرین اخبار