در صحن علنی قرائت شد؛

گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد سوال موسوی‌لارگانی از وزیر اقتصاد

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گزارش این اقتصادی در مورد سوال سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان را قرائت کرد.

گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد سوال موسوی‌لارگانی از وزیر اقتصاد
به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران؛ سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گزارش این اقتصادی در مورد سوال سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان را قرائت کرد.
 
محور سوالات به شرح زیر است:

1- دلیل عدم اهتمام وزارت اقتصاد برای تقدیم لایحه اصلاح نظام بانکی به مجلس چیست؟  
2- چرا در نظام اقتصادی، بانک‌ها به صورت جزیره خود مختار عمل می‌کنند؟
3- چرا وزارت اقتصاد نظارتی بر عملکرد بانک‌ها ندارد؟
4- علت عدم حمایت بانک‌ها از تولید و صنعت کشور چیست؟
5- دلیل افت ناگهانی و شدید شاخص بورس تهران در یکی دو ماه اخیر چیست؟
6- دلیل برخی دخالت‌های سازمان بورس در روند فعالیت‌های بازار سرمایه چیست؟
7- دلیل انتصاب غیرقانونی برخی افراد بخش خصوصی در هیئت مدیره شرکت‌های دولتی زیرمجموعه وزارت اقتصاد چیست؟
8- چرا در برخی شرکت‌ها افرادی با سابقه حضور فعالانه در فتنه سال 88 در پست‌های حساس منصوب شده‌اند؟

نتیجه بررسی:

در اجرای ماده 209 آیین نامه داخلی مجلس و در پاسخ به نامه‌های به شماره 1597/84493 مورخ 19.12.1392، 1627/86086 مورخ 25.12.1392 و 1650/782 مورخ 18.1.1393 هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی به استحضار می‌رساند، سوال‌های مذکور در جلسه مورخ 26.2.93 با حضور وزیر اقتصاد و دارایی مطرح گردید.
 
وزیر امور اقتصادی در پاسخ به سوال اول مبنی براینکه دلیل عدم اهتمام وزارت اقتصاد برای تقدیم لایحه اصلاح نظام بانکی به مجلس چیست؟ گفت: تقدیم لایحه اصلاح نظام بانکی از وظایف بانک مرکزی است که در کارگروه‌های تخصصی در آن بانک با همکاری وزارت امور اقتصاد و دارایی در دست تهیه است.
 
نظارت بر بانک‌ها از وظایف بانک مرکزی است، چنانچه بانک دارای مجوز از بانک مرکزی برخلاف مقررات عمل نماید با بانک متخلف برخورد خواهد شد. در حال حاضر 67 درصد از مانده کل تسهیلات بانکی به بخش‌های کشاورزی، صنعت به صنعت و معدن پرداخت شده است.
 
هم چنین وزیر در جلسه مذکور در پاسخ به سوال دوم مبنی بر نوسانات بازار سرمایه گفت: نوسان جزو ذاتی بازار سرمایه است این موضوع و دقت در خرید سهام همواره به خریداران اعلام شده است بیش از 65 درصد کاهش متاثر از 5 صنعت فلزات اساسی، محصولات پتروشیمی، استخراج کانون‌های فلزی، بانک‌ها و موسسات اعتباری و شرکت‌های چند رشته‌ای بوده است که تحت تاثیر عواملی خارج از کنترل بورس بوده است.
 
در پایان موسوی لارگانی اعلام کردند که از توضیحات وزیر در مورد سوال‌های خود قانع نشدند و اعضای کمیسیون محدوده طرح سوال‌ها را ملی اعلام نمودند. 

در ادامه سخنگوی کمیسیون اقتصادی، سوال میرکاظمی نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر از وزیر اقتصاد و دارایی را به شرح زیر قرائت کرد.  
 
خلاصه سوال:

1-    علت بی‌انضباطی‌های مالی اخیر چیست؟

نتیجه بررسی: در اجرای ماده 209 آیین نامه داخلی مجلس و در پاسخ به شماره 1713/4545 مورخ 31.1.1393 هیئت‌رئیسه مجلس، سوال مذکور با حضور وزیر امور اقتصاد و دارایی در جلسه مورخ 16.2.93 کمیسیون مطرح گردید.
 
جناب آقای میرکاظمی در توضیح سوال خود شنید چرا دولت در روزهای پایانی سال 1392 ، 4.1 میلیارد دلار از حساب صندوق توسعه ملی بدون مجوز مجلس برداشت و معادل 2.6 میلیارد دلار از 6 هزار و 500 میلیارد تومان آن را در همان تاریخ با افزایش پایه پولی به ریال تبدیل و به حساب خزانه واریز کرده است که افزایش نقدینگی بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان به همراه دارد و با تاخیر چند ماهه و احتمالا همزمان با اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه اثر تورمی آن ظاهر می‌گردد آیا این نمونه بی‌انضباطی نیست؟
 
در سال گذشته علی رغم این که بخشی از درآمد نفتی که قابل توجه هم است در حساب‌های خارج از کشور به دلیل تحریم بلوکه گردیده بفرمایید چگونه ریال آن به حساب خزانه واریز شده است و تورم حاصل از این اقدام چه قدر است؟
 
طیب‌نیا در پاسخ به سوال فرمودند که هیچ پولی از صندوق توسعه ملی برداشت نشده و این موضوع می‌تواند از هیئت نظارت بر صندوق توسعه ملی متشکل از رئیس دیوان محاسبات و رئیس سازمان حسابرسی و رئیس سازمان بازرسی کل کشور استفسا شود.
 
براساس مصوبه ستاد تدابیر ویژه نه تنها پولی از صندوق توسعه برداشت نشده بلکه از محل 4.1 میلیارد دلار مورد سوال جناب آقای میرکاظمی 26 درصد سهم صندوق توسعه ملی پرداخت شده است.  
 
در پایان با توجه به عدم اغنای میرکاظمی از توضیحات وزیر کمیسیون تخصصی قلمروی سوال را ملی تعیین و مراتب را جهت اعلام وصول در اولین جلسه علنی تقدیم می‌نماید.

این خبر در حال تکمیل است...
برچسب ها: سخنگو ، اقتصاد ، دارایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار