رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی خبر داد

تحقق 90 درصدی وظایف بودجه تا پایان سال/ 26 بهمن، آخرین فرصت متقاضیان سرخابی‌ها

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: مجموع ارزش میزان واگذاری‌ها از ابتدا به کار سازمان خصوصی‌سازی حدود 136 هزار میلیارد تومان بوده که از این رقم 36 درصد آن در دولت یازدهم تحقق یافته است.

تلفنی** تحقق 36 درصد واگذاری‌ها در دولت یازدهمبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ میرعلی‌اشرف عبدالله پوری حسینی معاون وزیر و رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی در نشست خبری صبح امروز اظهار داشت: مجموع میزان واگذاری از شروع به کار سازمان خصوصی‌سازی در حدود 136 هزار میلیارد تومان بوده که از این رقم 36 درصد آن در دولت یازدهم و الباقی در 12 سال از ابتدای تأسیس آن واگذار شده است. 76 هزار میلیارد از این میزان به صورت عرضه و تقاضا و با رقابت به عموم متقاضیان واگذار شده و الباقی بدون رقابت بوده که از این میزان 29 هزار میلیارد تومان رد دیون و 30 هزار میلیارد تومان هم به سهام عدالت متعلق بوده است.

وی در ادامه بیان کرد: سال 93 سال پایانی واگذاری‌های شرکت‌های گروه 1 و 2 تعیین شده و بنا به دلایلی در طول چند سال گذشته ما نتوانستیم بر اساس اهداف تعیین شده گام برداریم.

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: امسال 216 شرکت برای واگذاری مشخص شده‌اند که تا امروز با همه این ناملایمات به طور کامل کارهای مربوط به 132 شرکت صورت گرفته، 31 شرکت در حال قیمت‌گذاری، 27 شرکت اصلاح سازمانی و در 17 شرکت مشکل تفکیک حاکمیتی داریم که از این 17 شرکت 9 شرکت آن زیرمجموعه وزارت نفت، 4 شرکت مربوط به وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و 4 شرکت هم مربوط به بقیه وزارتخانه‌ها هستند.

پورحسینی در ادامه به فضای خشک بازار سرمایه و بورس اشاره کرد و گفت: ما به این دلیل توفیق چندانی در واگذاری شرکت‌ها نداشته‌ایم اما سازمان خصوصی‌سازی با تمام تلاش خود با وظایف سازمانی مربوطه رسیدگی خواهد کرد و از مجموع 30 هزار میلیارد تومان برای واگذاری تنها 3 هزار میلیارد تومان توانسته‌ایم بفروشیم. 
 
رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی در ادامه به واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس اشاره و بیان کرد: واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس اتفاقی است که سالیان سال به خاطر دشواری به مرحله اجرا نرسیده بود اما با زحمات کارشناسان 27 بهمن ساعت 2 بعدازظهر این اتفاق خواهد افتاد و متقاضیان تا یکشنبه 26 بهمن فرصت دارند با آگاهی از شرایط مزایده در آن شرکت کنند.

وی همچنین بیان کرد: از اول مرداد سال آینده این دو تیم در دست خریدارانشان قرار می‌گیرد و شرکت قبلی منحل می‌گردد زیرا ما برند این دو باشگاه را فروحته‌ایم و نه شرکت آن.
 
شایان ذکر است، بخشی از این جلسه به صورت زنده برگزار خواهد شد و نام و مشخصات فرد برنده بعد از اعلام اهلیت مشخص خواهد شد.
 
وی در خصوص شرکت‌های خصولتی گفت: انتقادهایی از این شرکت صورت گرفته که ما باید در کنار نقد راهکارهایی نیز ارائه دهیم. خوشبختانه در طول 18 ماه گذشته روند استقبال از خصوصی‌سازی به سمت خصوصی‌سازی واقعی بوده است به همین دلیل این سازمان مشوق‌هایی نیز برای آنان در نظر گرفته است و بیش از 90 درصد از واگذاری‌ها به سمت خصوصی‌سازی واقعی بوده است.

وی در خصوص سهام فروخته شده پست بانک به یک فرد بدهکار گفت: اهلیت فرد هنگام ورود به بازار سرمایه از قبل توسط کارگزار تعیین می‌شود. این فرد بدهکار به سازمان خصوصی‌سازی بوده اما به دلیل آنکه نیروگاه برق خریداری کرده در استثنا قرار می‌گیرد و بدهی آن به سازمان خصوصی‌سازی با بدهی این فرد با دولت تهاتر می‌شود.

پوری حسینی در خصوص سهام عدالت نیز بیان کرد: موضوع سهام عدالت از سال 85 شروع شده و از محل سود سهام بدهی دولت پرداخت خواهد شد که بر اساس برنامه‌ریزی 10 سال زمان می‌برد و این عمل تا پایان سال 94 مهلت دارد؛ در نتیجه ما از برنامه عقب نیستیم و پیش‌بینی ما این است که تا پایان امسال 34 درصد ثمن معامله را دریافت خواهیم کرد که با احتساب 50 درصد تخصیص و 2 دهک خواهد بود.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی تصریح کرد: حدود 85 تا 90 درصد وظایف بودجه‌ای این سازمان تا پایان سال محقق خواهد شد.

شایان ذکر است، بسیاری از درآمدها و عملکردها مربوط به سال گذشته است که اگر 50 درصد برنامه انجام شود باز هم 15 درصد بودجه به دلیل بدهی‌ها و تهاتر قابل تحقق نبوده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار