فرهمندپور در نشست خبری:

نشست سراسری مدیران امور زنان و خانواده استانداران اواخر بهمن ماه برگزار می‌شود

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده گفت: نشست سراسری مدیران امور زنان و خانواده استانداری سطح کشور اواخر بهمن به میزبانی معاونت رییس جمهوری در امور زنان و خانواده برگزار خواهد شد.

نشست سراسری مدیران امور زنان و خانواده استانداران اواخر بهمن ماه برگزار می‌شودبه گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران،‌ فهیمه فرهمندپور مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که امروز سه شنبه 14 بهمن در محل امور زنان خانواده وزارت کشور برگزار شد، به ارائه گزارش عملکرد یکساله دفتر امور زنان و خانواده وزارت کشور و دفاتر تابعه استانی پرداخت.

وی با بیان اینکه بیش از 13 ماه از حضورش در این پست می‌گذرد گفت: ما برای سال 94 برنامه‌های تدوین شده‌ای داریم و در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه هستیم و در شرایطی هستیم که می‌توانم بگویم در 13ماه گذشته از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده کرده‌ایم.

فرهنمند پور تاکید کرد: با قوت و اطمینان ادعا می‌کنم که از امکانات و ماموریتمان بهینه استفاده کردیم و هیچ فرصتی را از دست نداده‌ایم و متکی بر باور عمیق و ماموریت در قبال نظام و مردم و به طور خاص زنان کشور هستیم که به یقین در این راستا نیازمند نقد ارزیابی و آسیب شناسی هستیم.

مشاور وزیر کشور در امور زنان با تاکید بر اینکه مجموعه عوامل در کشور باید در این راستا همکاری کنند گفت: در 13ماه گذشته مجموعه فعالیت‌های انجام شده امور زنان و خانواده در چند بند دسته بندی شده‌اند که اولین و دم دست‌ترین محور فعالیت‌هایمان در قبال زنان شاغل و خدمت رسانی به آنان است که این مربوط به همکاران خانم در وزارت کشور می‌شود.

وی اضافه کرد: در این راستا توفیق قابل قبولی داشتیم و در دوره جدید زنان شاغل در وزارت کشور بیشتر دیده می‌شوند.

فرهمندپور با اشاره به طرح مطلع مهر اظهار داشت: در این طرح برگزاری دوره‌های آموزشی و تربیتی برای خانوارهای جدیدالتشکیل برای همکاران وزارت کشور داشتیم که البته این طرح برای دولت قبل بود که زوج‌های تازه تشکیل شده کمتر از 5سال را موظف می‌کرد که برنامه‌هایی را مطرح کنند که متاسفانه این طرح در دولت قبل برگزار نشده بود.

فرهمند پور تصریح کرد: در اولین ماه‌های سال 93 این طرح برای 70 زوجی که کمتر از 5سال زندگی مشترک داشتند در مشهد برگزار شد و رضایت آنان را جلب کرد.

مشاور وزیر کشور در امور زنان با تاکید بر اینکه طرح غربالگری سلامت زنان شاغل از شاخص‌ترین برنامه‌های ما در دفتر امور زنان و خانواده بود اظهار داشت: بخش اول این طرح در سال 91 اجرایی شد و در سال 93 موضوعات مربوط به سرطان‌ها از جمله سرطان سینه در راستای  معاینه و تشخیص اجرایی شد که شامل: سونوگرافی،‌ ماماگرافی توسط پزشک جراح شد.

فرهمندپور اظهار داشت: محور بعدی دفتر امور زنان و خانواده وزارت کشور در راستای همکاران خود در استانداری‌های کشور انجام شد که بررسی‌های ریز و جمع آوری اطلاعات دقیق صورت گرفت که این اطلاعات در رده استانداری و فرمانداری‌ها بود که پس از بررسی این اطلاعات مادر حال حاضر می‌دانیم که چند نفر در این حوزه مشغول  کارند و چه تعداد پست خالی وجود دارد و همچنین رشته تحصیلی آنان چیست و تا چه میزان آمادگی علمی برای ایفای نقش در این حوزه دارند.

وی اضافه  کرد: براساس این اطلاعات و تحریم‌ها کاملا یک آمادگی برای یک آسیب شناسی دقیق از ساختار تشکیلات زنان در حوزه استانداری‌ها و فرمانداری‌ها داریم که البته باید بدانیم چه فرآیند بهسازی را در سال جدید طی کنیم.در حال حاضر حدود 50درصد پست بلاتصدی دراین حوزه در سطح استان‌ها وفرمانداری‌ها داریم که در استانداری ها کمتر از 50 درصد و در فرمانداری‌ها 60 درصد.

فرهمندپور با اشاره به برگزاری نشست‌های منطقه‌ای با خانم‌های استانداری اظهار داشت: امور زنان وزارت کشور بیشترین حجم نشست، گفتگو، هم افزایی و بررسی میدانی را در مقایسه با سال گذشته داشته است. در این راستا ما دو دوره نشست منطقه‌ای داشتیم چرا که وزارت کشور کشور را به پنج منطقه تقسیم کرده که ما در مناطق 5 گانه در دو دوره نشست‌های منطقه‌ای حضور داشتیم.

وی تصریح کرد: برگزاری اینگونه نشست‌ها می‌تواند در سطح ملی و منطقه‌ای تاثیر گذاشته و همچنین می‌توانیم از تجربیات ملی و جهت گیریهای مشترک استفاده کنیم و راهبردی است برای مهارت افزایی مدیران خود که علاوه بر این دو دوره سه نشست سراسری در تهران داشتیم که یک نشست در اسفندماه سال گذشته بود و در پایان امسال نیز یه نشست خواهیم داشت و علاوه بر آنها 5 نوبت جلساتی را با مدیران در سطح کشور به صورت ویدیو کنفرانس داشتیم.

فرهمندپور تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌های دیگر در این راستا تلاش برای افزایش مهارت‌های حرفه‌ای و متخصصان در سطح کشور و استانداری‌ها بوده که علاوه بر آن دوره‌های آموزشی برای مدیران در هفته‌های اخیر داشتیم.

وی با تاکید بر اینکه دیگر برنامه‌های ما برای ذینفعان و جامعه مخاطبمان وجود دارد اظهار داشت: سند امنیت زنان و کودکان در روابط اجتماعی یکی از اساسی‌ترین فعالیت ما در سال 93 بوده است همچنین شورای اجتماعی کشور نیز یکی از مهمترین شوراهایی است که تمامی دستگاه‌های مرتبط با مسائل اجتماعی در سطح وزیر، معاون وزیر دبیر شورا و قائم مقام وزیر درامور اجتماعی است که در ذیل آن چندین کارگروه پیش بینی شده که یکی از این کارگروه‌ها تحکیم و تعالی خانواده است که ریاست این شورا بر عهده معاون رئیس جمهور در امور زنان و جامعه است.

فرهمندپور اضافه کرد: ما سه نشست کاری ذیل اصلی این شورا را داشتیم که پرگزارش ترین و فعال ترین کارگروه بوده که به نتایج ارزشمندی رسیده است یکی از برنامه‌های ما ورود به برنامه ششم توسعه در امور زنان و خانواده و پیشنهاد در راستای آن توجه به موضوع سکونتگاه‌های غیر رسمی که از دغدغه‌های جدی دولت و از تصمیم‌های اصلی شورای اجتماعی و  همچنین توجه به ازدواج زنان ایرانی با اتباع بیگانه و پیامدهای ناشی از آن از برنامه‌های مورد بررسی است.

وی تاکید کرد: در راستای ازدواج زنان ایرانی با اتباع بیگانه وضعیت هویت کودکان آنان و همچنین وضعیت حقوقی زنان موضوعیست که در دستور کار قرار داده شده و کارگروهی از نمایندگان مرتبط با این موضوع تشکیل جلسه داده‌اند.

فرهمندپور اضافه کرد: نمایندگانی از بخش کنسولی وزارت امور خارجه،‌نمایندگانی از ثبت احوال ایران نماینده ای از دفتر امور زنان و امور خانواده ریاست جمهوری، نماینده معاونت حقوقی رییس جمهوری معاون امنیتی وزارت کشور و اتباع بیگانه در این جلسات حضور دارند که امیدواریم نمایندگانی از کمیسیون امنیت مجلس نیز برای این موضوع حضور داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از برنامه‌های جدی ما در سال 94 موضوع زنان و دختران روستایی و عشایری است گفت: وزارت کشور نسبت به آحاد مردم کشور تعهد دارد متاسفانه به روستاها نسبت به شهرها کمتر توجه شده است و در روستاها زنان مورد بی توجهی جدی قرار گرفتند شاید از حیث تولیدات روستایی جهاد کشاورزی بیشترین ارتباط را با آنان داشته باشند متاسفانه هیچ فعالیت هماهنگ در این زمینه وجود ندارد وزارت کشور مامور است  که هماهنگی را میان دستگاه‌های مختلف کشور ایجاد کند که این دستگاه‌ها شامل جهاد  کشاورزی، سازمان بهیاری‌ها صندوق مهر امام رضا و سازمان آموزش و پرورش می‌شود.

فرهمندپور اضافه کرد: در سال آینده قرار بر این شده که با صندوق مهر امام رضا طراحی اولیه انجام شود و حتما برنامه جدی و عملیاتی از جنبه اقتصادی، فرهنگی و کارآفرینی  برای مناطق روستایی و محروم عملیاتی شود.

وی تاکید کرد: ما سال 93 را سالی پر فعالیت و بدون بودجه پشت سر گذاشتیم که در این راستا لازم از معاونت توسعه و مدیریت نیروی انسانی وزارت کشور قدردانی کنم که کار ما را زمین نگذاشته و مدیران ما اقدامات خوبی در هم افزایی برنامه‌های خود باشد و برای جبران این اتفاق تلاش‌های زیادی کردیم که مکانیزم‌هایی را برای تعیین بودجه و اعتبار 94 در نظر بگیریم.

فرهمند پور با اشاره به برگزاری نشست سراسری مدیران امور زنان و خانواده گفت: نشست سراسری مدیران امور زنان و خانواده استانداری سطح کشور از اواخر بهمن ماه به میزبانی معاونت رئیس جمهوری در امور زنان و  خانواده برگزار خواهد شد.

وی در بخش دیگر این نشست به برنامه‌های استان‌ها اشاره  کرد و اظهار داشت: بخشی از برنامه‌های استانی ما برنامه‌های هماهنگ ملی بودند و فعالیت کارگروه‌های زنان در اکثریت استان‌ها در شوراهای استانی و برنامه‌ریزی توسعه برگزار می‌شود که ریاست آن با شخص استاندار است و اعضای آن عالی ترین مدیران دستگاه‌های استانی هستندکه اکثریت برنامه‌های عملیاتی استان‌ها دراین شوراها برنامه ریزی ابلاغ و تامین اعتبار می‌شود.

فرهمندپور اضافه کرد: ذیل این شوراهای برنامه‌ریزی 8 کارگروه پیش بینی شده که در حوزه تخصصی خود تصمیم می‌گیرند و مصوبات آن به شورای برنامه ریزی می‌رود و بررسی تامین اعتبار نیز یکی از کارگروه‌های تخصصی زنان و خانواده است که ریاست آن بر عهده معاونت سیاسی استان‌ها دارد که اعضای آن 24 نفر از مدیران در سطح استانی‌اند در سال 93 اولین عنوان برنامه‌ای که دائما به آن تاکید داشتیم فعالسازی این کارگروه بود که در سال 94 با توجه به پیش بینی اعتباری بودجه کمک خواهیم کرد تا کارگروه این بخش افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های قابل توجه استان‌های ما کانون فرهنگی و اجتماعی زنان است که اظهار داشت: ما در کل کشور 500 کانون فرهنگی اجتماعی زنان داریم و عملا بانوان متصدی امور اجرایی و عملیاتی دفاتر امور زنان استان‌ها هستند که موضوعاتی از قبیل مبارزه با مواد مخدر آسیب اجتماعی در این کانون پیگیری می‌شود که به نوعی سازمان مردم نهاد است.

فرهمندپور اضافه کرد: برگزاری نمایشگاه‌هایی که دست آوردهای زنان ایرانی است و در راستای حفظ و پاسداشت و انتقال میراث فرهنگی معنوی کشور است امسال شهردار اصفهان میزبان این نمایشگاه خواهد بود.

وی تصریح کرد: نقش جوامع در حفظ و احیای میراث فرهنگی ناملموس طی مذاکراتی که انجام شد نمایندگانی با مشارکت استان‌های 33 گانه با عنوان نقش زنان در پاسداشت میراث فرهنگی نامعلوم مورد توجه قرار گرفت و نمایشگاه ارزشمندی بود و به خوبی توانمندی‌های زنان کشور را نشان می‌داد.

فرهمندپور با بیان اینکه برای دهه فجر برگزاری نمایشگاه‌هایی پیش بینی شده است گفت: برگزاری این نمایشگاه ها با تاکید بر نقش آفرینی زنان در توسعه پایدار با تاکید بر اقتصاد مقاومتی در 6 استان برگزار می‌شود که 31 استان در آن حضور دارند که غرفه‌های تولیدی، صنعتی و کشاورزی را شامل می‌شود که امکان فروش نیز دراین نمایشگاه‌ها وجوددارد که براساس آخرین اطلاعات مجموعا حدود 800 غرفه دایر شده که از میان این 6 استان  کرمانشاه با 200 غرفه ، البرز با 120 غرفه، فارس 65 غرفه، اصفهان 60 غرفه، خراسان رضوی50 غرفه وگیلان 30 غرفه دارد.

وی تصریح کرد: در مجموع ما 150 غرفه را پیش بینی می‌کنیم که تولیدکنندگانمان بیش از این خواهد بود وتعاونی تولیدی صندوق‌های سرمایه گذاری خرد و 1000 تولید کننده را پوشش خواهیم داد که توانستیم در این راستا با صندوق مهر امام رضا هماهنگی‌هایی را انجام دهیم و 8میلیارد تومان تسهیلات بانکی بسیار کم بهره و 3 ساله را در آسانترین شکل ممکن در اختیار زنان تولید کننده قرار دهیم.

فرهمندپور با اشاره به دوره آموزشی خانواده‌ها نیز گفت: در مهارت زندگی در راستای تحکیم خانواده حمایت از زنان خانواده و شناختن آسیب های اجتماعی از پارامترهای اصلی در هدایت برنامه های امور خانواده است که جلسات علمی آموزش و مهارتی در اکثر استان‌ها برگزار شد.

وی اضافه کرد: طرح ساماندهی و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار به صورت یک پایلوت در شهر ری انجام شد که پس از آسیب شناسی اجرایی خواهد شد و دستگاه‌های مرتبط با این موضوع نیز همکاری‌های جامع خود را شروع کردند که این همکاری ها نشان دهنده دست آورد این طرح است.

فرهمند پور با اشاره به سند امنیت زنان و کودکان گفت: ماده 227 قانون پنجم توسعه دولت را مکلف کرده است که سند امنیت زنان و کودکان را تبیین کند که در این راستا وزارت کشور، وزارت بهداشت و درمان، مرکز امور زنان ریاست جمهوری، شهرداری نیروی انسانی وقوه قضاییه برنامه‌هایی را ارائه دادند اما تا سال گذشه عملا خروجی نداشتند. معاونت ریاست جمهوری دولت قبل این موضوع را به وزارت کشور محول کرده بود و در سال 93 فرآیند کار کلید زده شد و با حمایت همکاران در وزارت کشور از طریق برگزاری یک دوره آموزشی کاری انجام شد و سند نویسی و محتوای آن استخراج شد و امروز پیش نویس این سند از نظر ما آماده است و باید به طور رسمی به امضای وزیر کشور برسد که امیدواریم پس از استعلام و کسب نظر نسخه نهایی با امضای وزیر کشور تقدیم دولت شود.

مشاوره وزیر کشور و امور زنان و خانواده به برنامه های امروز زنان و خانواده در سال 94 اشاره کردو گفت: پیگیری برنامه‌های تحکیم خانواده افزایش کیفی و کمی جمعیت افزایش سرمایه اجتماعی زنان در استان‌ها توجه به اوقات فراغت زنان کارآمد سازی کانون ها به عنوان سازمان ‌های مردم نهاد بهسازی تشکیلات امور زنان در استانداری‌ها و فرمانداری‌ها از جمله مواردی است  که باید مورد توجه جدی قرار  گیرد.

وی ادامه داد: موضوع افزایش کمی و کیفی جمعیت جز دغدغه‌های اصلی ما در برنامه‌های سال آینده  است که منتظر ابلاغ بودجه هستیم و چند سند بالادستی دارد و شرح وظایف مصوب رفتار زنان در وزارت کشور و همچنین مراکز استان‌ها باید مورد بررسی قرار گیرد چرا که همه برنامه‌های امور زنان جز ماموریت ذاتی ما در وزارت کشور است.

فرهمند پور تصریح کرد: برخی دستورالعمل‌ها ابلاغی است و در برنامه جامع پنجم توسعه تشکیل خانه زنان مدیر در استان‌ها جز وظایف وزارت کشور است اما هنوز به صورت جامع تشکیل نشده و منتظر پشتوانه تفاهم نامه هستیم که نیازمند ویرایش است تا در آینده نزدیک به امضای وزیر کشور و معاون زنان در ریاست جمهوری برسد.

وی گفت: کار اقتصادی کارآفرینی توسعه اشتغال وظیفه وزارت کشور نیست و این کار مربوط به وزارت کار و رفاه اجتماعی در وزارت صنایع و معادن می‌شود اما ما به دو دلیل در چند ماه اخیر به این موضوع ورود کردیم وزارت کشور وظیفه اصلی‌اش هماهنگ سازی امور بین سایر دستگاه‌ها است و استانداران به نمایندگی از وزارت کشور باید در این راستا فعالیت داشته باشند.

فرهمندپور با اشاره به دلیل دوم نیز گفت: ما وقتی به عنوان وزارت کشور از ارتقای توانمندی اجتماعی زنان حرف می‌زنیم نمی‌توانیم نسبت به سطح زندگی آنان غفلت  کنیم چرا که بخشی از ارتقای توانمند سازی زنان از طریق برنامه ریزی اقتصادی ایجاد می‌شود بنابراین برای ارتقای سطح زندگی زنان باید در کنار توانمندی آنان به توانمندی خانواده و ارتقای مناسبات خانوادگی‌شان نیز توجه کنیم چرا که حکم دین و قانون مدنی ما نیز بر این موضوع تاکید دارد.

وی با اشاره به بودجه در نظر گرفته شده برای امور زنان نیز گفت:ما سال گذشته با بودجه‌های تثبیت نشده کارمان را شروع کردیم و امسال تقاضایمان این بود که به صورت واقعی و موثر به این بودجه توجه شود و در پیش بینی اعتبار مورد نیازمان نیز باید همکاری بین سایر دستگاه‌ها ایجاد شود.

فرهمندپور همچنین در مورد سبک زندگی ایرانی اسلامی و فرزند آوری زنان شاغل نیز گفت: ما موضوعاتی را که به ما ابلاغ می‌شود پیگیری می‌کنیم اگر موضوع مرخصی زایمان 9 ماهه به ما ابلاغ شود آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم اما هنوز در مرحله ابلاغ بوده و مصوب نشده است و عملا نمی‌توانیم ورود کنیم که البته بعد از تثبیت نیز معاونت زنان ریاست جمهوری عملا باید ورود کند بعد از آن ما به عنوان حاکمیت سیاسی در استان‌ها وارد می‌شویم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دستگاه‌هایی که کارمند زن دارند در نزدیکی محل کارشان مهد کودکی را پیش بینی کنند که در برنامه جامع پنجم توسعه خیلی از موارد وجوددارد اما متاسفانه ابلاغی برای اجرا ندارد که این موضوع به علت بار مالی است چرا که با توصیه کار پیش نمی‌رود بنابراین با تخصیص بار مالی مناسب و در صورت تثبیت می‌توان این موضوع را مورد بررسی قرار داد.

انتهای پیام/
برچسب ها: فرهمندپور ، زنان ، خانواده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار