اهواز؛

معضل اصلی سلامت زنان نداشتن فعالیت فیزیکی

معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان نداشتن تحرک و فعالیت فیزیکی از جمله معضلات اساسی و تهدید کننده در سلامت زنان دانست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، ناصر ضیغمی ، معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان  در همایش سلامت زنان در سرسرای شهدای دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: شیوه زندگی سالم مهمترین استراتژی برای پیشگیری از بیماری های کشنده و ناتوان کننده زنان است که تحرک بدنی به عنوان یک کار کم هزینه و ساده و تغذیه سالم را شامل می شود.

وی افزود: بر اساس یک مطالعه در امسال در کشور و استان، نتایج ابتدایی نشان می دهد شیوع فشار خون در افراد 18 سال به بالا 25 تا 30 درصد و شیوع دیابت در جمعیت بالای 25 سال 13 درصد است که با توجه به این وضعیت، تحقق اهداف ایران در سال 1404 کار دشواری است و با تحرک بدنی و تغذیه مناسب امکان پذیر است.

ضیغمی بیان داشت: بر اساس سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر و عوامل خطر مرتبط در بازه زمانی 1394 – 1404، اهداف کاهش 25 درصد از خطر مرگ های زودرس ناشی از بیماری های غیر واگیر، کاهش 20 درصد از میزان تحرک بدنی ناکافی، کاهش 10 درصد از مصرف الکل و کاهش 30 درصد از میزان مصرف نمک و جلوگیری از افزایش بیشتر چاقی و دیابت باید محقق شوند.

معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان گفت: هدف نخست سازمان جهانی بهداشت، 25 درصد کاهش در مرگ ناشی از بیماری های قلبی، عروقی، سرطان، دیابت و بیماری های مزمن تنفسی در رده سنی 70- 30 سال است که باید در این خصوص نیز برنامه ریزی کنیم.

وی در خصوص دلایل اهمیت سلامت زنان افزود: زنان، محور و مدیر سلامت خانواده و موثر بر تغذیه خانواده هستند؛ بیماری و مرگ مادر بر سلامت خانواده تاثیر نامطلوب دارد، آسیب پذیرترند و خود مراقبتی و مراقبت در منزل برای آنها مهم است.

ضیغمی اظهار کرد: نقشه راه ما در خصوص سلامت زنان، اجرای برنامه میانسالان است یعنی برنامه جامعی که در مراکز بهداشتی و درمانی و پایگاه ها و خانه های بهداشت در حال اجرا کردن آن هستیم.
وی بیان کرد: جمعیت میانسال در زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سال 1395 در گروه سنی 59-30 سال، یک میلیون و 69 هزار و 375 نفر است که 525 هزار و 636 نفر از این جمعیت را زنان تشکیل می دهند.

  معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان  گفت :هدف کلی برنامه سلامت میانسالان را تامین، حفظ و ارتقای سلامت همه زنان و مردان در گروه سنی 30-59 سال عنوان کرد.

ضیغمی خاطرنشان کرد: خدمات سلامت میانسالان در کلیه مراکز سلامت جامعه و پایگاه های سلامت در حیطه های ارتقای شیوه زندگی، سلامت باروری و سلامت عمومی ارائه می شود.

انتهای پیام/م
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.