کانترپانچ :

تنش بر سر سخنرانی نتانیاهو، تازه ترین فصل از کتاب استراتژی رژیم صهیونیستی در آمریکا

تنش فعلی میان کاخ سفید و کنگره بر سر سخنرانی نخست وزیر اسرائیل تازه ترین فصل از کتاب استراتژی رژیم صهیونیستی در داخل آمریکا به منظور استفاده از قدرت واشنگتن برای سرازیر کردن اقدامات آن در راستای خواسته اسرائیل است .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از کانترپانچ ؛ این پایگاه خبری _ تحلیلی در مقاله ای به قلم " گرث پورتر " روزنامه نگار و تاریخ نویس سیاست امنیت ملی آمریکا نوشت : اقدام نتانیاهو در پذیرش دعوت جمعی از نمایندگان آمریکایی برای حضوردر کنگره و سخنرانی در تاریخ 3 مارس _ دو هفته پیش از انتخابات اسرائیل _ و بدون هرگونه مشورت با کاخ سفید می تواند هم بر انتخاب مجدد نتانیاهو در سمت نخست وزیری تاثیر بگذارد و هم موجب تصویب دور جدیدی از تحریم های کنگره بر ضد ایران شود . طی چند ماه اخیر قانونگذاران حامی اسرائیل و نیز لابی های صهیونیستی تهدیداتی درباره اعمال تحریم های جدید بر ضد ایران مطرح کرده اند این در حالی است که مذاکرات هسته ای هنوز ادامه دارد و نتایج موفقیت آمیز یا شکست احتمالی در آن مشخص نشده است . 

صرف نظر از این استدلال که قانون تحریم ها اساسا برای تقویت موضع آمریکا در میز مذاکره با ایران تصویب می شود ، هدف واقعی حامیان تحریم علیه ایران اطمینان از این مساله است که تهران به هیچ یک از انواع فناوری های هسته ای دست پیدا نکند . نمایندگان کنگره به این دلیل اقدام به دعوت از نتانیاهو کردند چرا که وی همواره اصرار داشته که ایران حق دارایی از هیچ درجه ای از فناوری هسته ای را ندارد . 

در ادامه این مقاله آمده است : در مقابل دولت اوباما علنا اعلام کرده است که در صورت تصویب چنین قانونی آن را وتو خواهد کرد چرا که به اعتقاد کاخ سفید در صورت ترک میز مذاکره و اعمال دور تازه ای از تحریم ها تنها گزینه ای که برای واشنگتن در قبال فعالیت های هسته ای ایران باقی می ماند " گزینه اقدام نظامی " است . هم اکنون ارتش آمریکا در میادین زیادی در غرب آسیا درگیر بوده و بدیهی است که توانایی آغاز جنگ دیگری آن هم با " ایران " را ندارد . 

این استدلال کاخ سفید پیش تر در سنا مورد قبول واقع شد و ممکن است دولت بار دیگر بتواند با همین استدلال مانع نتیجه بخش بودن تلاش های اسرائیل در روند مذاکرات هسته ای با ایران شود و آن را شکست دهد . اما در این مسیر دشواری های زیادی پیشروی واشنگتن و شخص اوباما قرار دارد . 

*** نفوذ و تهدید 
تنش فعلی میان کاخ سفید و کنگره بر سر سخنرانی نخست وزیر اسرائیل تازه ترین فصل از کتاب استراتژی رژیم صهیونیستی در داخل آمریکا به منظور استفاده از قدرت واشنگتن برای سرازیر کردن اقدامات آن در راستای خواسته اسرائیل است . پیش تر نیز تل آویو نهایت تقلای خود را برای وادار کردن آمریکا به حمله به تاسیسات هسته ای ایران انجام داده بود و پاسخی که از واشنگتن شنید این بود که صهیونیستها باید خود این روش ریسک آمیز و دشوار را امتحان کنند . 

ایهود اولمرت همتای پیشین نتانیاهو در ژوئن 2008 این استراتژی ( حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران ) را مطرح نمود ؛ دقیقا در زمانی که دو هفته رزمایش نظامی هوایی در دریای مدیترانه و یونان انجام داده بود . طی این رزمایش شائول موفاز ، معاون نخست وزیر اسرائیل ایران را تهدید کرده بود که اگر تهران به فعالیت های هسته ای خود و تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی ادامه دهد ، اسرائیل به آن حمله خواهد کرد . 

در واقع تمرین برای حمله به ایران و تهدید صریح به جنگ علیه ایران تنها یک حیله و بلوف سیاسی بود . نیروی هوایی رژیم صهیونیستی هرگز توانایی اجرای چنین عملیاتی را بر علیه تاسیسات هسته ای ایران ندارد چرا که توان حفظ سوخت و پرواز های طولانی مدت در هیچیک از جنگنده های اسرائیلی وجود ندارد . 

این اقدام اسرائیل تنها موجب تشدید بحران در دولت بعدی آمریکا شد . ایهود باراک ، وزیر جنگ اسرائیل _ فردی که توهم موفقیت آمیز بودن این استراتژی را در سر داشت _ تلاش میکرد تا در ماه های پایانی ریاست جمهوری جورج بوش مجوز همکاری واشنگتن را با تل آویو در این حمله بدست آورد .

 باراک تلاش می کرد نشان دهد آمریکا بعنوان متحدترین هم پیمان اسرائیل برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران مشتاق است . هنگامی که نتانیاهو برای دومین بار در سال 2009 بعنوان نخست وزیر تعیین شد ، ایهود باراک را بعنوان وزیر جنگ در سمتش نگه داشت تا استراتژی بلوف زدن را با حداکثر قدرت بر دولت باراک اوباما حفظ نماید . 

نتانیاهو فاکتور جدیدی را در این نقشه ریاکارانه وارد نمود و آن شامل " تظاهر به مظلومیت صهیونیستها و تهدید شدن آنها از سوی برنامه هسته ای ایران " بود . در این نمایش نتانیاهو و باراک نقش ناجیان یهودیان از دست توهمی را داشتند که خود آن را  فعالیت های تهدیدآمیز و مرگبار هسته ای توسط ایران برای حمله به اسرائیل می نامیدند . این نمایش در مقالات و مصاحبه های منتشر شده توسط نتانیاهو به وضوح دیده می شود . 

در مقابل چنین ادعاهای بلندپروازانه ای که نتانیاهو درباره حمله به ایران مطرح می کرد ، وی همواره بعنوان سیاستمداری ریسک گریز شهرت داشت . آلف بن ، سردبیر روزنامه هاآرتص پس از مصاحبه ای که در مارس 2012 با نتانیاهو انجام داد، نوشت : وی ( نخست وزیر اسرائیل ) سیاستمدار مرددی است که جرات حمله بدون اجازه آمریکا را ندارد . 

اوج تهدید ساختگی نتانیاهو در حین رقابت های انتخاباتی باراک اوباما در سال 2012 اعلام گردید . وی با استفاده از لابی گری با  سناتور های آمریکایی تهدید کرد که چنانچه تلاش های ایران برای دستیابی و تداوم برنامه هسته ای خود متوقف نشود تا انتهای پائیز به این کشور حمله نظامی خواهد کرد . اوباما به نتانیاهو پیشنهاد داد تا سیاست "سازش " را پیش گیرد اما نخست وزیر رژیم صهیونیستی علنا اعلام کرد که برنامه هسته ای ایران " خط قرمز " اسرائیل است و در صورت نیاز از گزینه نظامی برای تخریب و توقف آن استفاده خواهد کرد . 

نتانیاهو معتقد بود باراک اوباما با وجود تهدیداتی که از سوی کمپین میت رامنی بعنوان نامزد حامی اسرائیل مطرح شده ،وادار به همکاری با تل آویو برای اقدام نظامی علیه ایران می شود. اما در عوض اوباما که از این اقدام نتانیاهو خشمگین شده بود به دمپسی ، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرد که واشنگتن در هرگونه حمله ای از سوی اسرائیل علیه ایران با نتانیاهو همکاری نخواهد کرد . مخالفت های اوباما با نتانیاهو در مکالمات تلفنی طولانی و دیدارهای مستمر نیز همچنان ادامه داشت . 

محدودیت اوباما از سوی متحدان اسرائیل در کنگره
پس ازاین شکست ، نتانیاهو تهدیدات پوچ خود برای حمله به ایران را متوقف کرد اما همچنان به لابی گری با نمایندگان کنگره ادامه داد . نمایندگان کنگره ، برخلاف نتانیاهو این توانایی را دارند تا تاثیراتی بر روند مذاکرات هسته ای میان ایران و آمریکا داشته باشند . 

درخواست از ایران برای نصب تعداد بسیار کمتر از میزان سانتریفیوژی که برای ساخت بمب اتمی نیاز است ، نتیجه همین لابی گری های اسرائیل در کنگره و تاثیر نمایندگان بر دولت آمریکا می باشد . همچنین ممانعت کاخ سفید از لغو تحریم های ضدایرانی نمونه دیگری از آثار دیدارها و گفتگوهای مخفیانه مقامات صهیونیست با نمایندگان کنگره است . 

سخنرانی نتانیاهو در کنگره بازتابی از دخالت فزاینده و آزادانه اسرائیل در سیاست گذاری های آمریکا بوده و نشان می دهد که جاسوسان و لابیگرهای سیاسی صهیونیست قویا درداخل دایره دیپلماتیک ایالات متحده فعالیت می کنند . آیپک که یکی از اصلی ترین و بانفوذترین لابی های صهیونیستی در آمریکا محسوب می شود طی یک سال گذشته بیشترین تقلا را برای متقاعد نمودن سیاستمداران آمریکایی به اجرای عملکرد مطابق با خواسته تل آویو در قبال ایران انجام داده است . 


انتهای پیام /

برچسب ها: ایران ، هسته ای ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار