سازمان جهاد کشاورزی همدان؛

همدان رتبه ۹ تولید عسل را در کشور دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان از تولید بیش از ۱۸۰۰ تن عسل در همدان خبر داد و گفت: همدان رتبه ۹ تولید عسل را در کشور دارد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران،علیرضا رنجبر ضرابی، اظهار داشت: امسال در استان همدان هزار و 832 تن عسل تولید شده که نسبت سال گذشته که هزار و 772 تن تولید داشته‌ایم تفاوت چندانی نداشته است.

وی افزود: براساس سرشماری‌های صورت گرفته پس از سرشماری عمومی کشاورزی در همدان، 2 هزار و 175 نفر زنبوردار در استان همدان شناسایی شده‌اند که آمار زنبورداران سال گذشته 2 هزار و 99 نفر بوده است.

رنجبرضرابی با اشاره به اینکه همدان رتبه 9 کشور را از نظر تعداد زنبوردار در کشور دارد، عنوان کرد: براساس سرشماری‌های صورت گرفته تعداد کلنی‌های زنبورعسل امسال 208 هزار و 551 کلنی بوده که تعداد آنها در سال گذشته 197 هزار کلنی بود.

وی با اشاره به اینکه تمام نقاط استان در 6 ماه از سال امکان زنبورداری دارند، تصریح کرد: شهرستان رزن از نظر تعداد زنبوردار و نهاوند نیز از لحاظ تعداد کندو رتبه اول را در استان همدان به خود اختصاص داده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان تاکید کرد: یک اتحادیه و 6 تعاونی در زمینه زنبور عسل در استان همدان فعالیت می‎کنند، این نهادها فعالیت‌هایی در زمینه کمک به زنبورداران دارند ولی انتظار سازمان از این نهادها بالا بوده و تنها باید به بسترسازی فعالیت زنبورداران اقدام کنند.

وی با اشاره به خواص دارویی و درمان عسل اشاره کرد و گفت: سرانه تولید عسل در استان همدن به ازای هر نفر برابر 980 گرم است که این رقم در سطح کشور نزدیک به 600 گرم بوده و این مسئله نشان از جایگاه ویژه عسل در بین مردم همدان دارد.

رنجبرضرابی زنبورداری را یک فعالیت سبز دانست و گفت: این فعالیت نه تنها هیچ آلایندگی برای کشاورزی ندارد بلکه با انجام گرده‌افشانی در افزایش راندمان تولید نیز موثر بوده و از این طریق زنبورداری به کشاورزان دارای مزارع بزرگ نیز پیشنهاد می‎شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان زنبور یک حشره مکمل طبیعت برشمرد و گفت: ارزش گرده‌افشانی زنبور 143 درصد بیشتر از تولیدات خود کندو همچون موم و عسل است و از طرفی کمترین وابستگی را به کشورهای خارجی دارد.

انتهای پیام/م

برچسب ها: عسل ، کشاورز ، همدان ، موم ، دارویی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.