صفاری نیا بیان کرد؛

غیر واقعی بودن تعرفه خدمات روانشناسی،‌عامل تعطیلی مراکز مشاوره

رئیس انجمن روانشناسی اجتماعی ایران گفت: پایین بودن تعرفه‌های مشاوره و خدمات روانشناسی عامل تعطیلی این مراکز است.

 مجید صفاری نیا رئیس انجمن روانشناسی اجتماعی ایران در گفت‌وگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، اظهار کرد: تعرفه‌های تعیین شده، مناسب خدمات مشاوره‌ای و روانشناسی نیست و مبالغ رهن و اجازه مراکز مشاوره به قدری بالا و سنگین است که مشاوران و روانشناسان با دریافت حق الزحمه پایین و اعمال نشدن معافیت‌های مالیاتی نمی‌توانند هزینه‌های جاری این مراکز را تامین کنند.
 
وی افزود: پزشک‌های هم‌تراز مشاوره‌ها و روانشناسان برای 10 دقیقه مبلغ 35 هزار تومان حق ویزیت دریافت می‌کنند.
 
اما متاسفانه تخصص ترین روانشناسان و مشاور ارشد با دارا بودن مدرک PHD و استادیاری بر اساس تعرفه‌های سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با صرف 45 دقیقه وقت برای مراجعه کنندگان حداکثر 55 هزار تومان حق الزحمه دریافت می‌کنند که این امر نشان دهنده این است که تعرفه‌های موجود، تعرفه چشم گیر و ارزشمندی در قبال ارائه خدماتی که ارائه می‌شود،‌ نیست.
 
این استادیار دانشگاه با اشاره به اینکه خدمات مشاوره‌ای و روانشناسی کار سودآوری نیست، تصریح کرد:‌ برخی از سازمان‌ها با دخالت غیر حرفه‌ای تعرفه‌های سازمان نظام رو نشناسی را به رسمیت نمی‌شناسند و با ارائه خدمات به صورت رایگان و عدم رعایت حقوق صنفی روانشناسان و مشاوران از حمایت و پا گرفتن آن جلوگیری می‌کنند.
 
رئیس انجمن روانشناسی اجتماعی ایران یادآور شد: آمارها نشان می‌دهد که اکثر فارغ التحصیلان روانشناسی و مشاوره مجبور به ارائه خدمات با تعرفه‌ پایین و بدون کیفیت در خانه‌های سلامت هستند و علاوه بر این حرکت آهسته سازمان روانشناسی و عدم نظارت بر تعرفه‌های سازمان و نیز عدم پشتیبانی از روانشناسان این امر را تشدید کرده است.
 
صفاری نیا در پایان خاطرنشان کرد: تنها راه حل موجود حمایت از خدمات روانشناسی توسط بیمه‌های درمانی و تحت پوشش قرار دادن آن است و همچنین سازمان روانشناسی بر اجرای دقیقه تعرفه‌ها نظارت داشته باشد.
 
انتهای پیام/ 
برچسب ها: مشاوره ، روانشناسی ، تعرفه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار