در نشست خبری فیلم «شیفت شب» مطرح شد؛

نیکی کریمی: 25 سال به من جایزه ندادند تا پر رو نشوم/ احترام به زن ایرانی را در هیچکدام از فیلم‌های جشنواره ندیدم/ محمدرضا فروتن: از کتک زدن زن‌ها خسته شده‌ام

کارگردان فیلم سینمایی «شیفت شب» گفت: از 25 سال پیش در مورد من این نظر را داشتند که جایزه به من ندهند تا پر رو نشوم و حالا هم که کارگردان هستم، هیچگاه فیلمسازی من را جدی نگرفتند.

نیکی کریمی: 25 سال به من جایزه ندادند تا پر رو نشوم/ احترام به زن ایرانی را در هیچکدام از فیلم های جشنواره ندیدم/ محمدرضا فروتن: از کتک زدن زن‌ها خسته شده‌ام
به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران؛ نشست فیلم «شیفت شب» با حضور «نیکی کریمی» بازیگر و کارگردان، «محمدرضا فروتن»، «لیلا زارع» و «امیرحسین آرمان» بازیگران فیلم، «هایده صفی یاری» تدوین گر، «علیرضا برازنده» مدیر فیلم برداری در برج میلاد برگزار شد.
 
بنابراین گزارش، «نیکی کریمی» بازیگر و کارگردان فیلم «شیفت شب» بیان کرد: از مهر ماه سال گذشته برای فیلم جدیدم به دنبال سوژه بودم و پس از پیدا کردن آن فیلمنامه را نوشتم. فیلمنامه کار مشترک من با علی اصغری است که چند بار بازسازی فیلمنامه را انجام دادیم.
 
وی افزود: بازنویسی فیلمنامه تا شهریور امسال طول کشید و ما به موازارت آن به دنبال تامین بودجه‌ی فیلم بودیم.
 
کریمی با بیان اینکه مسائل اجتماع برای او حائز اهمیت است گفت: در جریان تحریم ها خیلی ها سرمایه شان را از دست دادند و خیلی ها پولشان ده برابر هم شد که البته با رانت‌ها و رابطه ها بود.
 
این کارگردان اظهار داشت: برای من کانون خانواده بسیار مهم است و تاثیراتی که جامعه بر افراد و کانون خانواده می‌گذارد و آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، دغدغه های من است.
 
علیرضا برازنده مدیر فیلمبرداری از نقدی که به فیلمبرداری وی شده بود، استقبال کرد و گفت: از اینکه کار را نقد می‌کنید، ممنونم.
 
وی  افزود: اینکه دوربین در دست فیلمبرداری شود، پیشنهاد خانم کریمی بود ولی اشکالات این نوع فیلمبرداری از من بود. تکان های دوربین در صحنه هایی بیشتر و در جاهای دیگر کمتر است که امیدوارم در پروژه های بعدی کارم بهتر شود.
 
لیلا زارع بازیگر فیلم بیان کرد: هدایت خانم کریمی و فیلمنامه راهنمای من بود. نقش ناهید هر چقدر جلوتر می‌رود، درونی تر می‌شود.
 
کریمی همچنین اظهار داشت: با توجه به نقدی که از بازیگری بازیگران این فیلم شد، باید بگویم که بازی این افراد گل درشت نبوده است. با نوجه به فیلم‌هایی که دیده‌ام، به نظرم اتفاقا بازی بازیگران من بسیار عمیق و زیر پوستی بود.
 
وی تاکید کرد: طی 25 سال حضور من در سینما باید متوجه شده باشید که در فیلم من، زن محترم است، اهل خانواده و علاقه مند به کانون گرم خانوادگی خود است. چیزی که در فیلم های دیگر جشنواره ندیدم که احترام به زن ایرانی حفظ شود و نمونه‌ی یک زن ایرانی نشان داده شود.
 
امیرحسین آرمان دیگر بازیگر این فیلم با بیان اینکه نقش‌های پیشنهادی وی جای کار بسیاری دارد گفت: برای نقش هایم وقت می‌گذارم و دوست دارم که به بهترین نحو آن ایفا کنم.
 
کریمی با اشاره به اینکه در سمینارهای سینمایی متعددی حضور داشته است، گفت: موضوع اکثر این سمینارها این بود که فیلمسازان زن کم هستند. خدا را شکر می‌کنم که با گذشت 25 سال از فعالیت حرفه‌ای خود و ده سال کارگردانی در بین 21 مرد فیلمساز جشنواره تنها زن فیلمساز هستم.
 
هایده صفی یاری تدوین گر فیلم بیان کرد: اگر ریتم در خدمت قصه باشد، مسلما اتفاق خوبی افتاده است.
 
علی اصغری نویسنده فیلمنامه گفت: طی همکاری با نیکی کریمی سعی می‌کردیم که سر صحنه‌ها حضور داشته باشیم و این کار برای من تجربه‌ی دل نشینی بود.
 
وی افزود: خانم کریمی در کار خیلی سخت گیر است و فکر می‌کنم که این فیلم یکی از بهترین‌های جشنواره باشد، چون کارگردانی به کار خیلی کمک کرده است.
 
کارگردان «شیفت شب» بیان کرد: من در صحنه های فیلم می‌خواستم خصوصیات همسایگان شخصیت قصه را نشان دهم. همه می‌دانیم که نگرش جامعه نسبت به زن مطلقه‌ای که فرزند بزرگ هم دارد، چگونه است و چقدر زیر ذره بین قرار می‌گیرد.
 
وی در ادامه افزود: ما آنقدر دچار خود سانسوری هستیم که همیشه خود را مقصر می‌دانیم. ما ایرانی‌ها خصلتی داریم که حرف دیگران برایمان خیلی مهم است و در مورد دیگران زود قضاوت می‌کنیم.
 
پیمان جعفری مدیر تولید بیان کرد: با وجود نیکی کریمی و کارگردانی او، کار خیلی راحت بود و همه چیز سنجیده و مناسب سرجای خودش قرار داشت.
 
وی افزود: امسال امیدوارم که نفس و هوای جدیدی در سینما دمیده شود و دوستان جوانی که وارد سینما شده اند، حال و هوای تازه ای را به سینما بیاورند.
 
نیکی کریمی با انتقاد از بی توجهی مسئولان سینمایی، گفت: از 25 سال پیش در مورد من این نظر را داشتند که جایزه به من ندهند تا پر رو نشوم و حالا هم که کارگردان هستم، هیچگاه فیلمسازی من را جدی نگرفتند.
 
محمدرضا فروتن در ادامه گفت: خوشحالم که در جمع شما هستم. همکاری با نیکی کریمی و گروه فیلم که جزء بهترین های جشنواره هستند، برای من خوشحال کننده است.
 
وی افزود: می‌توانم بگویم که مسائل و بحران های مالی امید و احساس خوشبختی را کاهش می‌دهد و مسائل اقتصادی با احساس خوشبختی و امید رابطه‌ی معکوس دارند.
 
فروتن در ادامه اظهار داشت: بدهکاری‌ها و بحران‌های مالی احساس مسئولیت و شوق و انگیزه‌ی زندگی را از انسان می‌گیرد. در جامعه ما خیلی از انسان‌ها در این شرایط اقتصادی بد بوده و دچار مشکلات مختلف مالی هستند.
 
فروتن با ابراز امیدواری از بهبود وضعیت زندگی مردم، گفت: برای کسانی که شرافتمندانه کار و تلاش می‌کنند، آرزو دارم تا امنیت مالی رفاه بیشتری فراهم شود. امیدوارم در کارهای بعدی هم انتخاب های خوبی داشته باشم و فیلم های خوبی بازی کنم.
 
وی با انتقاد از پذیرفته نشدن دو فیلم که در آنها بازی کرده بود، گفت: من امسال فیلم «خنده های آتوسا» را داشتم که پذیرفته نشد و فیلم «تجریش ناتمام» هم که خیلی دوست داشتم، پس از دو سال انتظار برای حضور در جشنواره پذیرفته نشد و دلایل خاصی برای آن آوردند.
 
فروتن با ابراز خرسندی از ورود نسل جوان به سینما عنوان کرد: فیلم هایی که فضای اینترنتی دارد، برای مخاطبان جذاب است، چون چهارچوب ها و الگوهای قبل را شکسته و با رویکرد جدید وارد سینما شده اند.
 
کریمی عنوان کرد: در مورد مخاطبان باید روانشناسان نظریه مطرح کنند، اما من باید بگویم سلیقه‌ی مخاطبان ایرانی و خانواده ها به خاطر سریال های ماهواره که عمده ی آن ها سریال های ترک هستند، عوض شده. این سریال ها به خیانت و مسائل غیر اخلاقی می پردازند و این دغدغه‌ی من نیست.
 
وی در ادامه گفت: من نمی‌خواهم مخاطبان را با زشتی و پلیدی تحت تاثیر قرار دهم. باید بگویم که خیانت ها و معضلات جامعه به خاطر حضور ماهواره و فیلم های آن است.
 
کریمی اظهار داشت: در هنگام نوشتن صحنه‌ی درگیری و دعوا بیشتر از آنکه دلمان به حال زن قصه بسوزد، به حال مرد می‌سوخت، چون از مشکلات و درگیری های او خبر داشتیم.
 
فروتن در ادامه بیان کرد: خانم کریمی همیشه در فیلم ها زن‌ها را مظلوم و مردها را خشن جلوه می‌دهد. من از کتک زدن خانم‌ها در فیلم‌هایم خسته شده ام.
 
لیلا زارع در ادامه گفت: من ده سال پیش وارد عرصه‌ی بازیگری شدم، شرط کار خوب فیلمنامه، کارگردان و گروه خوب است.
 
وی افزود: وقتی با این کار آشنا شدم، به آن علاقه پیدا کردم چون همه چیز قصه برایم خوب بود. من از نیکی کریمی تشکر می‌کنم و اینکه زن قصه را وفادار به خانواده نشان داده بود، خیلی راضی هستم.
 
کریمی در پایان گفت: من امسال سال خوب و البته سختی را پیش رو داشتم، کاراکترم در «چهارشنبه 19 اردیبهشت» نقش سختی برای من بود و البته از آن لذت بردم و دیگر فیلم من که «مرگ ماهی» بود نیز به دقت و توجه نیاز داشت. از تمام اعضای گروه به خاطر ایجاد حس آرامش تشکر می‌کنم.
 
برازنده بیان کرد: وقتی در این حرفه کار می‌کنی، خوب است که گروه حرفه‌ای هم در کنارت باشد. نیکی کریمی خیلی به روز و اهل مطالعه بود و من از وی خیلی چیزها یاد گرفتم.
 
مجری برنامه پس از صحبت عوامل، با اشاره به عباسی، تهیه کننده‌ی سابق سینما از وی خواست تا برای حضار دقایقی صحبت کند.
 
عباسی گفت: لذت بخش ترین و غرور آفرین ترین بخش جشنواره و سینما حضور بانوان است. من از حضور بانوان فیلمساز مخصوصا نیکی کریمی که یک هنرمند ممتاز است که خود را در حد یک کارگردان ممتاز بالا برده، احساس غرور می‌کنم و به او تبریک می‌گویم.
 
عباسی پس از پایان سخنانش با تشویق‌های عوامل فیلم و حضار روبرو شد و برای عکس یادگاری به عوامل فیلم پیوست.
 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار