کنعانی‌مقدم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد؛

فصل‌الخطاب مقام معظم رهبری برای جلوگیری از بهانه جویی غرب و آمریکا

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: کلیات و جزئیات توافق باید در یک جلسه به امضا برسد و ختم کلام را مقام معظم رهبری در این زمینه مطرح کرده‌اند و جلوی بهانه جویی غرب و آمریکا را گرفته‌اند.

"حسین کنعانی‌مقدم" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران در رابطه با انعقاد توافق خوب بر اساس بیانات رهبری انقلاب اظهار داشت: مقام معظم رهبری از ابتدای مذاکرات نقشه راهی را ترسیم فرمودند و تیم مذاکره کننده باید در این مسیر حرکت کنند و رهبری انقلاب تاکید کردند که عزت ملت ایران و منافع ملی و حقوق ملت ما باید در توافق تامین شود.

وی در ادامه افزود: کلیات و جزئیات توافق باید در یک جلسه به امضا برسد و ختم کلام را مقام معظم رهبری در این زمینه مطرح کرده‌اند و جلوی بهانه جویی غرب و آمریکا را گرفته‌اند.

این کارشناس سیاست خارجی در رابطه با شکل گیری توافق خوب بیان کرد: توافق خوب، توافقی است که این شروط را داشته باشد و توافق بد هم این است که در کلیات به توافق برسیم و در جزئیات نه، که این باعث می‌شود آمریکایی ها دبه کنند و به دنبال بهانه جویی باشند.

کنعانی مقدم با تاکید بر اینکه رهبری به تیم مذاکره کننده مجوزی داده که در حد بسیار بالایی قرار دارد و این فرصت خوبی برای تیم مذاکره کننده است، افزود: با این مجوز تیم مذاکره کننده می‌تواند چانه زنی های خوبی داشته باشد تا از منافع ملت ایران دفاع کند.

وی با اشاره به اینکه توافق‌نامه باید در یک جلسه و بدون حاشیه و تفاهم در کلیات و جزئیات به امضا برسد،‌گفت: توافق کردن یک بحث است و اجرای توافق‌نامه یک مبحث دیگر است.

این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: در اجرای توافق نامه باید دید که تحریم‌ها چگونه برداشته می‌شود و آمریکا در این موضوع بهانه جویی خواهد کرد و یا خیر و همچنین اوباما اختیار امضای توافق نامه را دارد و یا باید از کنگره اجازه بگیرد؟.

کنعانی مقدم اظهار داشت: با فرض اینکه توافق‌نامه امضا شود باید بهانه جویی‌های غرب را با عنوان تروریسم و حقوق بشر از طریق ضمانت اجرای مناسب مهار کرد همچنین باید نقش چین و روسیه در تضمین اجرای توافق‌نامه را بررسی کرد البته نیازمند زمان است که این شرایط محقق شود.

وی با اشاره به اینکه در استراتژیک ما شرایطی وجود دارد که هر گامی که بر داریم منتظر گام طرف مقابل هستیم، افزود: اگر آنها در اجرا گامی برندارند ما هم گام بعدی را نخواهیم برداشت و این موضوع باعث می‌شود توافق نامه در مرحله اجرا متوقف شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار