سفیر سابق ایران در چین در گفتگو با باشگاه خبرنگاران بررسی کرد؛

شرایط توافق خوب: ضمانت اجرای قطعی و بدون خدشه/ توافق نباید مشروط به مباحث دیگر شود

سفیر سابق ایران در چین گفت: در هر توافقی اولا باید به گونه‌ای رفتار شود که منافع طرفین به یک نسبت حفظ شود و همچنین مطابق قوانین و مقررات موجود باشد، ضمانت اجرای قطعی و بدون خدشه و استثنا وجود داشته باشد.

"جواد منصوری" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با شرایط و معیارهای مطلوب در انعقاد توافق ایران با گروه 1+5 اظهار داشت: در هر توافقی اولا باید به گونه‌ای رفتار شود که منافع طرفین به یک نسبت حفظ شود.

وی در ادامه افزود: دوم باید مطابق قوانین و مقررات موجود باشد، سوم ضمانت اجرای قطعی و بدون خدشه و استثنا وجود داشته باشد.

سفیر سابق ایران در چین معیار چهارم توافق خوب را قراردادی با شرایط تحمیلی و غیر عادی امضا نشده باشد را دانست گفت: با توجه به این اصول که در عرف بین‌الملل شناخته شده است ما در حال حاضر می‌بینیم که دولت آمریکا و تا حدودی کشورهای اروپایی طرف مذاکره با ایران معمولا توجهی به حقوق و منافع ایران ندارند.

منصوری با اشاره به اینکه آمریکا و غرب به قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی اعتنایی ندارند،‌ افزود: آنها بسیاری  از مطالب را مشروط به شروطی می‌کنند که دقیقا در راستای منافع آن‌ها قرار دارد.

وی در این زمینه بیان کرد: آنها (آمریکا و غرب) هیچگونه ضمانت اجرا برای بندهای مختلف قرارداد باقی نمی‌گذارند، از این نظر در مورد این قرارداد و یا قرارداد دیگری که بخواهد در این شرایط منعقد شود، تردید وجود دارد که آیا به نفع جمهوری اسلامی ایران و مصالح مردم است و یا خیر.

منصوری تاکید کرد: سخنان مقام معظم رهبری اشاره داشتند که ما شرایط را مناسب برای یک قرارداد عادی نمی‌بینیم زیرا در این قرارداد به طور دائم مباحث و موضوعات غیرمرتبط مطرح می‌شود و مشروط می‌کنند.

 سفیر سابق ایران در چین اظهار داشت: طرف مقابل ایران هیچ ضمانت اجرایی برای موافقت‌های خودشان اعلام نمی‌کنند به این ترتیب به نظر می‌رسد در این شرایط امضای هر گونه توافق به نفع ایران نباشد.

وی با بیان اینکه اگر همه شرایط فراهم شده باشد و ضمانت اجرا در نظر گرفته باشند و همچنین توافق را مشروط به مباحث دیگر نکرده باشند می‌توان مقداری به آنها  اعتماد کرد، تاکید کرد: باید این اصل را در توافق بگنجانیم که اگر طرف مقابل ما به اصول قرارداد عمل نکرد ما هم می‌توانیم مانند آنها به این اصول عمل نکنیم.

انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار