«حمید فرخ نژاد»:

جشنواره منطقه‌ای اروند یك پتانسیل مهم آموزشی، فرهنگی و سازندگی خواهد بود

فرخ نژاد دبیر افتخاری پنجاه و دومین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان ارونددر گفتگوی كوتاه به‌عنوان یك هنرمند آبادانی از مشكلات، نیازها و امكان‌های هنری استان خوزستان صحبت كرد.

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران؛حمید فرخ نژاد كه به‌عنوان سفیر فرهنگی سازمان منطقه آزاد اروند و دبیر افتخاری پنجاه و دومین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان اروند در مراحل اجرایی و هماهنگی جشنواره مشاركت تنگاتنگی دارد در یك گفتگوی كوتاه به‌عنوان یك هنرمند آبادانی از مشكلات، نیازها و امكان‌های هنری استان خوزستان صحبت كرده است.

حمید فرخ نژاد بازیگر شناخته شده سینمای ایران با اشاره به وضعیت فرهنگی آبادان در گذشته از مهم‌ترین عوامل وضعیت كنونی شهر و استان خود گفت: آبادان در گذشته نه‌چندان دور و در دوران قبل از جنگ تحمیلی یكی از قطب‌های فرهنگی ایران بود. بعد از جنگ تعداد زیادی از هنرمندانی كه مهاجرت كرده بودند به این شهر برنگشتند و از سوی دیگر زیرساخت‌های فرهنگی نیز به دلیل ویرانی جنگ از بین رفته بود. برای مثال از 21 سینمایی كه در این شهر وجود داشت امروز فقط یك سینما فعال است. من به‌عنوان یك آبادانی وظیفه خودم می‌دانم كه برای بازسازی وضعیت گذشته هر اقدامی كه می‌توانم انجام بدهم. خب بخشی از این اقدام‌ها اقدامات سخت‌افزاری خواهد بود و بخشی دیگر اقداماتی مانند برگزاری جشنواره‌ها. به این دلیل كه جوان‌های آبادانی را متوجه دوران گذشته این شهر بكنیم و همچنین كشور را متوجه نیازها و وضعیت آبادان امروز بكنیم.
  
وی در خصوص كاركرد برگزاری جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان و حضور سازمان‌هایی مثل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: خب بحث برگزاری جشنواره در سطحی قابل‌توجه یكی از عناصر ایجاد انگیزه در جوانان شهر است. سازمان منطقه آزاد اروند نیز با توجه به سابقه فعالیتش در برگزاری جشنواره‌های مختلف و رویدادهای فرهنگی خوشبختانه در مسئله تأمین زیرساخت‌های فرهنگی هم در حال اجرای پروژه یك مجتمع فرهنگی بزرگ است كه می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

دبیر افتخاری جشنواره اروند ادامه داد: حضور انجمن سینمای جوانان ایران در برگزاری جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان به‌عنوان یكی از قدیمی‌ترین و كاربردی‌ترین جشنواره‌ها اتفاق بسیار مهمی است كه حتماً در راستای توضیحاتی كه دادم اتفاق بسیار بزرگی است. به نظرم اصلی‌ترین مزیتش هم می‌تواند برقراری ارتباط با جوانان دیگر از سایر مناطق كشور باشد. ارتباطی كه برای جوانانی كه از سایر استان‌ها به آبادان می‌آیند هم بسیار كاربردی خواهد بود بخصوص به خاطر نزدیكی به جغرافیا و فرهنگ دوران جنگ.
 
وی در خصوص مزیت‌های انعكاس رسانه‌ای به دلیل برگزاری جشنواره‌ها گفت: برگزاری جشنواره‌ها از سوی دیگر می‌تواند بستری برای دیده شدن نقایص موجود را فراهم بكند. حضور رسانه‌ها به‌واسطه برگزاری جشنواره و گزارش كمبودها می‌تواند به گوش مسئولین فرهنگی و عمرانی كشور برسد.

سفیر فرهنگی منطقه آزاد اروند با اشاره به مهم‌ترین مشكل مدیریتی موجود گفت: یكی از ایرادها اساسی ما در برگزاری رویدادهای فرهنگی این است كه هر حركت خوب انجام شده با تغییر مدیریت‌ها ادامه پیدا نمی‌كند. به نظرم باید در نهادینه شدن استمرار رویدادهای فرهنگی بعد از تغییر مدیریت‌ها هم اقداماتی باید صورت بگیرد. اتفاقی كه به نظرم بسیار مهم و اساسی است.

وی برگزاری جشنواره‌ها یك پتانسیل آموزشی دانست و گفت: بحث آموزش جوانان مناطقی كه در آن جشنواره برگزار می‌شود هم مطرح است. حتماً تجربه بالای تیم اجرایی انجمن سینمای جوانان ایران با ایجاد روند مشاركتی و دخیل كردن جوانان منطقه در مراحل برگزاری جشنواره امكانی آموزشی را نیز فراهم كنند. حتی سازمان منطقه آزاد اروند نیز به‌عنوان یك نهاد اقتصادی تجربه چندانی در برگزار رویدادهای فرهنگی ندارد و مشاركت در برگزاری چنین جشنواره با انجمن سینمای جوانان ایران برای این سازمان نیز بسیار لازم و سازنده خواهد بود.
 
همچنین با اشاره به لزوم ایجاد ذهنیت درست در مدیران سایر مراكز دولتی و فرهنگی خاطرنشان كرد: حضور نهادها مدیریت دیگری هم كه با ذهنیت‌های متفاوت گاهی باعث بروز اخلال در برنامه‌های فرهنگی می‌شوند نیز با این امیدواری كه در جریان این مشاركت‌ها آشنایی لازم برای آن‌ها نیز فراهم شود تا بتوانیم از حمایت‌های آن سازمان‌ها نیز بهره‌مند بشویم هم یكی از موارد ضروری خواهد بود كه باید در سایه برگزاری جشنواره به دست بیاید.
فرخ نژاد در پایان صحبت‌های خود با اشاره به اقدام صورت گرفته در خصوص صحبت‌های بالا گفت: در راستای رسیدن به این اهداف در برگزاری این جشنواره یك تلفیقی صورت گرفته و یك همكاری مشترك بین انجمن سینمای جوانان دفتر آبادان، سازمان منطقه آزاد اروند، ادارات فرهنگی دیگر و جوانان هنرمند و فعال آبادان و خرمشهر ایجاد شده تا پتانسیل اجرایی این جشنواره محل آموزش باشد.
 
این گفتگو بعد از برگزاری جلسه هماهنگی جشنواره منطقه‌ای اروند با حضور حبیب ایل‌بیگی رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، حمید فرخ نژاد سفیر فرهنگی منطقه آزاد اروند و دبیر افتخاری جشنواره، فرید فرخنده كیش قائم‌مقام مدیرعامل در امور مناطق و استان‌ها، مهدی پیماندار نایب رئیس هیت مدیره، علیرضا كریمی صارمی مدیر آژانس عكس ایران، آرش رصافی معاون تولید و پشتیبانی فنی، سهیلا عسكری مدیر روابط عمومی و سعید پور اسماعیلی معاون فرهنگی و آموزش انجمن حضور داشتند.

در این جلسه هماهنگی در خصوص مراحل برگزاری جشنواره، مشاركت با نهادها، ارگان‌های فرهنگی و اقتصادی منطقه و پیشنهادهایی جهت برگزاری هرچه بهتر جشنواره بحث و گفتگو شد.


انتهای پیام/
برچسب ها: فرخ نژاد ، جشنواره ، اروند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار