در نشست خبری فیلم «جامه دران»؛

«قطبی»: در دوره‌‌ی شمقدری می‌گفتند «جامه دران» امنیت ملی را به خطر می‌اندازد!/ «حسن‌دوست»: با لفظ جوان گرایی سر جوانان کلاه می‌گذارند

کارگردان فیلم «جامه دران» در نشست خبری عنوان کرد: در دوره‌ی شمقدری با بهانه‌های واهی جلوی ساخت این فیلم را گرفتند و می‌گفتند که این فیلم امنیت ملی را به خطر می‌اندازد.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران نشست خبری فیلم «جامه دران» با حضور حمیدرضا قطبی نویسنده و کارگردان، سید جمال ساداتیان تهیه کننده، حسن حسن‌دوست تدوین گر، ناهید طباطبایی نویسنده، مهاجر سلطانی فیلمنامه نویس، باران کوثری بازیگر و با اجرای مازیار فکری ارشاد منتقد نشست، برگزار شد.
 
پس از خوش آمد گویی مجری برنامه، حمیدرضا قطبی کارگردان فیلم بیان کرد: هفت سال پیش این قصه را از ناهید طباطبایی دریافت کردم. در طول این مدت طولانی قصه چندبار نوشته شد که یکی از بازنویسی‌ها برعهده‌ی مهاجر سلطانی، فیلمنامه نویس ما بود. این فیلم دوبار پیش تولید شد و فراز و نشیب زیادی را برای ساخت پشت سرگذاشت.
 
وی در ادامه گفت: ترکیب بازیگران طی دو نوبت انجام شد و چون مدت زیادی از پیش تولید اولیه می‌گذشت، دیگر برای استفاده از آن بازیگران دیر شده بود.
 
قطبی تاکید کدر: مسئولان وقت در زمان مدیریت شمقدری با بهانه‌های واهی جلوی ساخت فیلم را گرفتند. من نمی‌دانم این فیلم چگونه می‌تواند امنیت ملی را به خطر بیاندازد.
 
سید جمال ساداتیان تهیه کننده‌ی فیلم بیان کرد: من علاقه مند به شنیدن نظر منتقدین هستم تا بفهمم که کارم را خوب انجام داده‌ام یا خیر.
 
وی در ادامه عنوان کرد: چند سالی است که این نقدها به سینما وارد است که فیلم‌ها قصه ندارند و البته درست است، چون بسیاری از فیلم‌ها فاقد قصه هستند.
 
ناهید طباطبایی، نویسنده داستان، با اشاره به اینکه بر نوشته شدن فیلم‌نامه نظارت داشته است، بیان کرد: شاید این فیلم با فیلم‌های دیگری که اخیرا ساخته شده مقایسه شود که به نظر من درست نیست.
 
وی افزود: اکثر فیلم‌هایی که ساخته می‌شود، شتابزده و بزن و برو هستند، ولی در فیلم «جامه دران» رعایت نکات ریز و بیان جزئیات لازم بود.
 
قطبی در ادامه بیان کرد: من پس از خواندن رمان «جامه دران» پیشنهاد کردم که کار را تا حدودی تغییر دهیم که البته با همکاری نویسنده همراه بود.
 
مهاجر سلطانی فیلمنامه نویس ما در بازنویسی این فیلم کمک کرد و ما چند بار این داستان را غربال‌گری کردیم تا به اینجا رسیدیم. این کار اقتباس از رمان ناهید طباطبایی است.
 
«باران کوثری»، بازیگر فیلم گفت: نقش‌های این فیلم از آن نقش‌ها است که هر بازیگری آرزوی آن را دارد، چون خیلی جای کار دارد و اجرای آن برای هر بازیگری غنیمت است.
 
وی با اشاره به عمیق بودن قصه‌ی «جامه دران» گفت: داستان به این غلظت که در شرایط سینمای ما ساخته شده، بسیار خوب است، چون بیشتر داستان‌ها سطحی است.  اولین وجه پر رنگ فیلم‌نامه این بود که نقش گوهر بسیار تاثیر گذار بود که می‌تواند آرزوی هر بازیگری باشد.
 
کوثری پس از تشکر از کارگردان و عوامل فیلم گفت: از قطبی به خاطر اینکه راهی را پیش روی من گذاشت که نقش به این خوبی اجرا شود، تشکر می‌کنم. این نقش جزء بهترین تجربه‌های سینمایی من است.
 
ناهید طباطبایی، نویسنده رمان در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر علت انتخاب نام فیلم، گفت: اسامی مورد نظر من اول چکاوک، همایون و در آخر «جامه دران» بود. من این اسم را دوست داشتم چون می‌تواند معنای مختلفی داشته باشد. جامه دریدن معانی مختلفی از جمله شوق، ناراحتی یا کشف حقیقت و باز کردن گره‌ها دارد.
 
حسن حسن دوست،‌ تدوینگر فیلم، بیان کرد: پشت هر فیلمی یک تهیه کننده‌ی خوب است و تهیه‌ کننده‌ی خوب عوامل را به درستی انتخاب می‌کند.
 
وی افزود: در بخش تدوین فیلم می‌توان حرف‌های زیادی زد. من چند تا از فیلم‌های جشنواره را دیدم که تدوین خوبی نداشتند و این تدوین بد فیلم را نابود کرده بود. باید بگوییم که تدوین در سینمای ما مهجور است.
 
حسن دوست در ادامه با انتقاد از به کار بردن لفظ جوان گرایی در جشنواره امسال گفت: من در خصوص لفظ جوان گرایی حرف‌هایی برای گفتن دارم. با بیان این لفظ سر جوانان را کلاه می‌گذارند. اگر امثال باران کوثری یا سایر بازیگران مطرح و پیشکسوت سینما نباشند، جوان‌ها نمی‌توانند کار کنند. هیچ جوانی مایل نیست استادش بیکار و خانه نشین شود.
 
وی با ابزار تاسف از بیکار شدن سینماگران پیشکسوت گفت: من در تمام طول سال بیکار بودم و فقط این یک کار را برای جشنواره داشتم. من از اینکه می‌بینم تدوین فیلم‌ها اینگونه خراب می‌شود، رنج می‌کشم و با خودم فکر می‌کنم که اگر این فیلم‌‌ها در دست من بود، چقدر بهتر کار می‌شد.
 
حسن دوست در ادامه گفت: جوان گرایی در سینما بسیار پوچ و بی معنی است. اگر فیلم فرمان آرا در جشنواره نیست، به این معنا نیست که فیلم خوبی نبوده است. امثال فرمان آرا و سینایی سرمایه‌ی مملکت هستند.
 
ساداتیان در ادامه اظهار داشت: خیلی از آثار ممکن است تکراری باشند ولی با به‌روز کردن فضای آن می‌توان یک اثر جدید خلق کرد. 5 هزار قصه در دنیا هرساله ساخته می‌شود و ممکن است در این 5 هزار قصه مضمون‌های تکراری هم باشد. من زمانی که «چهارشنبه سوری» را می‌ساختم، خیلی‌ها می‌گفتند که قصه‌ی تکراری دارد اما با هنر اصغر فرهادی به آن شکل ساخته شد.
 
کوثری با تشکر از کارگردان، بیان کرد: وقتی فیزیک و چهره‌ی بازیگر تغییری نمی‌کند، مسلما نقش‌های بازیگر با همدیگر شباهت پیدا می‌کند، اما از اینکه بازی من را در این فیلم متفاوت می‌دانید، خوشحالم.
 
طباطبایی بیان کرد: وقتی در فیلم مخاطب تکه‌های پازل را در کنار هم می‌چیند و به کشف یک قصه می‌رسد، برایش جذاب است. طبعا مخاطبان «جامه دران» را فراموش نمی‌کنند.
 
ساداتیان در پایان گفت: انتقاد من از جشنواره این است که فیلم اولی‌ها و سودای سیمرغ را از هم جدا کردند. شاید تجربه‌ی اول کارگردان فیلم باشد، اما برای سایر عوامل که تجربه‌های زیادی پشت سر گذاشتند، فیلم اول نیست. متاسفانه بازی‌های خوب و تلاش سایر عوامل فیلم‌ اولی‌ها در هیچ کجای قضاوت‌ها دیده نشده. آدم‌ها بابت زحماتشان باید دیده شوند و عدالت برقرار شود.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار