اختتامیه‌ی دوسالانه عکس ایران برگزار شد

اختتامیه‌ای هنرمندانه بدون حضور مدیران هنری

اختتامیه سیزدهمین دو سالانه عکس ایران در موزه هنرهای معاصر تهران با انتقاد از عدم پرداخت بودجه از سوی مدیران هنری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تجسمی باشگاه خبرنگاران اختتامیه سیزدهمین دوسالانه عکس ایران با حضور هنرمندان برجسته عکاسی ایران از جمله افشین شاهرودی، فرزاد هاشمی، محسن راستانی، اسماعیل عباسی، محمد فرنود، علیرضا کریمی صارمی، علی قلمسیاه، مسعود زنده روح کرمانی، رئیس انجمن عکاسان ایران و جمعی دیگر از هنرمندان در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
 
این مراسم به گفته رئیس انجمن عکاسان ایران بیشتر محفلی خودمانی بود.
 
مسعود زنده روح کرمانی، رئیس انجمن عکاسان ایران گفت: در مراسم افتتاحیه سیزدهمین دوسالانه ملی عکس ایران حرف‌هایم را ویرایش کردم، اما امروز در اختتامیه می‌خواهم صحبت‌هایم را کمی بدون ویرایش مطرح کنم.
 
وی تصریح کرد: خیلی علاقمند هستم که این دوره از دوسالانه عکس به چالش کشیده شود تا برای آینده خطی طولی ایجاد شود.
 
وی در ادامه گفت: این در حالی است که متاسفانه دیوار تجسمی نداریم و در پی‌ آن نقد تجسمی هم نداریم و از این رو تنها نقدهای ضعیف را می‌بینیم.
 
وی در ادامه گفت: برخی از رسانه‌ها که سواد عکاسی و هنری ندارند مطالبی را منتشر کردند که به وضوح نشان دهنده فقر سواد هنری آنها در عکاسی است، هر چند که این حرکت نابخردانه آنها باعث بهتر و بیشتر دیده شدن سیزدهمین دوسالانه ملی عکس ایران شد، بنابراین از بی‌خردی آنها تشکر می‌کنم.
 
وی درباره برنامه‌های موفقیت آمیز این دوره از دوسالانه عکس نیز گفت: در سیزدهمین دوره دوسالانه ملی عکس ایران برگزاری 5 نشست علمی در ارتباط با عکاسی را داشتیم که با استقبال روبرو شد.
 
* دوسالانه‌ای که هیچ حمایت دولتی نداشت
 
رئیس انجمن عکاسان ایران گفت: سیزدهمین دوسالانه ملی عکس ایران بدون هیچگوه حمایت دولتی برگزار شد، در کنار برگزاری این  دوسالانه، دو دوسالانه دیگر هم برگزار شد که با هزینه خود انجمن‌ها بود.
 
زنده روح گفت: علیرغم آنکه گفته می‌شود که دوسالانه‌ها به انجمن ‌ها سپرده شده اما هنوز برخی مدیریتی وجود دارد پول را در دست دارند.
 
* آشتی افرادی که با موزه قهر بودند به واسطه دوسالانه عکس
 
وی گفت: درطول مدت برگزاری این دوسالانه شاهد حضور افرادی در موزه بودیم که شاید 10 سال بود با موزه قهر بودند، البته رسیدن به این جریان و ایجاد اتفاقات از این دست ساده نبود.
 
* فاصله هنرمندان از رویدادهای هنری
 
در ادامه این مراسم «اسماعیل عباسی» دبیر این دوسالانه نیز گفت: امیدواریم از این حرکتها استقبال شود، چرا که متاسفانه برخی هنرمندان از این رویدادها فاصله گرفته‌اند، بنابراین امیدوار هستم که هنرمندان همیشه در کنار هم باشند.
 
در ادامه «علی قلمسیاه» از هنرمندان برجسته عکاسی نیز گفت: با حضور در این مراسم احساس شادابی و جوانی کردم و خوشحالم از این بابت که هم‌چنان جوانان قدیم و جدید مشغول کار هستند.
 
* سینماگران در دوسالانه عکس
 
در این مراسم «شهاب‌الدین عادل» از سینماگران حضور داشت و گفت: کارم سینماست اما ترجیح دادم امشب در بین عکاسان باشم و افتخار می‌کنم که در این جمع هستم.
 
وی گفت: امیدوارم این جمع دوباره گرد هم آیند.
 
افشین شاهرودی از دیگر عکاسان برجسته کشورمان نیز گفت: با برگزاری این دوره از دوسالانه عکس در موزه و این مراسم اختتامیه به یاد دوره‌های اولیه برگزاری دوسالانه در موزه افتادم.
 
وی اظهار داشت: در آن دوره (دوره‌های اول دوسالانه عکس) که دوسالانه در موزه برگزار شد فقط عکس‌های تبلیغاتی روی دیوار بود که بسیار ناراحت کننده بود و بنابراین مطلبی با این مضمون نوشته که "نگذاریم موزه ویترین آگهی‌های تبلیغاتی شود" و حالا با برگزاری سیزدهمین دوره دوسالانه ملی عکس ایران مشاهده می‌کنیم که واقعا پیشرفت کرده‌ایم و نسلی که امروز شاهد حضورشان هستیم نسل بالنده‌ای است و افتخار می‌کنم که کنار این نسل هستم.
 
وی تصریح کرد: امیدوارم این مسیر موفقیت ادامه پیدا کند.
 
* دوسالانه سیزدهم متفاوت بود
 
در ادامه مراسم علیرضا کریمی صارمی نیز گفت: این دوره از دوسالانه عکس هم تمام شد، اما دوسالانه متفاوت‌تر بود.
 
وی گفت: خوشحالم که در این دوره از دوسالانه تعداد جوانان با شور و شعور بسیار زیاد بود.
 
وی گفت: جوانان عکاس بسیار باسواد هستند و این برای آینده عکاسی امیدوار کننده است.
 
*اهداء مدال دوسالانه به شرکت کنندگان

در پایان این مراسم به تمامی شرکت کنندگان در سیزدهمین دوسالانه ملی عکس ایران مدال دوسالانه و گواهی شرکت در این دوره از دوسالانه عکس و نیز عضویت انجمن عکاسان ایران اهدا شد.
 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار