لاریجانی در گفتگوی ویژه خبری مطرح کرد

نظر و منافع مردم خطوط قرمز امام خمینی (ره)و رهبری است/ ایران پس از انقلاب اسلامی به پیشرفته ترین کشور منطقه تبدیل شده است/ غرب همه کارهای سخیف را در آستانه سالگرد انقلاب انجام می دهد + فیلم

محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب پیرامون بررسی ریشه پویایی انقلاب اسلامی در گذر زمان حضور یافت.

نظر و منافع مردم خطوط قرمز امام خمینی (ره)و رهبری است/ ایران پس از انقلاب اسلامی به پیشرفته ترین کشور منطقه تبدیل شده است/ پایداری حکومت در گرو ماهیت اسلامی استبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در گفتگوی ویژه خبری21 بهمن ماه ریشه پویایی انقلاب اسلامی در گذر زمان را بررسی کرد.
 
وی ضمن تبریک سی و ششمین سال انقلاب اسلامی اظهار داشت: باید برای نسل دوم و سوم انقلاب را توضیح داد تا آن ها فهم و درک درستی نسبت به این اتفاق داشته باشند.
 
*** فهم درست جوانان اولین اولویت برای پاسداری انقلاب است

لاریجانی تاکید کرد: فهم جوانان اولین اولویت برای پاسداری انقلاب است انقلاب اتفاقی است که سی و شش سال پیش صورت گرفته البته دانستن آن ضرورت دارد اما مهم تر از آن این است که دو جریان سیاسی و اجتماعی کلید خورد.
 
دبیر ستاد حقوق بشر بیان کرد:  با شکل گیری این دو جریان انقلاب همواره زنده است و تاسیس یک حکومت معقول که پایه و اساس آن حکومت سیاسی و مدنی بر اساس اسلام و دموکراسی است.
 
وی با اشاره به این که این نهاد تا کنون قابلیت رشد داشته البته باغبانان خوبی برای رشد آن وجود داشته افزود: اگر نهاد خوب باشد اما رسیدگی و باغبانی خوبی صورت نگیرد محصول خوبی به ثمر نخواهد رسید.
 
لاریجانی با بیان این که با انقلاب اسلامی جریان دومی تحت عنوان نهضت بیداری اسلامی صورت گرفته گفت: اگر ده سال پیش درباره آن صحبت می کردیم که البته امام از همان ابتدا در این رابطه صحبت هایی را داشته اند اما امروز همه می دانیم که انقلاب هایی شکل می گیرد و حکومت تشکیل می دهند اما دوام نمی آورد این موضوع در رابطه با کشور مصر صدق می کند.
 
** جوان انقلابی باید سیاسی و امروزی باشد
 
دبیر ستاد حقوق بشر تصریح کرد: جوان امروزی باید این دو جریان سیاسی واجتماعی را بداند و جوان باید سیاسی ، امروزی و انقلابی باشد.
وی با اشاره به این که مقام معظم رهبری در بیاناتشان انقلابی بودن را بررسی کردند گفت: اگر انقلابی بودن را در پرسه تاریخی بدانیم این موضوع را نشان می دهد که با بالا رفتن سن ها آن ها دار فانی را وداع می گویند اما انقلابی بودن در جوان امروزی مطرح است.
 
*** انقلابیون باید تاسیس نظام مدنی بر اساس اسلام را درک کنند

لاریجانی گفت: انقلابیون تاسیس نظام مدنی بر اساس اسلام را باید درک کرده باشد و نهضت بیداری اسلامی را فهمیده باشد و اعتماد و آمادگی برای خدمت داشته باشد.
 
دبیر ستاد حقوق بشر با تاکید بر این که مقام معظم رهبری توضیح داده اند که انقلابی بودن برای همه نسل ها صدق می کند اظهار داشت: انقلابی بودن را متحجرانه، به تاریخی که گذشته و تمام شده محدود نکرده ایم
 
وی در ادامه بیان کرد: برخی  از رسانه ها پیامشان مبنی بر این است که انقلاب گذشته و پس از انقلاب اسلامی بیکاری و مشکلات اقتصادی در کشور وجود دارد.
 
** نقش ایران قبل از انقلاب اسلامی در درجه حاشیه ای منطقه قرار داشت


لاریجانی با تاکید بر این که این حکومت و تاسیس نظام اسلامی ایران در گذشته تو سری خور و در درجه حاشیه ای منطقه قرار داشت گفت: به نقل از بروجردی سفیران در گذشته در ایران حکومت می کردند و شاه نسبت به سفیر کشور درخواست ملاقات کرد اما با آن موافقت نشد ایران از کشور تو سری خور به پیشرفته ترین کشور منطقه تبدیل شده است.
 
دبیر ستاد حقوق بشر اظهار داشت: نسل امروز باید مسلط شود و به این درک و فهم و امروزی باشد اما امروزی بودن به این معنی نیست که ظاهر و یا وسیله الکترونیکی جدیدی داشته باشد بلکه باید بداند که در کجا قرار دارد و باید بداند بر اساس سکولار غرب باشیم یا بر اساس اسلام باشیم

وی با اشاره به این که غربی ها خود محور هستند و معتقدند روش هایی جز روشهای آن ها مورد قبول نیست گفت: فرد مورد تایید آن ها باید همانند غربی ها باشد و خودش را در اختیار فرهنگ دیگری قرار دهد.
 
لاریجانی بیان کرد: باید ادبیات دو سال اول انقلاب را ملاحظه کنید و می بینید این ادبیات دیگر اثری از آن باقی نیست.
 
دبیر ستاد حقوق بشر در رابطه با ماهیت انقلاب گفت: ماهیت انقلاب این است که مردم اسلام را دوست دارند و دلیل آن این است که اسلام حق است البته دوست داشتن هر چیزی به این مقدار با دوام نیست و حق است که باقی می ماند.

** انقلاب اسلامی برای مردم و با مردم است

 
وی تصریح کرد: اسلام برای مردم عزیز است و مردم به اسلام اعتماد دارند و تا کنون اسلام کشورمان را از مشکلات و فتنه ها رهایی داده است این انقلاب برای مردم و با مردم است.
 
لاریجانی اظهار داشت: امام خمینی (ره) اگر در مواردی نظر و منافع مردم مطرح می شد خطوط قرمز ایشان بود،البته مقام معظم رهبری این خطوط را ادامه داده اند. مشکلات در هر کشوری وجود دارد و در کشور ما هم وجود دارد اما کشورهای دیگر با تخاصمات کور نسبت به کشور ما عمل می کنند اما در مقابل مردم انقلاب را از خودشان می دانند این جهت دموکراسی بسیار درست است.
 
دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به این که تمام ارکان در کشور توسط مردم انتخاب می شوند گفت: امروز جوان ایرانی با جوان مصری اگر صحبت کنند مشخص می شود که کجا ، کی و چگونه هستند جوان مصری با مقایسه خودش با جوان ایرانی می بینید که او در پیشرفته ترین، مستقل ترین و امن ترین کشور منطقه قرار دارد آن ها انقلاب کردند، شهید دادند اما هنوز به جایی نرسیده اند دلیل آن این است که ماهیت حکومت ما اسلامی است و مردم با مشارکت خودشان آن را حفظ می کنند و راهپیمایی بخشی از مشارکت مردم است و مردم در انتخابات مجلس رئیس جمهوری، خبرگان مشارکت خودشان را به مرحله ظهور می رسانند.

وی ادامه داد: جوان امروز انقلابی می داند  با توجه به تجربه 36 ساله پس از پیروزی انقلاب اسلامی و ارتباط آن با بیداری اسلامی چه رابطه پیوسته ای با یکدیگر دارد.

لاریجانی با بیان این که نگاه امروز و 20 سال پیش با هم ارتباط دارد تصریح کرد: جوان امروز باید ذهنیتی از وضعیت آینده خود و بقیه اعضای امت اسلامی داشته باشد.

** اتفاق مهم رخ داده در ایران احیای اسلامی بود

دبیر ستاد حقوق بشر در خصوص این که ایران به گونه ای رفتار کرده است که توانسته از سوی دیگران منشاء توصیف های مثبت واقع شود گفت: اتفاقی که در ایران افتاد احیای اسلام بود امام خمینی (ره) وقتی چپ آمریکا را عنوان کرد به نظر می رسید چطور چپ می تواند آمریکایی باشد اسلام آمریکایی نیز همین طور شد، نوع تلقی از اسلام که منبعث از کتاب، سنت و ثقلین است پایه تفکر ما در کشور شد.

وی با بیان این که امام خمینی (ره) همیشه تاکید بر حکومت اسلامی داشت و حکومت را از اهم مهمات می دانست تصریح کرد: در ابتدای انقلاب می گفتند چرا امام (ره) روی حکومت تاکید می کنند آن هم حکومتی که مبتنی  بر مردم باشد.

*** امروز ایران در جهان حیثیت ام القرایی پیدا کرده است

لاریجانی ضمن بیان این که تجربه ما تجربه موفقی بود تصریح کرد: جوان امروز انقلابی نمی تواند بگوید من فقط ایرانی ام چون مورد توجه بسیاری از انسان های غیر ایرانی نیز هست امروز در میان جهان اسلام کشور ما حیثیت ام القرایی پیدا کرده است پیروزی ما برای آن پیروزی تلقی می شود و عقب رفتمان نیز برای آن ها عقب رفت محسوب می شود.

دبیر ستاد حقوق بشر  با تاکید بر این که تلقی درست از اسلام تلقی درست از یک نظام حکومتی است تصریح کرد: این تلقی از اهمیت بالایی برخوردار است و نقش مردم در آن بسیار جدی است.

وی در خصوص تاثیر الگو سازی و حوزه نفوذ ایران بر امت های اسلامی در آینده اظهار داشت: انقلاب اسلامی پدیده جالبی را در آخر قرن بیستم مطرح کرد و آن این بود که کشورهایی قادر به تاثیر گذاری در عرصه بین المللی هستند بدون آن که توپ و تفنگ داشته باشند معمولاً دو رکن قدرت نظامی، و توان اقتصادی ریشه تاثیرگذاری است اما نظام جمهوری اسلامی این ارکان را تغییر داد.

*** ایران در صورت برخورداری از قدرت نظامی و اقتصادی بالا نیز به دنبال سلطه نخواهد بود


لاریجانی افزود: اگر ملتی شاهد آن بود که ملت دیگر حرف حقی دارد و آن را پسندید و توجه کرد بر ملت مقابل تاثیرگذار بوده است نظام جمهوری اسلامی ایران حتی اگر پول و قدرت نظامی زیادی داشت به دنبال سلطه نبود نوع رابطه با دنیای اسلام رابطه سلطه نیست این اولین مدل رفتاری جمهوری اسلامی در صحنه بین الملل است و همین نکته سبب جلب اعتماد خواهد شد.

دبیر ستاد حقوق بشر ادامه داد: آن ها که نوکری آمریکا را دارند سرنوشتی بهتر از سرنوشت صدام در انتظارشان نخواهد بود اما رابطه و تعامل دوستی بین ایران و سایر ملل اسلامی برقرار است ما برادران ایمانی برای تعامل می خواهیم و این نفوذ با زور ایجاد نمی شود.

وی با اشاره به مقاله ای که یک متفکر آمریکایی 3، 4 پس از پیروزی انقلاب اسلامی به نگارش درآورد گفت: در این مقاله آمده است ما شاهد ظهور ابرقدرت هایی هستیم که از توپ و تفنگ و توان اقتصادی بالا برخوردار نیستند بلکه از نفوذ کلام بالا برخوردارند چون حرف ما سوار بر حق است تا این حد از نفوذ برخوردار است هر گاه اسلام ناب حق مدارانه داشتیم بدانید موفقیم و در غیر این صورت از موفقیت فاصله گرفته ایم.

** نامه رهبری به جوانان فراتر از امت اسلامی است

لاریجانی با بیان این که نامه مقام معظم رهبری به جوانان فراتر از امت اسلامی است تصریح کرد: ما فراتر از این باید به جوانان امروز انقلابی نگاه کنیم ان شاالله سالگرد بعدی پیروزی انقلاب اسلامی با توفقیات عظیم همراه خواهد بود و حصارهای اقتصادی در هم شکسته می شود و اقتصادی با توان بالا روی کار خواهد آمد آن گاه دیگر خام فروشی نفت نخواهیم کرد.

دبیر ستاد حقوق بشر افزود: 250 سال پیش یکی از شخصیت های مهم فرانسه مقاله ای با عنوان جوانان غرب نوشت و طی آن مقاله عنوان کرد: یک جوان غربی باید خود را کجا ببیند و چه آینده ای برای خود تصور کند و البته این نوشته بر اساس تفکرات خود محوری و نژاد پرستی بود اما امروز جوانان انقلابی ایران با تصوری واقعی باید تصویر درستی از جایگاه خود در داخل امت اسلامی داشته باشند.

وی افزود: نامه رهبر به جوانان غرب ، جوانان ما را به فراتر از امت اسلامی کشانده است و دوران فعلی زمان گفتگو و ارزش برای تجربه غربی است.

لاریجانی با بیان این که شان ها گفتمان خود را ایجاد می کند تصریح کرد: ادبیات گفتمانی ما باید تنوع جدیدی پیدا کند و این برای ادامه انقلاب لازم و ضروری است .

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به این که امام (ره)می خواستند تحول عظیم تاریخی را که در حال شکل گیری بود را ترسیم کنند گفت: مرحوم حاج احمد به بنده گفتند امام خمینی پیش نویسی را تهیه کرده است و شما نظرات را در این باره را بگویید.

وی با بیان این که بنده این نامه را به خدمت آیت الله خامنه ای که در آن دوران رئیس جمهور بودند بردم افزود: 6 پیشنهاد را خدمت امام مطرح کردم که 5 مورد مربوط به ادبیات ، ادارات و مسائل دیپلماتیک و یکی دیگر از آن ها راجع مفهوم پدیده بود.

لاریجانی با بیان این که امام (ره) 5 پیشنهاد مطرح شده را پذیرفتند ادامه داد: مارکسیسم مرد و به زباله دان تاریخ پیوست.

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به این که امام به گروباچف فرمودند که آیا می دانی چرا در جنگ شکست خورده اید اظهار داشت:  امام دلیل شکست های گورباچف را در جنگ بی معنا با خدا دانست.

*** امام (ره) فهم درستی از پدیده ها داشتند


وی با اشاره به این که امام (ره) فهم درستی از پدیده داشتند افزود: ایشان ابتدا پدیده را اول ترسیم کردند و گفتند مارکسیسم فاسد است.

لاریجانی با بیان این که مارکسیسم جنگ کور با خدا است خاطر نشان کرد: کسانی که با خدا می جنگند شکست خواهند خورد.

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به این که نباید گول باغ سبز غربی ها را بخوریم افزود: امام در آن نامه حتی به مناقشه فکر می کردند یعنی ایشان دعوت کردند که اسلام را بهتر بشناسند.

وی با بیان اشاره به این که امام برای بی نتیجه بودن سکولاریسم انگشت گذاشتند گفت: ایشان فرمودند که نباید همه امور را مادی ببینیم.

لاریجانی با اشاره به این که تجربه ما در ایران محدود به سرزمینمان نمی شود اظهار داشت: تجربه ما تلقی درستی از اسلام دارد.

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان این که باید در این مسیر کار کنیم ادامه داد: باید بدانیم که در کجا قرار گرفته ایم و نسبت به دنیا در کجا قرار داریم.

وی با اشاره به این که انقلابی بودن عمل خاص خود را دارد اظهار داشت: پیام رهبر انقلاب با پیام امام خمینی(ره) مشترک است زیرا هر دو آن ها برای ترسیم جوانان امروز انقلابی که به دنیا می نگرند اشاره دارد.

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که چرا غربی ها نمی توانند نوع گفتمان جمهوری اسلامی ایران به درستی درک کنند افزود: غربی ها علی رغم همه امکاناتی که به ظاهر دارند نمی توانند نوع گفتمان مان را درک کنند.

** غرب همه کارهای سخیف را در آستانه سالگرد انقلاب انجام می دهد

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان این که غرب همه کارهای سخیف را در آستانه سالگرد انقلاب اسلامی انجام می دهد بیان کرد: آن ها اقدام به ناامید کردن مردم می کنند اما ملت شریف ما فریب آن ها را نمی خورند و نخواهند خورد.

** آزادی که غرب به دنیا معرفی می کند سطحی است

وی با اشاره به اقداماتی که در طی دو ماه گذشته از سوی کشورهای غربی راجع به ما صورت گرفته است اظهار داشت: آزادی که غرب به دنیا معرفی می کند سطحی و شکلاتی  است.


لاریجانی با اشاره به این که آن ها آزادی اصلی را نمی بینند خاطر نشان کرد: ملت ما به خوبی از اوضاع آگاه است و فریب کشورهای غربی را نمی خورد.

** ملت ما انقلابشان را می فهمند

دبیر ستاد حقوق بشر با تاکید بر این که ملت ما انقلابشان را به خوبی فهمیده اند گفت: آن ها اسلامشان را دوست دارند و به تجربیات خود مباحات می کنند.

وی با بیان این که ما به خوبی توانسته ایم در سطح منطقه به فضا راه یابیم ادامه داد: افق پروازمان فراتر از این حد است.

لاریجانی گفت: مردم ایران به صحنه می آیند تا بخشی از پروسه دموکراتیک حکومت را به جهانیان نشان دهند.

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به این که غرب باید پس از حضور مردم در صحنه به تعدیل انقلاب اسلامی ایران بپردازد خاطر نشان کرد: نسل جدید این مملکت بالنده و باهوش است به گونه ای که بصیرت خوبی را از تجربیاتشان کسب کرده اند.

وی ادامه داد: پیروزی بزرگی برای ملتمان در سال آینده و سال های بعدی رقم خواهد خورد.


برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار