در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد

رشد اقتصادی هر کشور محصول تلاش، تولید و فعالیت است/ مفهوم اقتصاد مقاومتی به معنای رویکرد رفع آسیب پذیری اقتصادی است + فیلم

در سی و شش سال گذشته صحنه انقلاب،مقاومت بین خاک و تخاصم دشمن بوده و ما 8 سال دفاع مقدس را پشت سر گذاشتیم و دشمن به دنبال زمین گیر انقلاب در بحث اقتصادی است و آن ها سعی کردند در بخش اقتصادی چالش هایی را ایجاد کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران سیف کارشناس اقتصادی و  "مبینی دهکردی" کارشناس اقتصادی در برنامه گفتگوی ویژه خبری 28 بهمن ماه که از شبکه دو سیما پخش شد،حضور یافتند.

سیف اظهارداشت:مقام معظم رهبری سیاست های کلی اقتصادی را ابلاغ فرمودند و ما در آستانه دهه چهارم انقلاب به عنوان دهه پیشرفت و عدالت هستیم و در 36 سال گذشته تجارب بسیار ارزشمندی را داشته ایم.
 
دشمن به دنبال ایجاد چالش اقتصادی است
 
وی ادامه داد: در سی و شش سال گذشته صحنه ( انقلاب) مقاومت بین خاک و تخاصم دشمن بوده و ما 8 سال دفاع مقدس را پشت سر گذاشتیم و دشمن به دنبال زمین گیر انقلاب در بحث اقتصادی است و آن ها سعی کردند در بخش اقتصادی چالش هایی را ایجاد کنند.
 
باید در مقابل حرکات دشمنان پیش دست باشیم
 
کارشناس اقتصادی یادآور شد: به عنوان کشوری که افتخارات زیادی داریم و ازظرفیت ها و مواهب زیادی داریم باید در مقابل حرکات دشمنان پیش دست باشیم و به فرموده مقام معظم رهبری سلاح تحریم آن ها را کند کنیم.
 
مخاطرات فقط تحریم نیست
 
سیف با اشاره به این که سیاست های اقتصاد مقاومتی آسیب پذیری را برطرف و اقتصادی انعطاف پذیر در مقابل همه تکان های محیطی و تحریم را رقم می زند تاکید کرد: همه ی کشورها مخاطراتی دارند و به لحاظ زیست محیطی و جغرافیایی و سایر ابعاد این ها مشخص هستند و فقط تحریم نیست.
 
وی گفت: مخاطرات سیاست های ساخته شده ای هستند که شکل تحدید به خود گرفته اند و ما باید در مقابل تهدیدات مقابله کنیم و نحوه برخورد با آن ها را بدانیم و آن در صحنه عمل تحقق بخشیم
 
 بزرگترین کشورها هم در مقابل مخاطرات متحمل هزینه هایی می شوند
 
سیف با بیان این که اقتصاد مقاومتی هزینه های برخورد را به کمترین حد می رساند،اظهار داشت: به هر حال بزرگ ترین کشورها هم در مقابل مخاطرات متحمل هزینه هایی می شود و این متوجه اقتصاد است که آیا می تواند از خود انعطاف نشان دهد یا خیر.
 
 اقتصاد مقاومتی به دنبال حل مشکلات اقتصادی است
 
در ادامه گفتگوی ویژه خبری "مبینی دهکردی" کارشناس اقتصادی درباره مفهوم اقتصاد مقاومتی گفت: بسته به این که اقتصاد مقاومتی را چه در نظر بگیریم که آیا این اقتصاد ریاضتی یا اقتصاد مبتنی بر رفع آسیب پذیری اقتصادی است متفاوت بوده و مفهوم مهم اقتصاد مقاومتی این است که می خواهد آسیب های اقتصادی را کاهش و قدرت هم آوری را در برابر تکانه های اقتصادی را کاهش و شرایطی برای رشد بهینه به ارمغان بیاورد.
 
وی افزود: اقتصاد مقاومتی در به دست گرفتن فرصت ها و مصون کردن خودش و مقابله با فشارها تهاجمی است.
 
اقتصاد مقاومتی تهاجمی است
 
مبینی دهکردی تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی،پویا،تهاجمی و دانش محور است و نحوه برخورد با آن بسیار مهم بوده و تحریم هایی که ممکن است که از طرف دشمنان مطرح شود می تواند هشدار دهنده و هوشمندی ما را در این زمینه می طلبد. وی افزود: اقتصاد مقاومتی اقتصاد تهاجمی است که می خواهد به دنیا تعامل داشته باشد و در زمینه های اقتصادی نیز رقابتی پویا داشته باشند.

سیف با بیان این که از لحاظ نهادگرایی جدید هر اقتصاد باید از دو ویژگی اساسی برخودار باشد اظهار داشت: آن دو ویژگی اقتصاد پویا کارآیی تخصیص  و کارآیی بهره وری ... است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: کارایی تخصیص همان استفاده کامل و کارآمد از منابع است و باید به گونه ای باشد که منابعی نداشته باشیم که کشف شده باشد و کار نکنیم از همین رو نیروی انسانی باید فرصت کار داشته باشد که استفاده از منابع باید بهره ور باشد از همین رو در استفاده از منابع باید متوجه باشیم که آیا استفاده درست صورت می گیرد یا خیر به همین جهت استفاده درست و بهره ورداری درست تبلورش در رشد اقتصادی نمایان می شود و یا تولید ملی افزایش پیدا می کند .

وی با بیان این که رشد اقتصادی در هر کشور دارای سه عامل اساسی است گفت: یکی از آن عوامل جمعیت کشورهاست که در حال رشد است از همین رو با توجه به رشد جمعیت اقتصاد هر کشور نیز باید رشد کند و پویا باشد.

سیف به بیان عامل دوم رشد اقتصادی پرداخت و اظهارداشت: یکی از عوامل رشد اقتصادی دامنه نیاز افراد جامعه است که هر روز افزایش پیدا می کند و رو به گسترش است زیرا هر چه بشر جلو می رود دامنه خواسته هایش زیاد می شود و توقعات بالا می رود.

 تشریح عوامل رشد اقتصادی کشورها

این کارشناس اقتصادی افزود: عامل سوم رشد اقتصادی کشور قدرتی است که یک کشور می تواند به واسطه اقتصاد به دست بیاورد از همین رو برای مثال کشور چین در زمینه اقتصاد خود را توانسته به قدرتی برتر تبدیل کند،بنابراین باید سهم ما نیز در اقتصاد جهانی رو به رشد باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا کشور ما رشد اقتصادی خوبی ندارد، بیان داشت: دلیل این که کشور ما رشد اقتصادی ندارد آن است که از منابع به خوبی استفاده نمی کنیم برای مثال دانشگاه های ما دانشجوهای خود را با هزینه های زیادی تربیت می کنند اما در آخر شاهد آنیم که دانشجو به کار دیگری جز مدرک تحصیلی خود می رود که این همان اتلاف سرمایه در این زمینه است.

عامل اصلی رشد اقتصادی در کشور،وابستگی کشور به نفت است

سیف  ادامه داد: یکی از دلایل این که کشور ما رشد اقتصادی خوبی ندارد بهره وری است که نشان دهنده عملکرد ضعیف ما در صحنه اقتصادی است،زیرا اگر ما از منابع خود کامل استفاده نکنیم رشد اقتصادی نداریم از همین رو مهم ترین عامل نداشتن رشد اقتصادی در کشور به وابستگی ما به نفت بر می گردد که در علم به آن رانت طبیعتی گفته می شود.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: تجربه در دنیا نشان داده کشورهایی که متکی به منابع طبیعی هستند،رشد اقتصادی خوبی ندارند که به نوعی به این مورد نفرین طبیعت نیز در علوم می گویند.

وی ادامه داد: "اقتصاد رانتی" نقطه مقابل کارآفرین است برای مثال شبیه آن موضوعی است که کسی می تواند یک شبه پولدار شود،چرا زحمت بشکند که از این رو اگر تولید نفت برای ما مثلاً حدود 10 دلار تمام شود وقتی می توانیم آن را صد دلار بفروشیم این موضوع کارآفرینی را از ما می گیرد از همین رو اگر در جامعه هم دقت کنیم جوانان ما بیشتر اکنون به دنبال شغل دولتی هستند تا بدون مشقتی حقوقی داشته باشند.

سیف تصریح کرد: باید بدانیم کشورهای وابسته به منابع طبیعی اقتصاد متزلزلی دارند؛زیرا وابسته به قیمت گذاری های جریان های خارجی هستند که به دنبال منافع خود بر روی منابع طبیعی کشورهای وابسته به منابع خود قیمت گذاری می کنند،از همین رو یک دوگانگی در این اقتصادها شکل می گیرد و بخش های دولتی یا سازمان هایی که به نفت نزدیک تر هستند رشد پیدا می کنند و بخش هایی که با دولت یا منابع نفتی فاصله دارند رکود می کنند که این موضوع تخریب کننده پایه های رشد است و عجیب است که ما اقتصادی این چنین داشته باشیم و توقع رشد در آن اقتصاد را از کشور بخواهیم.

 ثروت طبیعی باید صرف سرمایه گذاری شود/امور جاریه کشور باید از حاصل درآمد مالیات و گمرکات اداره شود


مبینی دهکردی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که راهکارها برای جدایی از وابستگی به نفت چیست بیان کرد: رشد اقتصادی هر کشور محصول تلاش، تولید و فعالیت است از همین رو باید ثروت طبیعی یا همان ثروت خدادادی با عقلانیت از آن بهره وری داری شود از همین رو باید صرف سرمایه گذاری شود و امور جاریه کشور نیز از حاصل درآمد مالیات و گمرکات اداره شود تا تولید رونق گیرد از همین رو اشتغال و چرخه اقتصادی کشور زاینده می شود.

وی ادامه داد: برای مثال طی یک صد سال گذشته که ثروت طبیعی شناخته شده منابع طبیعی نفت و گاز را محاسبه کردند که براساس ذخایر شناخته شده و میزان اکتشافات است به 75 میلیون نفر جمعیت با قیمت روز منابع حساب کنیم سرانه ثروت طبیعی هر ایرانی حدود 70 هزار دلار می شود و اگر به همین شیوه صد سال آینده حساب شود به 15 هزار دلار سرانه ثروت طبیعی ملی می رسد از همین رو به جای آن که آن 70 هزار دلار با سرمایه گذاری چند برابر کنیم اکنون در حال ضررهستیم.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: مقام معظم رهبری طی 15 سال گذشته اصرار داشتند که به تدریج درآمدهای دولت به ثروت نفت کاهش پیدا کند،از همین رو در گام اول باید وابستگی بودجه جاری به نفت کم شود و از منابع مالیاتی و گمرکات تامین شود و بودجه های عمرانی دولت نیز طی بازده زمانی وارد آن منابع شود،از همین رو پول نفت را در حساب ذخیره ارزی باید سرمایه گذاری کنیم تا پشتوانه حرکت بخش خصوصی شود و بیکاری کم و صادرات تقویت شود تا دولت از سود آن چرخه اقتصاد را به حرکت درآورد که این موضوع نیازمند یک اراده جدی از تمام ارکان این جامعه و دولت است.

برای دیدن فیلم و تصاویر اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار