قائم مقام وزير نيرو:‌

با پديده ورشکستگی آبی مواجه هستیم

قائم مقام وزير نيرو گفت: کاهش منابع آبي و افزايش مصرف به معناي ورشکستگي آبي در ايران است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، ستار محمودي در نخستين همايش سراسري مديران منابع آب استانهاي کشور با موضوع طرح احيا و تعادل بخشي منابع آب زير زميني افزود: ميانگين برداشت از منابع آبي در جهان حدود 40 درصد و اين ميزان در ايران تا 85 درصد است که اين وضعيت، ورشکستگي آبي محسوب مي شود. ‌

وي گفت: تا 20 سال قبل 135 ميليارد مترمکعب آب تجديد شونده و 87 ميليارد متر مکعب روان آب داشتيم اما با کاهش بارش ها ، اين رقم به حداکثر 120 ميليارد متر مکعب آب تجديد شونده و 46 ميليارد مترمکعب روان آب کاهش يافته است و در کنار آن شاهد افزايش حدود يک و نيم درجه اي دماي هوا به معناي افزايش تبخير آب نيز بوده ايم .

قائم مقام وزير نيرو ادامه داد:‌ همزمان با کاهش منابع آبي ،‌ مصرف خانگي ، صنعتي و خدمات افزايش يافت و محيط زيست نيز به آب بيشتري براي جبران نياز دارد .

محمودي با بيان اينکه در جهان آب را طلاي آبي نامگذاري کرده اند بر لزوم  اجراي طرح هاي مديريت منابع آب تاکيد کرد و گفت:‌ مديران آبي کشور به جاي اجراي طرح ها بايد توجه خود را به مديريت منابع آب معطوف کنند.

قائم مقام وزير نيرو با هشدار درباره بحراني بودن 50 درصد از 609 دشت کشور و وضع خشک و نيمه خشک تلاب ها و پيامدهاي آن گفت: ‌مديران آبي بايد نگاه فرا حوزه اي داشته باشند و سياست هاي شهرستاني و استاني را منطبق با راهبردهاي وزارت نيرو برنامه ريزي کنند .

انتهای پیام/

برچسب ها: پدیده ، ورشکستگی ، آبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار