ميبدی خبر داد

تجهيز چاه‌های آب کشور به کنتورهای تحويل حجمی

مديرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری و حفاظت آب و آبفای وزارت نيرو گفت: تمامی چاه‌های آب کشور به کنتورهای تحويل حجمی آب مجهز می‌شوند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني وزارت نيرو (پاون)، جواد ميبدي با بيان اينکه نصب کنتورهاي برداشت آب در گام نخست در دشت‌هاي ممنوعه بحراني آغاز مي‌شود و به‌ تدريج به دشت‌هاي آزاد توسعه خواهد يافت، گفت: پيش از اين قرار بود تهيه و نصب کنتور ازجانب کشاورزان انجام شود، اما با توجه به هزينه اوليه نصب و نبود توانايي مالي برخي کشاورزان براي تامين اين هزينه، تصميم بر اين شد که وزارت نيرو تهيه و نصب کنتور را انجام داده و هزينه را به‌صورت اقساط از کشاورزان دريافت کند. 

وي با تاکيد بر لزوم کنترل برداشت‌هاي بيشتر از پروانه بهره‌برداري در چاه‌هاي مجاز، گفت: ويژگي‌هاي مهم اين کنتورها اين است که افزون‌بر ثبت ميزان مصرف، امکان کنترل برخط و از راه دور براي تمامي چاه‌ها وجود دارد و اين امکان نيز است که پس از برداشت حقابه مشخص‌شده، برداشت آب به ‌صورت آن‌لاين قطع شود.

ميبدي با بيان اينکه اين طرح از سال آينده آغاز و در مدت سه سال اجرايي مي‌شود، ادامه داد: در اين زمينه با هماهنگي وزارت جهادکشاورزي، ميزان برداشت‌ها در هر دشت براي بخش کشاورزي مشخص مي‌شود و با توجه به نوع دشت و ميزان کسري مخزن از 10 تا 50 درصد برداشت آب کنوني چاه‌ها کاهش مي‌يابد؛ همزمان با اين کار پروانه‌هاي بهره‌برداري نيز تعديل مي‌شود و برنامه نصب کنتور بر روي تمامي چاه‌هاي کشاورزي انجام خواهد شد. 

وي با اشاره به طرح سامان‌دهي چاه‌هاي غيرمجاز، گفت: گام بعدي در طرح احيا و تعادل‌بخشي آب‌هاي زير زميني، تعييين تکليف چاه‌هاي غيرمجاز است و تمامي چاه‌هايي که مشمول قانون تعيين تکليف نمي‌شوند، مسدود خواهند شد. 

ميبدي يکي از پروژه‌هاي مهم طرح احيا را ايجاد و توسعه مديريت مشارکتي و ايجاد تشکل‌هاي آب‌بران عنوان کرد و ادامه داد: با اين کار مديريت آب به نهادهاي محلي و مردمي واگذار شده و با اين اقدام، کنترل برداشت‌ها نيز ازجانب ذي‌نفعان انجام خواهد شد. موازي اين موضوع فرهنگ‌سازي و اطلاع‌ رساني به مردم انجام مي‌شود تا مردم با آگاهي از اهداف اين طرح مشارکت موثري در اين زمينه داشته باشند.

مديرکل دفتر نظام‌هاي بهره‌برداري و حفاظت آب و آبفاي وزارت نيرو تصريح کرد: در زمان حاضر با توجه به بحراني شدن وضع دشت‌ها، خود کشاورزان پيشگام نصب کنتور در چاه‌ها شده‌اند، چراکه با برداشت بي‌رويه، کشاورز مجبور است در فاصله‌هاي زماني کوتاهي هزينه‌هاي سنگين براي کف‌‌شکني چاه پرداخت کند، بنابراين به اين نتيجه رسيده‌اند که آب کمتر اما هميشگي بهتر از برداشت آب بدون حد و مرز همراه با پرداخت هزينه‌هاي اصلاح چاه است.

وي از آغاز اجراي طرح از ابتداي سال آينده خبر داد و افزود: در زمان حاضر، دستورالعمل‌هاي اجرايي اين طرح در دست تهيه است و براي همين موضوع از تمامي ذي‌نفعان و ذي‌مدخلان همچون جهادکشاورزي، وزارت صنعت و تجارت، سازمان محيط زيست، وزارت کشور، استادان دانشگاه، سازمان‌هاي مردم‌نهاد و خانه کشاورز نظرخواهي شده است تا ضمانت اجرايي محکمي داشته باشد.

انتهای پیام/
برچسب ها: تجهیز ، چاه آب ، کنتور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۳۵ ۰۶ اسفند ۱۳۹۳
سلام
من از شهرستان ساوه مزاحم میشم توروخدا به وزیرنیرو وکشاورزی بگین چاهای اینجاروهم کنترل کنید .چاه غیرمجاز خیلی اینجا زیاده هیچکی هم باهاشون کارنداره
آخرین اخبار