تبریز؛

معرفی مقبره ی اوحدی مراغه ای عارف و شاعر پارسی‌گوی ایرانی

رکن‌الدین اوحدی مراغه‌ای عارف و شاعر پارسی‌گوی ایرانی و معاصر ایلخان مغول سلطان ابوسعید است.

پژوهشگر تاریخ آذربایجان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز گفت:این مقبره در داخل باغ سرسبزی در ضلع شمالی شهرستان مراغه واقع شده است و مقبره به شکل مربع است و این بنا روی سکوی سنگی بنا شده است و سطح مقبره به ارتفاع سه پله از سطح باغ بالاتر است و کف مقبره با سنگ فرشهایی مفروش شده است.و محوطه ی باغ نیز با بلوک های سیمانی مفروش شده است.

خاماچی افزود:در کنار مجموعه مقبره اوحدی مراغه ای موزه ی تخصصی دوره ایلخانی قرار دارد که شامل ظروف سفالی، سکه، کتابت، ظروف مفروغی، شیشه که کتیبه‌های باقی‌مانده از رصد خانه و سنگ قبور مربوط به دوران اسلامی است

وی گفت:نام اوحدی و تاریخ وفات وی بر دیوار شمالی و جنوبی بنا حک شده است. در سال 1352 از سوی انجمن آثار ملی ایران، بنای جدیدی بر روی قبرساخته شد و سنگ مقبره قبلی را به موزه آرامگاه انتقال دادند.ودر اطراف آرامگاه اوحدی قبر پیری به نام سرخوش بیگ قرار داشت که همزمان با اوحدی مراغه ای زندگی می کرد .

به گفته ی وی مقبره از امکانات رفاهی و بهداشتی قابل توجهی برخوردار است و سالانه گردشگران و محققانی از داخل و خارج کشور از این مکان بازدید می کنند.

وی در سال 673 هجری قمری در شهرستان مراغه زاده شد و آرامگاه وی نیز در همان شهر است. پدروی از اهالی اصفهان بود و خود او نیز مدتی در اصفهان اقامت داشت و به همین دلیل نامش اوحدی اصفهانی نیز ذکر شده است. در حال حاضر یک موزه دائمی در مقبرهٔ اوحدی در مراغه دایر می‌باشد.

این بنا در سی ام بهمن سال 1386 به شماره ی 21080 در فهرست میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده است.


انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.