یزد؛

"روح زندگی" در خانه های سنتی یزد

خانه زرگر یزدی مربوط به دوره قاجار است و 250 سال پیش در اختیار خانواده ای به نام زرگر یزدی بوده است که از تاجران قدیم ایرانی در صنعت طلا و جواهرات بوده اند این خانه در سال 2003 مفتخر به دریافت جایزه یونسکو شده است.

خانه تاریخی زرگر یزدی در مرکز بافت سنتی شهر یزد واقع شده است . این خانه در دوره قاجار بنا شده و از دو حیاط شامل حیاط اصلی و نارنجستان، یک بادگیر زیبا، تالار بزرگ، سرداب زیبا و فعال، هشتی، پشت بامی دیدنی و مشرف به بافت تاریخی یزد با چشم اندازی بی نظیر تشکیل شده است. خانه تاریخی زرگر یزدی با داشتن حوض آبی زیبا ، شیشه های رنگین ، بادگیرهای بلند ، درب های چوبی ، تالار ، اتاق سه دری و پنج دری ، کفش کن ، هشتی ، کریاس ، شاه نشین ، قنات ، سرداب و نارنجستان بینندگان را با خود به خاطرات شیرین روزگاران گذشته می برد.



روح زندگی در خانه های سنتی یزد//گزارش مکتوب

یکی از مزیت های این خانه سنتی مجاورت با بازارهای قدیمی و پر رونق شاهزاده فاضل ،زرگرها و بازارخان یزدو از طرفی نزدیکی این خانه با بافت قدیم و سایر اماکن تاریخی یزد ،انتظارات را برای گردشگران برآورده می سازد.

خانه زرگر یزدی که در حال حاضر به هتل تغییر کاربری داده است در خیابان امام خمینی (ره)، محله دارالشفاء واقع شده و در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۸۵۳۷ به‌عنوان یکی ازآثار ملی ایران به ثبت رسیده است .

انتهای پیام/
ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.