یزد؛

روح زندگی در خانه‌های سنتی یزد

خانه ملک التجار یزد در یکی از بازارهای مهم شهر ساخته شده است و متعلق به فردی به نام حاج علی عسکر از تجار فرش با سابقه یزدی بوده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یزد؛ حاج علی عسکر لقب ملک التجار را از سوی پادشاه وقت، ناصر الدین شاه به دلیل عملکرد مثبتش در حوزه تجارت دریافت کرده بود.این خانه تا چهار نسل بعد از او در اختیار خانواده‌اش بود و در آنجا زندگی می‌کرده‌اند.

این خانه دارای سه قسمت بوده است یک قسمت برای مهمان‌ها بوده است در قسمت سمت راست دالان خانه خدمتکار قرار دارد و در سمت چپ ورودی اصلی خانه ملک التجار است . اتاق های سه دری وپنج دری محل مهمانخانه بوده است.


روح زندگی در خانه های سنتی یزد//گزارش مکتوب
دیوار و سقف اکثر اتاق‌ها نقاشی شده است که بعضا از آب طلا برای نقاشی بهره برده اند. نقاشی‌های زیبا و دیدنی این خانه اثر هنرمندان شیرازی است که طی روایتی 10 سال به طول انجامیده است. این آثار هنری از لحاظ اسلوب کاملا با نقاشی‌های عمارت نارنجستان شیراز هماهنگی دارد.

روح زندگی در خانه های سنتی یزد//گزارش مکتوب

روح زندگی در خانه های سنتی یزد//گزارش مکتوب

خانه دارای 23 اتاق است که هر اتاق ویژ گی‌های خاص خود را دارد واز نظر تزئینات داخلی یکی از شاهکارهای معماری دوران قاجاریه در یزد به شمار میرود از جمله اتاقها با نقاشی‌های بسیار زیبا :اتاق آدم وحوا، اتاق یوسف وزلیخاواتاق آیینه که در قسمت شرقی خانه وجود دارد ودر گذشته آب قنات از زیرزمین آن رد می شده است واتاق هایی با اروسی چوبی که درآن از شیشه های رنگی نیز استفاده شده و اتاق‌های دیگر با گچ بری‌های منحصر به فرد است

روح زندگی در خانه های سنتی یزد//گزارش مکتوب

از جمله قسمت های خیره کننده دیگر این خانه ورودی زیبا، هشتی شش ضلعی، قسمت زمستانه، تابستانه، بهارخواب، شاه نشین، ستون های چوبی شگفت انگیز، حیاط جالب، بادگیر زیبا، حوض بزرگ و راهروهای زیرزمینی که قسمت های مختلف بنا را به یکدیگر مرتبط میکند،... بر زیبایی این بنا افزوده است.

روح زندگی در خانه های سنتی یزد//گزارش مکتوب

این خانه در حال حاضر به هتل آنتیک ملک التجار یزد تغییر کاربری داده است.

انتهای پیام/ب

برچسب ها: خانه ، سنتی ، معماری ، خشتی ، یزد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۰:۲۶ ۱۵ بهمن ۱۳۹۳
عجب حوضی داره:/