رابرت فورد : گروهای مسلح سوری ، غیر قابل اعتماد و بازنده نهایی جنگ هستند‎

سفیر سابق آمریکا در دمشق در سخنانی گفت گروهای مسلح سوری ، غیر قابل اعتماد و بازنده نهایی جنگ هستند‎.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری تحلیلی مک کلاچی؛ رابرت فورد ، آخرین سفیر آمریکا در سوریه ، اذعان کرد راهبرد آمریکا در دمشق شکست خورده است و نظام سوریه پایدار می ماند‎.

وی افزود: گروهای مسلح سوری ، غیر قابل اعتماد و بازنده نهایی جنگ هستند.


فورد که آخرین سفیر آمریکا در سوریه بود و بعد از شروع جنگ داخلی سوریه در راستای انزوای دیپلماتیک دمشق از سوریه خارج شد روزگاری حامی اصلی تسلیح و تجهیز شورشیان و تروریست ها بود اما امروز اذعان می کند راهبرد کشورش شکست خورده و گروههای مخالف در مقابل دولت سوریه بازنده هستند. وی اذعان کرده است که تروریست ها بازنده هستند و نباید برای ‎گروه بازنده سلاح ارسال شود.

فورد گفته است که آمریکا میان سوریه و تروریست ها باید یکی را انتخاب کند و با توجه به پیروزی های بشار اسد ، عملا نمی توان مخالفین را انتخاب کرد.فورد در توضیح شرایط مخالفین بشار اسد گفته است که در نبود یک فرماندهی واحد و قدرتمند در میان مخالفان و اختلافات کشورهای حامی آنان در غرب آسیا، مخالفان به گفته فورد میانه رو ، نمی توانند پیروز شوند.
وی گفت تعداد مخالفان میانه رو کمتر از 20 هزار نفر است و این تعداد قادر به هیچ گونه عملیات آفندی نیستند  و در حال حاضر فقط مشغول دفاع هستند.
فورد پیش از این "6 ماه قبل"در فارن پالیسی نوشته بود که شورشیان در سوریه به آخر خط نرسیده اند ،در بخش های مختلف سوریه پیشروی کرده اند و با گروههای افراطی مرز بندی مشخصی دارند.
اما اکنون فورد نظر خود را تغییر داده است و اعتقاد دارد که واقعیت این است که گروههای میانه رو قدرتمند نیستند و در حال شکست هستند.فورد در گزارش جدید خود اذعان کرده است که اکنون جبهه النصره و داعش در سوریه دست برتر را دارند و یاداوری می کند که جبهه النصره گروهی بسیار خطرناک است و بسیاری از تجهیزاتی که امریکا ، قطرو ترکیه و عربستان برای معارصان ارسال کرده بودند ، اکنون در اختیار گروههای تکفیری است.
فورد معتقد است اکنون شاید زمان مناسبی برای حمله زمینی به سوریه باشد ، هر چند نیازی نیست این حمله با حضور نیروهای آمریکایی صورت بگیرد. با این وجود فورد می‌گوید اگر این ایده هم کارگر نباشد، «آنوقت ما باید بازگردیم و بگوییم که نمی‌توانیم کاری برای سوریه انجام دهیم.»
گفتنی است رابرت فورد سفیر سابق ایالات متحده در سوریه که یک سال قبل با ترک مشاغل دولتی و انتقاد تند از سیاست‌های دولت باراک اوباما، خبرساز شد اکنون در موسسه خاورمیانه در واشنگتن مشغول فعالیت است.
باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در فوریه سال 2010 رابرت فورد را به عنوان سفیر آمریکا در سوریه به سنا معرفی کرد. اما به خاطر نگرانی از مخالفت جمهوری خواهان کنگره با انتصاب فورد، وی را در زمان تعطیلات مجلس سنا به دمشق اعزام کرد.
به خاطر عدم تایید این ماموریت از سوی کنگره، فورد نمی‌توانست بیشتر از یک سال در سوریه مستقر باشد.
رابرت فورد بارها به ویژه بعد از تحولات اخیر سوریه از شهرهای مختلف این کشور بازدید کرده بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار