کرمانشاه؛

یادگار ارزشمند صفویه برای پابرجاماندن نیاز به کمک دارد/ پل کهنه باز هم نو نشد

در روزگاران گذشته پلی ساخته شد که زوار عتبات عالیات از این پل عبور می کردند و وارد دروازه شهر می شدند این پل به (پل کهنه )معروف است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه ؛ پل کهنه یکی از پل‌های باستانی استان کرمانشاه در حاشیه شرقی شهر کرمانشاه ، نزدیک روستای مرادآباد، بر روی رودخانه قره سو قراردارد. این پل به نام‌های دیگر «پل کهنه»، «پل شاه عباسی»، «پل صفوی»، «پل نادرآباد» و پل دینورآب نیز شناخته می شود.

 کارشناس میراث فرهنگی کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه پایه‌های پل کهنه دارای پلان شش ضلعی وشش دهانه با طاق های جناغی با طول  ۱۸۶ متر و عرض  9 متر است. در جلو پایه‌ها در جهت مخالف جریان آب،آبشکن‌های مثلث شکلی با سنگ‌های تراشیده، ساخته شده و ساخت پشتبندهای آجری و دهلیزهای مدور معماری زیبای دوران صفویه را به تصویر کشیده است .

پایه‌های سنگی پل در اواخر دوران ساسانی ساخته شده است که ساخت پل در این دوره ناتمام مانده است.سلجوقیان به مرمت این پل پرداختند و صفویان پل کهنه را به شکل کنونی تعمیر کردند. در دوره ایلخانی، برای بازسازی دهانه‌های مثلثی پل کوره‌های آجرپزی برای تامین آجر مورد نیاز پل ایجاد شده است .

کوره‌های آجر پزی که روزی برای مرمت این پل ساخنه شدند حالا بلای جانش و موجب تخریبش شدند گذر زمان گرد و غبار فرسودگی را به چهر ه‌اش نشانده است .

در اطراف این پل تاریخی، کوره‌های آجرپزی بسیاری وجود داردو پل کهنه به مسیر پرتردد کامیون‌ها تبدیل شده و همین موضوع سبب برخورد کامیون‌ها با جداره‌های این پل تاریخی می‌شود به گونه‌ای که تا کنون این پل بارها تخریب و مجدداً مرمت شده است.

به گفته یکی از ساکنان روستا هر کامیونی در روز 5 بار از روی پل عبور می کند و وزنی معادل 75 تن به آن تحمیل می ‌شود.

علیرضا مرادی بیستونی  می گوید: پل در دوران گذشته برای عبور درشکه ساخته شده و به دلیل قدیمی بودن نیاز به مرمت و بازسازی دارد ،تردد کامیون‌ها نیز در تخریب پل کهنه مزید بر علت شده و 4 سال گذشته نیز این پل بار دیگر مرمت شده است.

وی از برنامه‌های احیای این پل عصر صفوی گفت: جلوگیری از تردد کامیون‌ها و ساخت پل جدید جهت عبور کامیون‌ها از جمله اقدامات انجام شده است وساخت بخش‌های دیگر پل در سال آینده انجام می شودکه مجری این طرح اداره راه و شهرسازی است.

بحث ایجاد پل جدید برای تردد کامیون‌های حمل بار آجر ما را برآن داشت تا مصاحبه‌ای با اداره راه و شهرسازی داشته باشیم .

کارشناس اداره راه و شهرسازی استان کرمانشاه می‌گوید : پل جدید بنابر درخواست سازمان میراث فرهنگی استان ساخته می شود و اعتبار مورد نیاز هم از سوی این سازمان تامین می شود و در صورت تامین اعتبار آمادگی اجرایی بخش‌های دیگر پل نیز انجام می شود.

دانشور در ادامه با اشاره به اعتبار مورد نیاز تکمیل پل افزود: شش میلیارد و 500 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه لازم است که این مبلغ بدون اکتساب هزینه تملک ارضی در نظر گرفته شده است .

وی با بیان اینکه در حال حاضر عبور کامیون‌ها و ماشین ها از روی پل تاریخی صفوی ممنوع است بیان کرد : پیشرفت فیزیکی پل 60 درصد و پیشرفت مجموع پل و جاده ی جدید برای عبور و مرور وسایل نقلیه 15 در صد است .


انتهای پیام/زا

برچسب ها: کرمانشاه ، پل ، کهنه ، نو ، صفویه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.