«حمید قبادی» در نشست خبری چهارمین جشنواره مد و لباس فجر:

مهمترین هدف جشنواره اجرای قانون متناسب با فاکتورهای ایرانی اسلامی است/ در آمد حاصل از فروش بلیت‌ها صرف امور خیریه می‌شود

دبیر کل گروه ساماندهی مد و لباس در نشست مطبوعاتی چهارمین جشنواره مد و لباس فجر گفت: هدف اصلی جشنواره اجرای قوانین کار گروه سازماندهی مد و لباس متناسب با فاکتورهای ایرانی – اسلامی است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران، نشست مطبوعاتی چهارمین جشنواره مد و لباس فجر صبح امروز با حضور حمید قبادی دبیر کار گروه ساماندهی مد و لباس و حمید نیک طبع مسئول بخش صنعت کار گروه سازماندهی مد و لباس در تالار وحدت برگزار شد. 

حمید قبادی دبیر کار گروه ساماندهی مد و لباس پس از خیر مقدم به اهالی رسانه گفت: مهمترین هدف اجرای قانون سازماندهی مد و لباس متناسب با فاکتورها و شاخص‌های ایرانی – اسلامی است که با تلاش اجرا خواهد شد. 

وی افزود: رویکرد ما مبتنی بر تقویت تولیدات داخلی، تولید محصولات غیر نفتی سودآور، هویت بخشی به لباس ایرانی، کاربردی شدن آثار منتخب و ایجاد انسجام در بین عوامل و دست اندرکاران مد و لباس است. 

دبیر کار گروه ساماندهی مد ولباس کشور در ادامه اظهار داشت: جشنواره امسال نسبت به سالهای گذشته تغییراتی دارد و اهداف و رویکردهای اصلی جشنواره متفاوت از گذشته است. 

وی با بیان اینکه فضای اختصاص یافته به جشنواره مد و لباس 20 هزار متر مربع است گفت:‌ امسال سالن‌های 6،7،8،9،27 نمایشگاه بین‌المللی تهران به جشنواره مد و لباس فجر تعلق دارد و جا نمایی‌ها مشخص شده است. 

قبادی، افزود: این جشنواره شامل 9 بخش مسابقه طراحی لباس، پارچه و کیف و کفش، علمی و دانشگاهی، فرهنگی و هنری، صنعت، بخش بین‌المللی، موسسات تک منظوره هنری مد و لباس، سازمانها و نهادها، استانها و اقوام، و در نهایت بخش عرضه و فروش محصولات است. 

وی با اشاره به اینکه جشنواره چهارم مد و لباس فجر در سه مرحله برگزار می‌شود، گفت: امسال عملکرد جشنواره مد و لباس حرفه‌ای‌تر شده است؛ ابتدا طرح اثر به دبیر خانه جشنواره رسید، پس از تایید اثر تولید شده به جشنواره ارسال و در نهایت از صاحبان آثار انتخابی در خواست شد اصل اثر (لباس) را به جشنواره ارسال کنند. 

قبادی، افزود: 100 اثر در بخش مسابقه و  100 اثر در بخش غیر رقابتی به نمایش در می‌آید که بخش غیر رقابتی به درخواست پیشکسوتان و هنرمندان بوده است. 

دبیر کار گروه ساماندهی مد و لباس عنوان کرد: آثار تایید شده انتخابی در سالن شماره 27 نمایشگاه بین‌المللی تهران با فروش بلیت به نمایش در می‌آیند خرید بلیط برای عموم آزاد است و درآمد حاصل از فروش بلیت بخش نمایش آثار برگزیده صرف امور خیریه خواهد شد. 

قبادی با اشاره به حضور سه ساله بخش صنعت درجشنواره مد و لباس فجر عنوان کرد: حلقه مهم حوزه مد و لباس صنعت است و  در سومین دوره‌ای نیز این بخش را در جشنواره مد و لباس داریم و این موضوع جا افتاده که بخش صنعت با این حوزه مرتبط باشد. 

وی افزود: مواد اولیه، نخ و ملحقات لباس از جمله حوزه‌های مربوط به صنعت پوشاک است که 30 غرفه در جشنواره مد و لباس به بخش صنعت اختصاص یافته است و تلاش‌هایی برای اثبات تاثیر چرخه صنعت در حوزه مد و لباس انجام شده است. در طراحی پارچه نیاز طراح و اعلام ضرورت‌های آن به تولید کننده اهمیت دارد. 

قبادی با ابراز امیدواری در خصوص بخش‌ علمی و دانشگاهی جشنواره مد و لباس اظهار داشت: این حوزه از بخش‌هایی است که ارتباط منسجم و مداوم با کار گروه ساماندهی مد و لباس دارد، در این خصوص شورایی تشکیل شده و اعضای آن نماینده‌ی دانشگاههای فعال در حوزه مد و لباس هستند که در تلاشیم تا به بخش علمی و دانشگاهی جشنواره مد و لباس بخش روانشناسی رنگ و مفاهیم علمی مرتبط با آن را اضافه کنیم. 

وی با اشاره به ثبت نام 74 دانشگاه در این جشنواره بیان کرد: همچنین 38 آموزشگاه فنی و حرفه‌ای نیز در این جشنواره شرکت خواهند کرد و نشست‌های تخصصی خواهند داشت. همچنین 240 اثر مربوط به لباس دانشجویی و 100مقاله نیز در حوزه موضوعات مربوط به مد و لباس به دست دبیر خانه جشنواره رسیده است که رشد قابل توجهی نسبت به گذشته دارد، در بین آثار ارسالی، 200 پایان نامه هم داشتیم که تعدادی از آنها مربوط به مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه مد و لباس بوده است. 

قبادی، با اشاره به حضور "طرح اولیها" در جشنواره مد ولباس گفت: در این حوزه 650 اثر به دبیر خانه ارسال شده است و حضور 21 استان قطعی و در انتهای سالن شماره 6 غرفه‌ها جانمایی شده است، در این بخش پوشش اصیل ایرانی – اسلامی و برگزاری نشست‌های تخصصی لباس اقوام را خواهیم داشت. 

وی با اشاره به تلاش صورت گرفته برای تعامل بین استانها و مسئولین گفت: تنوع رنگ در لباس اقوام و پوشیدگی و آراستگی نسبت به سایر پوشش‌ها و کیفیت و زیبایی از خصوصیات این بخش است. 

دبیر کار گروه ساماندهی مد و لباس کشور در خصوص حضور بخش فرهنگی و هنری جشنواره مد ولباس اظهار داشت: این بخش در سالن 7 حضور دارد  و 35 غرفه خواهد داشت ومجلات، نشریات، انتشاراتی‌ها، پایگاه اطلاع رسانی، خبرگزاریهای اختصاصی مد ولباس را شامل می‌شود. 

وی افزود: برای تشویق و ترغیب همکاران رسانه‌ای به این حوزه، مسابقه بهترین آثار رسانه‌ای و مطبوعاتی را داریم و بخش آثار تلویزیونی نیز در این بخش حضور دارد. 

وی با بیان اینکه یکی از بخشهای جشنواره موسسات هنری تک منظوره است تاکید کرد: از بین 180 موسسه در حال دریافت مجوز 60 موسسه مجوز دارند و از میان این 60 موسسه،50 موسسه در این جشنواره ثبت نام کرده‌اند. 

قبادی، در خصوص حضور بخش بین‌الملل عنوان کرد: پیش بینی می‌شود 15 کشور در این بخش حضور یابند که تا بحال حضور کشورهای برزیل، ایتالیا، آذربایجان، عراق، استرالیا، ترکیه و هندوستان قطعی شده است. 

در جشنواره سوم به دلیل محدودیت فضا امکان حضور بخش بین‌الملل نبود اما امسال با اختصاص بخش ابتدایی سالن شماره 7 بخش بین‌المللی را خواهیم داشت. ما در بخش بین‌الملل به دنبال فروش و معرفی برندهای خارجی نیستیم بلکه هدف ما کسب تجربیات تولید کنندگان و طراحان خارجی است. 

قبادی در ادامه افزود: سالن 9و 8 به طور کامل به عرضه و فروش محصولات اختصاص دارد. 180 غرفه در این سالن جا نمایی شده‌اند که به لباس مردانه، زنانه و کیف و کفش اختصاص دارد که من به اهالی رسانه سفارش می‌کنم خرید خود را در این فرصت انجام دهند، ضمن اینکه لباس با الیاف طبیعی هم دارای غرفه هستند. 

دبیر کار گروه ساماندهی مد و لباس کشور با اشاره به حضور سازمانها و نهادها در جشنواره گفت: سازمانهایی که در این حوزه فعالیت دارند در جشنواره مد و لباس غرفه دارند و سالن 27 نمایشگاه بین‌الملل تهران به نمایش این آثار اختصاص دارد. همیشه این ایراد به بخش نمایش آثار برگزیده وارد بود که کوه عرضه اثار منتخب دارای نقص است اما امسال سعی بر رفع این اشکالات بوده است. فروش بلیت هم برای عموم خواهد بود که درآمد حاصل صرف امور خیریه می‌شود، فروش بلیت فقط مختخص بخش نمایش آثار برگزیده است. 

وی افزود: در صورتی که افراد برگزیده داشته باشیم در روز ما قبل اختتامیه مسابقه طراحی و اجرای زنده خواهیم داشت که داوری خواهد شد. 

قبادی در خصوص قیمت آثار در بخش عرضه و فروش بیان کرد: با استناد به نظر سنجی دوره گذشته قیمت‌ها مناسب بوده است و خریداران راضی بوده‌اند، امسال هم قیمت اجناس کارشناسی شده است و کارشناسان این حوزه بر آثار قیمت گذاشته‌اند، در مرحله طراحی پوشاک نظر سنجی خواهیم داشت و میزان اقبال و رضایت مردم را از طریق نظر سنجی به اطلاع رسانه‌ها خواهیم رساند. 

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در ادامه ابراز داشت: از ابتدای کار جشنواره مد و لباس عده‌ای می‌گفتند چون طراحی آثار هنری است پس بازار تجاری ندارد و کسی از آنها استقبال نمی‌کند ولی آمار استقبال از جشنواره گذشته خوب بود و هر سال آثار برگزیده جشنواره به تولید انبوه  می‌رسد و در چهار سال گذشته تلاشهای زیادی صورت گرفته است که آثار آن بتدریج مشخص می‌شود. 

قبادی، عنوان کرد: با همکاری اتحادیه سراسری پوشاک نمایشگاه دائمی آثار برگزیده دایر خواهد شد و تولید کنندگان با مراجعه به نمایشگاه می‌تواند طرح مورد علاقه خود را بر تولید انبوه برسانند. 

وی در خصوص رنگ و مد لباس بیان کرد: معرفی رنگ یک فرآیند است که ایده‌ال ما شکل گیری این فرایند و معرفی رنگ و مد لباس است. حدود دو سال فرایند معرفی رنگ سال در دست بررسی بود ضمن اینکه موسسات مد ساز  وظیفه مد سازی را بر عهده دارند و هیچ کشوری بدون مشارکت برندهای آن کشور نمی‌تواند مد را طراحی و معرفی کند. 

وی با بیان اینکه در بخش نمایش آثار برگزیده از بازیگران و هنرمندان عرصه‌های مختلف که مشهور به پوشیدن لباس خوب هستند دعوت میشود گفت: جزئیات این بخش تا قبل از نمایشگاه اطلاع رسانی خواهد شد. 

قبادی، با اشاره به اینکه در شب و روز سیزدهم اسفند ماه مراسم ایام سوگواری حضرت فاطمه(س) برگزار می‌شود گفت:‌ بزرگداشت حضرت فاطمه (س) ایام فاطمیه در شب و روز سیزدهم اسفند که شهادت آن بانوی بزرگوار است برگزار می‌شود و شامل شب شعر و مسابقه نقاشی است. با حفظ نشاط و طراوت، شئونات و شعائر این ایام را حفظ خواهد کرد. 

قبادی، در خصوص طراحی لباسها بیان کرد: نمونه بسیاری از طرح‌ها را در هیچ کجا نمی‌توانید پیدا کنید چون طراحان و تولید کنندگان امکان عرضه این طرحها را تنها در فرصت جشنواره دارند. بحث کپی رایت و حمایت از حقوق معنوی صاحبان آثار نیز از سوی مجلس پذیرفته و اجرایی شده است و بخش کمیسیون ماده 4 مجلس، مرجع تشخیص مسائل مربوط به حوزه مد و لباس نیز بر عهده کارگروه ساماندهی مد ولباس است. 

وی در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر تنوع رنگ‌ها در آثار جشنواره گفت: با همکاری سازمانهای نظارتی هیچ محدودیتی برای استفاده از رنگهای مختلف وجود ندارد و رنگهایی که با شئونات اسلامی متضاد نباشد و منعی برای تولید طراحی ندارند. 

گفتنی است؛ چهارمین جشنواره مد ولباس فجر از 11 تا 16 اسفند ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود و برای اهالی رسانه تجهیزات خبر رسانی در نظر گرفته می‌شود و در پایان از خبرنگار برتر تقدیر به عمل می‌آید.

انتهای پیام/  
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار