بهترین زمان حمام برای نوزادان

دانشمندان اعلام کردند زمان حمام نوزاد علاوه بر شادی بیشتر برای نوزاد یک فرصت یادگیری عالی برای نوزاد نیز هست.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ زمان حمام کردن کودک نه تنها به عنوان لحظات صمیمی قابل ارزش تلقی می شود، بلکه یک فرصت یادگیری برای نوزادان و والدین نیز هست.

دانشمندان در حال حاضر تعامل نوزاد و والدین را به رسمیت شناخته اند، همچنین در حدود 84 درصد از پدر و مادرها اظهار می‌کنند یکی از بهترین وقت برای شادی نوزاد حمام کردن است.

با توجه به تحقیق دکتر جانسون در سال گذشته بیش از 3500 پدر و مادر در سراسر جهان اظهار داشتند، حمام به طور منظم برای حفظ بهداشت و شادی کودکان ضروری است. در حال حاضر محققان در حال بررسی یادگیری نوزادان در زمان حمام کردن هستند. دانشمندان موسسه آموزش علوم و مغز در دانشگاه واشنگتن اعلام کرده اند؛ در یادگیری نوزادان در زمان حمام کردن و آب بازی نسبت به حالت عادی موثرتر است. همچنین آنها اعلام کردند مغز کودک تا 3 سال اول حدود 85 درصد از اندازه یک فرد بالغ است و رشد مغز در سه سال اول زندگی حیرت انگیز است، بنابراین نوزادان می توانند به سرعت یاد بگیرند.

دانشمندان اعلام کردند، هنگامی که کودک را به حمام می بریم، موارد ذیل باعث درگیری ذهن کودک و یادگیری بیشتر او خواهد شد:

1-پیدا کردن حباب
پیدا کردن حباب برای کودک جذاب است و حباب هایی که شفاف هستند و مغز نوزاد با الگو و قواعد در جهان آشنا می کند و از بین رفتن حباب ها کودک را به استفاده از فرصت ها در این جهان پهناور رهنمود می کند. این آزمایش های علمی ثابت کرده اند، در وان حمام تلاش کودک برای کشف کردن جهان است که چگونه جهان کار می کند.

2-گوش کردن در هنگام حمام کردن
کودکان در هنگام حمام کردن به صحبت های پدر و مادر خود گوش می دهند، آنها می توانند الگوهای بیان را انتخاب کنند، آنها حرکات لبها را در آب یا هوا تقلید می‌کنند و همچنین در حال یادگیری حروف الفبا و کلمات هستند.

3-تجارب چندحسی
روانشناسان موسسه تحقیقات لمسی در دانشگاه پزشکی میامی اعلام کردند؛ زمان حمام فرصتی برای یادگیری تجارب چندحسی و لمس است. هنگامی که پدر و مادر پوست نوزاد خود را در حمام مالش می دهند، اعصاب او را تحریک می کنند که باعث تغییر امواج مغزی در جهت آرامش می‌شود و کودک می آموزد که لمس بیشتر نشان دهنده محبت بیشتر است و همچنین دانشمندان اعلام کردند کودکانی که در کودکی پدر و مادری با محبت و لمس بیشتر داشته‌اند، در بزرگسالی کمتر به سوی رفتاری تهاجمی روی می‌آورند، بنابراین زمان حمام نوزاد مهم است، زیرا در این زمان بیش از هر زمان دیگری تماس پوست نوزاد با محبت لمس می‌شود.

4-عطر در حمام
همچنین دانشمندان اعلام کردند، نوزادان در حمام معطر کمتر گریه می کنند و زمان بیشتری را پس از این نوع حمام در خواب عمیق بسر می برند و سطح هورمون استرس در مادر و نوزاد با حمام معطر کاهش می یابد. به گفته دانشمندان حمام با اسطوخودوس معطر یا با صابون معطر ملایم بهتر است.

5-استفاده نکردن از تلفن همراه
به جرات می توان گفت زمان حمام کردن تنها زمانی است که والدین از تلفن همراه استفاده نمی کنند. بنابر اعلام گروه تحقیقاتی واشنگتن، 64 درصد از پدر و مادرها اعلام کردند در زمان حمام نوزاد به ندرت و یا هرگز از تلفن همراه استفاده نمی‌کنند و این بهترین زمان برای تعامل والدین و نوزاد است. زمانی که والدین یاد می‌گیرند به نوزاد خود با تمام حواس توجه کنند و کودک نیز یاد می گیرد زمان مناسب برای اتصال با والدین خوشآیند و آموزنده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار