سفیر سابق ایران در اردن:

ترکیه در رفتار خود نسبت به سوریه تجدیدنظر کند/ محور گسترده مقاومت مقابل سیاست‌های خصمانه

سفیر سابق ایران در اردن گفت: ترکیه اگر بخواهد سیاست خصمانه خویش نسبت به سوریه را ادامه دهد در حقیقت خود را با محور گسترده مقاومت درگیر کرده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، نخست وزیر ترکیه در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد که نیروهای ویژه این کشور بقایای پیکر "سلیمان شاه"، جد بنیانگذار سلسله عثمانی را از سوریه خارج و به ترکیه منتقل کردند.

 احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه با اعلام این خبر گفت: در جریان انتقال بقایای پیکر سلیمان شاه به داخل ترکیه یکی از نیروهای نظامی ترکیه‌ در خاک سوریه کشته شد که ناشی از یک حادثه بود.

وی ادامه داد: انتقال بقایای پیکر سلیمان شاه به ترکیه برای صیانت از حرمت و جایگاه او و دیگر سلاطین خاندان عثمانی است و پرچم ترکیه و نیروهای ما همچنان در خاک سوریه و در محل آرامگاه وی باقی خواهند ماند.

 در این راستا "احمد دستمالچی "در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران در خصوص اهداف ارتش ترکیه از عملیات در خاک سوریه اظهار داشت: ترکیه برای چندمین بار عملا نشان داد که یکی از طرف‌های اساسی درگیری در تحولات سوریه است به طوری که می‌تواند با تروریست‌های النصره برای ورود به خاک کشور سوریه هماهنگ باشد.  
 
سفیر سابق ایران در اردن افزود: ترکیه متهم به نقض حاکمیت کشور سوریه است زیرا سیادت این کشور را زیر پا گذاشته است. هماهنگی آنها با تروریست‌ها برای انجام این عمل نشان می‌دهد که ترکیه از اول نگاهی تجاوز کارانه و طمع کارانه نسبت به سوریه داشته و امروز وارد یک مرحله بسیار خطرناک و ریسک پذیری شده که در آینده عاقبت خوبی برای آنها نخواهد داشت .

وی افزود: ترکیه با هماهنگی و پشت‌گرمی نیروهای ارتجاعی و همکاری کشورهایی همچون عربستان ریسک چنین خطری را به خود پذیرفته است. به هر حال آن‌ها اقدامی کردند که نقض حاکمیت ملی یک کشور بوده و به نظر می‌رسد که در آینده تبعاتش دامن گیر خودشان خواهد شد.  
 
دستمالچی اظهار داشت: ترکیه به بهانه‌ انتقال جسد وارد خاک سوریه شد تا عکس‌العمل جامعه بین‌الملل را در قبال این ورود غیرقانونی بیازماید. در حقیقت این اقدام آنکارا یک نوع مقدمه‌چینی برای تجاوزهای بعدی بود وقتی که ترکیه وارد چنین فاز خطرناکی می‌شود قطعا با واکنش تند نیروهای مردمی و دولتی و ارتش سوریه مواجه خواهد شد.
 
سفیر سابق ایران در اردن تاکید کرد: اگر این اقدامات در آینده تکرار شود یک نوع اعلان جنگ علیه سوریه است که می‌تواند تبعات خطرناکی داشته باشد.
 
دستمالچی در پاسخ به سوالی که آیا سلیمان شاه نقطه تلاقی اردوغان و پ.ک.ک است، اظهار داشت: ترکیه درگیر مشکلات فراوانی است؛ مشکلات داخلی ،مسئله کردها و اتفاقاتی که در طول زمان علیه حاکمیت این کشور افتاده است. کردها هم یک سری خواسته‌ها و مطالباتی دارند، درگیری و مجادله جدیدی که در این چند سال بین ترکیه و سوریه اتفاق افتاده و چشم طمع دیرینه‌ای که آنکارا به خاک این کشور دارد آن‌ها را به فکر احیای نئوعثمانی و تحکیم ه‍‍‍‍‍‍ژمونی منطقه‌ای انداخته است.
 
ترکیه در رفتار خود نسبت به سوریه تجدیدنظر کند/ محور گسترده مقاومت مقابل سیاست‌های خصمانه

وی افزود:این روزها ترکیه به دلیل اشتباه استراتژیک و ریسک بالایی که انجام داده سعی دارد تا چیدمان قسمت خارجی خود را تغییر دهد، آن‌ها به دنبال حل اختلافات قومی و داخلی هستند.

سفیر سابق ایران ادامه داد: حکومت اردوغان در تمام ابعادی که تا به حال وارد شده دچار اشتباهات استراتژیک بوده و نتوانسته به اهداف اصلی خود برسد و به نوعی سرخورده شده است، اهداف و محاسبات آن‌ها با یکدیگر همخوانی ندارد، ترکیه فکر می‌کرد که با همکاری کشورهایی مثل قطر و عربستان در فاصله کوتاهی بر کشور سوریه مسلط می‌شود.
 
وی افزود : ترکیه به دلیل همسایگی و نزدیکی با سوریه تصور می‌کرد که می‌تواند آنجا را به راحتی تحت حاکمیت خود قرار دهد ولی با توجه به اشتباهاتی که انجام داده فاصله زیادی بین آن چیزی که می‌خواست و چیزی که الان در صحنه اتفاق افتاده وجود دارد.
 
دستمالچی گفت: آن‌ها خود را به آب و آتش می‌زنند تا به یکی از مقصودهایش برسند اما به نظر نمی‌رسد که بتوانند چون واقعیت جدیدی در منطقه شکل گرفته، عراق و سوریه اقدامات فراوانی را برای بیرون راندن نیروهای تکفیری از زمین‌های خود انجام داده‌اند. امروز آنها بر منطقه تسلط دارند و ابتکار عمل را بدست گرفته‌اند.
 
سفیر سابق ایران در اردن تاکید کرد: تجاوز مجدد ترکیه به خاک سوریه دردسر بزرگی را برای این کشور ایجاد خواهد کرد زیرا جمهوری اسلامی ایران، روسیه، خود سوریه و دیگر کشورها واکنش‌های بسیار تندی را علیه این اقدامات انجام خواهند داد، به هرحال اگر آن‌ها بخواهند به این سیاست خصمانه نسبت به دمشق ادامه دهند در حقیقت خود را با یک محور گسترده مقاومت و نیروهای مردمی داخل کشور درگیر کرده که باعث ایجاد بحران و آشوب در منطقه خواهد شد.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: ترکیه باید در رفتار خود تجدید نظر کند زیرا هر اقدام اشتباهی تبعات بسیار سنگینی به همراه خواهد داشت که منجر به بی‌ثباتی و ناامنی در داخل این کشور خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار