سنندج؛

موزه سنندج نماد هنر و فرهنگ کردی

عمارت سالار سعید ساختمانی تاریخی و محل موزه سنندج است که در اواخر دوره ناصرالدین قاجار بنا شده و به عنوان یکی از مکان‌های گردشگری کردستان محسوب می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران از سنندج، موزه سنندج در مرکز شهر سنندج در خیابان امام خمینی واقع شده که در مجاورت آن بناهایی چون خانه حبیبی، عمارت آصف، مسجد دارالاحسان و خانه مجتهدی قرار دارد.روش و سبک ساخت این عمارت  تحت تاثیر معماری دوره قجر بوده ‌است.

معرفی جاذبه های گردشگری سنندج:موزه سنندج نماد هنر و فرهنگ کردی///گزارش مکتوب/ویژه عید

این موزه از ابتدای تأسیس دارای 2 بخش باستان‌شناسی و مردم‌شناسی بوده ‌است.

در بخش باستان‌شناسی آن اشیا دوره‌های مختلف از ماقبل تاریخ تا دوره قاجار نگهداری می‌شود که بخشی از این اشیا متعلق به استان کردستان و برخی متعلق به استان‌های همجوار و برخی دیگر متعلق به استان‌های دیگر یا مکشوفه از قاچاقچیان است.

معرفی جاذبه های گردشگری سنندج:موزه سنندج نماد هنر و فرهنگ کردی///گزارش مکتوب/ویژه عید

مهم‌ترین اشیا آن مربوط به مکشوفه‌های تپه زیویه یعنی مهم‌ترین تپه تاریخی استان کردستان است که شامل چند قطعه زیورآلات زنانه، اشیا سفالی، انواع ظروف سفالی به رنگ‌های خاکستری، قرمز و نخودی، اشیا مفرغی شامل ظروف، انواع تبر، سنجاق‌های تدفینی، سوزن‌های دوخت و حلقه‌ها، اشیایی از جنس استخوان و عاج، شامل قطعات تصاویری از شکار و نبرد نقش‌های اسطوره‌ای، گل‌های رزت، نقوش هندسی و سرپیکان و اشیا سنگی: شامل سردوک‌ها، حلقه‌ها و مهره‌ها می‌شود.

معرفی جاذبه های گردشگری سنندج:موزه سنندج نماد هنر و فرهنگ کردی///گزارش مکتوب/ویژه عید

علاوه بر اشیای مکشوفه از تپه زیویه، مجموعه‌ای از اشیای فلزی و سفالی دیگر نیز از جمله انواع سرنیزه، خنجر، حلقه‌های گوناگون، مجسمه‌های کوچک و ظروف سفالی با اشکال مختلف و بعضاً با نقوش کنده یا ترسیم شده به رنگ‌های قرمز، خاکستری، نخودی و همچنین ظروف شیشه‌ای که به دلیل توقیفی بودن آن‌ها که محل دقیق کشف معلوم نیست، وجود دارد.

قسمت دیگری از اشیای مربوط به بخش دوران تاریخی است که شامل خمره‌های سفالی که اصطلاحاً به خمره‌های تدفینی مشهورند می‌شود، این خمره‌ها به علت حجم بزرگشان در فضای باز موزه نگهداری می‌شوند و تعدادی از آن‌ها که کوچک‌تر هستند در فضای داخلی موزه قرار داده شده‌اند.

آخرین اشیای موجود در این قسمت از حفاری‌های غار کرفتو به دست آمده‌ و بعضاً قابل مقایسه با اشیای زیویه هستند.
در سالن سفال که قسمت دوم این بخش را به خود اختصاص داده است، اشیای زیبایی از هنر سفالگری هنرمندان دوره اسلامی نگهداری می‌شود.

تنگ، کاسه، قدح، بشقاب و مجسمه و ریتون که به طرز استادانه‌ای ساخته شده و با لعاب و نقوش و خطوط تزئین یافته‌اند از جمله آثار موجود در این بخش است.

تنها بخش بسیار کمی از این اشیا متعلق به کردستان است و بیشتر آنها مربوط به نقاط دیگر کشور و مخصوصاً ری، کاشان و نیشابور هستند.

در قسمت اشیای فلزی انواع کاسه و بادیه تنگ، سینی، سنگابه، دیگچه و انواع پیه سوز نگهداری می‌شود.

بخش نمایش موقت از دیگر بخش‌های موزه سنندج است که در واقع زیرزمین ساختمان یا همان حوض‌خانه‌ است و اکنون به نمایش هنری خارجی اختصاص یافته و از اشیای مهم این بخش می‌توان به مجسمه‌های برنزی و ظروف شیشه‌ای اشاره کرد.

اشیای این بخش برحسب برنامه‌های موزه تعویض می‌شوند. علاوه بر بخش‌های عنوان شده و اشیای آن، تعدادی سنگ نوشته که عبارتند از کتیبه‌ها و سنگ قبرها در فضای باز نگهداری می‌شوند.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان از موزه‌های استان به عنوان پربازدید‌ترین اماکن گردشگری استان نام برد و گفت: از آغاز دور دوم سفرهای تابستانی و پس از عید فطر، جاذبه‌های گردشگری کردستان شاهد حضور هزاران علاقه‌مند به آثار تاریخی، طبیعی و میراث فرهنگی بوده است که در این بین موزه‌های استان مورد استقبال ویژه گردشگران قرار گرفته است.

اذر شب از افزایش ساعت کاری موزه‌های استان به منظور رفاه حال گردشگران و بازدیدکنندگان خبر داد و گفت: بازدید از موزه‌ها و اماکن تاریخی استان همه روزه از ساعت 9 صبح تا 9 شب، برای علاقه‌مندان و گردشگران امکانپذیر است.

معرفی جاذبه های گردشگری سنندج:موزه سنندج نماد هنر و فرهنگ کردی///گزارش مکتوب/ویژه عید

وی در پایان به رشد چند برابری بازدید از موزه‌های استان در چند سال اخیر اشاره و تصریح کرد: موزه سالارسعید یکی از جاذبه‌های تاریخی استان است که همه ساله پذیرای جمع زیادی از بازدیدکنندگان و علاقمندان است. 

موزه را مي توان محل نگهداري آثار گذشتگان و نمايش و انتقال آنها به آيندگان، شناخت و نمايش سهم اقوام و ملل در فرهنگ و تمدن جهاني، ايجاد و تقويت تفاهم ميان ملل و اقوام، جلوگيري از انهدام فرهنگ بومي و ايجاد مانع در برابر فرهنگ هاي سرگردان و نامأنوس و نيز به نمايش گذاشتن نعمت هاي فرهنگي يا طبيعي به منظور آموزش - پژوهش و ارزش دادن به اين مجموعه ها و لذت بردن از آنها دانست.

انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.