یک مقام آمریکایی گفت که مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران به طور قابل توجهی پیشرفت داشته است اما انتظار نمی‌رود طی هفته آینده شاهد یک موافقتنامه باشیم.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز از واشنگتن، یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود گفت: «مذاکرات درباره یک موافقتنامه به منظور محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران پیشرفت قابل توجهی داشته است اما همچنان مسائلی دشوار وجود دارد و انتظار نمی‌رود طی هفته آینده موافقتنامه‌ای به دست آید.» 

این مقام آمریکایی در جمع خبرنگاران افزود: «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا در مذاکرات هفته آینده «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا و «محمد جواد ظریف» همتای ایرانی وی در مونترو سوییس حضور خواهد داشت. 

وی تصریح کرد: «بدون شک این مذاکرات پیشرفت قابل توجهی داشته و اختلاف‌ها کاهش یافته است اما ما واقعا نمی‌دانیم آیا قادر خواهیم بود به یک موافقتنامه خوب دست پیدا کنیم یا خیر. همچنان مسائلی دشوار وجود دارد. هنوز اختلاف‌هایی وجود دارد.» 

آمریکا و پنج قدرت دیگر جهان (روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان) به دنبال موافقتنامه‌ای هستند که براساس آن برنامه هسته‌ای ایران در ازای کاهش تدریجی تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور، محدود شود. 

آمریکا و برخی متحدانش گمان می‌کنند ایران در تلاش برای دستیابی به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای است اما ایران چنین ادعاهایی را تکذیب می‌کند و تاکید دارد فعالیت‌های هسته‌ای این کشور صرفا اهداف صلح آمیز مانند تولید برق و کاربردهای پزشکی را دنبال می‌کند. 

مذاکره کنندگان ایران و گروه ۱+۵ امیدوارند بتوانند ضرب الاجل پایان ماه مارس را که خودشان برای دستیابی به یک موافقتنامه سیاسی تعیین کرده‌اند، محقق کنند. دو طرف همچنین آخر ژوئن را نیز به عنوان ضرب الاجل برای دستیابی به یک موافقتنامه هسته‌ای جامع تعیین کرده‌اند. 

این مقام آمریکایی در پاسخ به این پرسش که آیا طی هفته آینده دستیابی به یک موافقتنامه سیاسی امکانپذیر خواهد بود گفت: «من پیش بینی نمی‌کنم چنین چیزی در هفته آینده اتفاق بیفتد».

انتهای پیام/
برچسب ها: امریکا ، ایران ، هسته ای
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۰۹ اسفند ۱۳۹۳
معلوم است چون آنها نمی خواهند ایران فعالیت هسته ای داشته باشد
آخرین اخبار