درخواست "نایاک" از سنا برای رد لایحه ضدایرانی سناتورهای آمریکایی

شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک) با انتشار بیانیه‌ای خواهان مخالفت سنا با لایحه سناتورها "باب کورکر، لیندزی گراهام و رابرت منندز" درباره بررسی توافق با ایران شد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی نایاک، در متن این بیانیه آمده است:شورای ملی ایرانیان آمریکا به طور جدی نگران این لایحه جدید است و از تمامی قانونگذاران می‌خواهد که از امضاء آن خودداری کنند.

بر اساس این قانون کنگره بایستی اجرایی شدن هرتوافق اتمی با ایران را به حالت تعلیق درآورد و در این حال درباره تعلیق موقت اختیارات رئیس جمهور برای عملی کردن توافق تصمیم گیری کند.

در این بیانیه آمده است: "قانون گذاران آمریکایی باید با دقت درباره پیچیدگیهای اقدامات خود و خطراتی که می تواند برای پیشرفت های اخیر در مذاکرات به دنبال داشته باشد،فکر کنند زیرا اقدامات آنها می تواند به انزوای آمریکا در صحنه بین المللی و از بین رفتن توافق اتمی منجر شود.

کنگره با قطع مذاکرات و از بین بردن توافق اتمی با ایران سبب رهایی این کشور از محدودیت‌های هسته‌ای خواهد شد که یک توافق می‌تواند برای این کشور به همراه داشته باشد.این اقدام کنگره همچنین می‌تواند ایران را از تحریم‌های بین المللی که لازمه همکاری آمریکا با نزدیکترین هم پیمانانش باشد،آزاد کند."

این بیانیه می‌افزاید: این لایحه همچنین می‌تواند تاثیرات مخربی را به همراه داشته باشد که سبب نقض هرگونه توافق و پس از عملی شدن آن شود. اگر در این میان ایران گام‌های خود را فراتر از چارچوب توافق اتمی بگذارد آنگاه رئیس جمهور باید در برابر رفتار ایران اقدامات لازم را صورت دهد.

اگر رئیس جمهور در برداشتن گام های لازم کوتاهی کند آنگاه این جریان منقضی می شود و کنگره می تواند تحریم ها را از نو بر ضد ایران وضع کند.کنگره در این لایحه با قرار دادن مسائل غیرهسته ای در مذاکرات تهدید می کند توافقی را که براساس آن برنامه اتمی ایران محدود و تضمین‌های لازم برای باقی ماندن این کشور به عنوان یک کشور غیراتمی تسلیحاتی را می‌دهد، غیرعملی کند.

کنگره به جای مانع تراشی در راه مذاکره کنندگان آمریکایی باید چگونگی کمک به آنها را بررسی کند.درخواست رای گیری درباره هرگونه توافق به هرحال تردیدهای زیادی را نه تنها برای مذاکره کنندگان ایرانی بلکه برای هم پیمانان ما و توانایی‌های آمریکا برای رسیدن به توافق در مذاکرات هسته ای به وجود می آورد.

وزارت خارجه این موضوع را به طور شفاف بیان کرده است که این لایحه می تواند قدرت نفوذ آمریکا در مذاکرات را زیر سوال ببرد.به همین دلیل رئیس جمهور تهدید کرده است که این قانون را وتو کند.کنگره باید به جای تحت فشار قرار دادن مذاکره کنندگان ما باید به آنها دلگرمی وشانس رسیدن به موفقیت را به آنها تا زمانی که فرصت برای رسیدن به توافق وجود دارد ،بدهد و آنگاه این توافق را به روشی شایسته ارزیابی کند.

در پایان این بیانیه آمده است: قانونگذاران ابزارهای زیادی در اختیار دارند تا بر اساس آنها نظارت مناسب را بر توافق اتمی با ایران داشته باشند.

تضعیف مذاکرات در جریان،در خطر قرار دادن توافق اتمی و کاهش اعتبار آمریکا روشی نامناسب و ضعیف است.قانونگذارانی که یک راه حل صلح آمیز را برای مناقشه اتمی ترجیح می دهند باید راهکارهای جایگزین را در نظر بگیرند و بر  توافق اتمی نظارت کنند.آنها باید درباره امضاء لایحه ای که تسلیم در برابر  خواست افرادی است که خواهان از بین بردن توافق و کشیدن ما به لبه پرتگاه جنگ است،بیاندیشند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار