نيويورک‌تايمز گزارش داد؛

تلاش "اوباما" و "نتانیاهو" برای پایان دادن به اختلافات

روزنامه نيويورک تايمز گزارش داد؛ "باراک اوباما" و "بنیامین نتانياهو" تلاش می‌کنند به اختلافات پايان دهند.

تلاش
به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران روزنامه نیویورک تایمز نوشت: باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز دوشنبه درباره خطرات دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای دیدگاه‌های کاملا متفاوتی ارائه کردند و این درحالی بود که آنها در تلاش بودند به اختلاف نظر شدیدی که بیش از یک ماه است بر روابط واشنگتن و تل آویو هم تاثیر گذاشته خاتمه دهند. 

این روزنامه آمریکایی در پایگاه اینترنتی خود و در گزارشی به قلم پیتر بیکر افزود: سران آمریکا و اسرائیل در آستانه سخنرانی بحث برانگیز نتانیاهو در کنگره به طور جداگانه وجود دشمنی شخصی بین خود را رد کردند اما سخنان آنها از وجود بزرگترین اختلاف سیاسی بین آمریکا و اسرائیل در سال های اخیر حکایت داشت. 

اوباما از تلاش‌های دیپلماتیک خود برای مذاکره و امضای توافق با ایران دفاع کرد درحالی که نتانیاهو این تلاش ها را اشتباهی خطرناک توصیف کرد. 

سفر نتانیاهو به واشنگتن درست دو هفته پیش از برگزاری انتخابات در اسرائیل و سه هفته پیش از پایان مدت زمان تعیین شده برای گفتگوهای ایران انجام شده و در نتیجه بروز اختلاف میان سیاستمداران آمریکایی و اسرائیلی را به دنبال داشته است. 

جو بایدن، معاون رئیس جمهور و بیش از 50 نماینده دموکرات اعلام کرده‌اند که در جلسه سخنرانی نتانیاهو شرکت نخواهند کرد. درحالی که کاخ سفید به طور علنی نمایندگان را به تحریم  این سخنرانی ترغیب نکرده است اما دوشنبه شب در رایانامه ای از دموکرات های مجلس نمایندگان یا مشاورانشان دعوت کرده است روز سه شنبه در نشستی در کاخ سفید شرکت کنند. 

شرکت در این نشست حضور در جلسه سخنرانی نتانیاهو را برای نمایندگان بسیار دشوار می‌کند. در روزهای اخیر حامیان دو طرف هم تبلیغات تحریک آمیز زیادی انجام داده‌اند به عنوان مثال یک نفر سوزان رایس، مشاور امنیت ملی اوباما را به شدت مورد حمله قرار داده است. 

با وجود آنچه گفته شد به نظر می رسد رئیس جمهور و گروه او قصد دارند از شدت اختلاف‌ها بکاهند. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که برای ادامه مذاکرات با ایران در ژنو به سر می‌برد، در مقابل شورای حقوق بشر سازمان ملل به دفاع از اسرائیل پرداخت و اوباما رایس و سامانتا پاور را برای سخنرانی در کنفرانس کمیته امور عمومی اسرائیل و آمریکا در واشنگتن معرفی کرد. 

اوباما تاکید کرد که این یک مسئله شخصی نیست و نتانیاهو هم در کنفرانس ایپک اختلاف بر سر ایران را یک جنگ خانوادگی خواند که سرانجام پایان می یابد. وی از اوباما به خاطر حمایتش از اسرائیل در طول سال‌ها تشکر کرد. البته باز هم تاکید کرد که دیدگاه اسرائیل درمورد خطر هسته‌ای شدن ایران با دیدگاه آمریکا در این زمینه متفاوت است. 

برخی از حامیان نتانیاهو ابراز امیدواری کرده اند که تغییر لحن وی از شدت خشمی که در هفته های اخیر ایجاد شده است، بکاهد. آبراهام اچ فاکسمن، مدیر ملی لیگ ضد افترا که پیش از این از نتانیاهو خواسته بود برنامه سخنرانی خود را در کنگره لغو کند، معتقد است نخست وزیر اسرائیل به خوبی عمل کرده و توانسته است تا حدودی از شدت اختلاف‌ها بکاهد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار