نیویورک تایمز:

نتانیاهو هیچ جایگزین معقولی برای توقف برنامه هسته‌ای ایران ارائه نداد

روزنامه نیویورک‌تایمز سخنرانی ضد ایرانی نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا را اقدامی پوچ خواند و نوشت که نمایش سیاسی‌ وی، کسی را متقاعد نمی‌کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه نیویورک‌تایمز در یادداشتی به قلم اعضای هئیت سردبیری، به انتقاد از سخنرانی ضد ایرانی " بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی در کنگره پرداخت.

نیویورک‌تایمز این اقدام را یک "تئاتر سیاسی سودجویانه" خواند و نوشت که این اقدام برای به چالش کشیدن سیاست خارجی" باراک اوباما "رئیس‌جمهور آمریکا صورت گرفت.

 نیویورک‌تایمز در این یادداشت نوشت: "سخنرانی آقای نتانیاهو هیچ چیز تازه‌ای نداشت و مشخص کرد که این سخنرانی تماما برای نشان دادن قاطعیت وی در مورد مسائل امنیتی در آستانه انتخابات پارلمانی بود. وی هیچ دید جدیدی از ایران نداد و دلیلی هم برای رد توافقی که ایالات متحده و پنج قدرت بزرگ دیگر برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران، در حال مذاکره آن با این کشور هستند را ارائه نکرد."

در ادامه این یادداشت آمده است: "درخواست او برای اینکه اوباما باید برای رسیدن به توافقی بهتر تلاش کند، پوچ است. واضح است که او مخالف مذاکره است و نتوانست هیچ جایگزین معقولی هم که بتواند تلاش‌های هسته‌ای ایران را متوقف کند، ارائه دهد."

نیویورک تایمز با اشاره به خواست نتانیاهو برای برچیده شدن کامل برنامه هسته‌ای ایران نوشت : "حتی بمباران‌های مکرر کارخانه‌های هسته‌ای ایران هم ظرفیت این کشور را نابود نمی‌کند، چراکه ایران و  این کشور  طی 6 دهه گذشته دانش هسته‌ای را فراگرفته‌اند و می‌دانند چطور ظرف چند سال برنامه هسته‌ای را بازسازی کنند."

در ادامه این گزارش آمده است: "در توافق هرچند هیچ‌یک از تأسیسات هسته‌ای ایران برچیده نمی‌شود، اما طراحی آن‌ها تغییر می‌کند که این امر تهدید را کاهش می‌دهد، ضمنا میزان غنی‌سازی ایران به 5درصد محدود می‌شود. همچنین در نبود یک راهکاربرخواسته مذاکره، ایران بدون محدودیت، به برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد."

این یادداشت همچنین سقوط دولت صدام در عراق را مقدمه گسترش نفوذ ایران در منطقه دانست و نوشت که نتانیاهو خود از حامیان آن حمله بود.

نیویورک‌تایمز ادامه داد:  "خطرناک‌ترین پیام" سخنرانی نتانیاهو، بی‌اعتمادی به رئیس‌جمهور آمریکا بود. بسیاری از نمایندگان کنگره هم نشان‌ داده‌اند که مخالف توافق هستند.

این روزنامه آمریکایی در انتها نوشت: "کنگره نباید فراموش کند که مسئولیتش انجام انتخاب‌هایی است که منافع امنیتی آمریکا را پیش ببرد، که توافقی سفت و سخت و قابل دستیابی با ایران، از آن‌ها محسوب می شود . اگر آنطور که نتانیاهو خواست، توافق را تخریب کند، مقصر شناخته خواهد شد."

انتهای پیام/.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار