تحلیلگر بازار نفت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

قیمت نفت سیر صعودی می یابد/ باید جایگاه قبلی خود را در اوپک بازیابیم

تحلیلگر بازار نفت با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار نفت با مازاد عرضه مواجه است، گفت: این مازاد عرضه عامل اصلی کاهش قیمت نفت در بازار بوده اما بر اساس برآوردهای كنونی در فصل سوم و چهارم مازاد عرضه در بازار به حداقل می رسد و این شرایط به احتمال زیاد، باعث تقویت قیمت نفت در بازار می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ اوپک در ماهنامه جدید خود در ارقام تقاضای جهانی برای سال 2015، تجدیدنظر صعودی کرد و از سوی دیگر، مقدار افزایش عرضه غیراوپک را کاهش داد. این سازمان برآورد کرده است که تقاضا برای نفت اوپک در سال 2015، به میزان 2/29 میلیون بشکه در روز باشد که 430 هزار بشکه بیشتر از اعلام قبلی این سازمان در ارگان منتشره خود در ماه گذشته است. 

مهدی یوسفی، کارشناس و تحلیلگر بازار نفت و انرژی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ در خصوص وضعیت بهای نفت و عوامل تاثیرگذار بر آن اظهار داشت: در حال حاضر بازار با مازاد عرضه مواجه است. به طوریکه این  مازاد عرضه كنوني طبق برآوردها حدود 2 ميليون بشكه در روز است. این امر تاثير منفي زيادي بر قيمت هاي نفت گذاشته است. پیش بینی ها حاکی از آن است که در فصل سوم و چهارم سال جاری میلادی، مازاد عرضه در بازار کاهش پیدا می کند. این مساله به ویژه در فصل چهارم بیشتر خود را نشان می دهد.

وی تصریح کرد: البته این در شرایطی است که سقف تولید اوپک در حد 5/30 میلیون بشکه در روز بماند ولی اگر بنا به هر دلیلی این میزان افزایش یابد، مثلاً تولید لیبی یا عراق افزایش پیدا کند و افزایش عرضه کشورهای غیراوپک هم بيش از مقدار  پیش بینی‌شده باشد، بی شک شرایط تغییر خواهد کرد اما بر اساس برآوردهاي كنوني در فصل سوم و چهارم مازاد عرضه در بازار به حداقل می رسد و این شرایط به احتمال زیاد، باعث تقویت قیمت نفت در بازار می شود.

یوسفی تاکید کرد: این تنها پیش بینی ما نیست بلکه اكثر موسسات و کارشناسان چنین برآوردی دارند ولی این که قیمت نفت تا چه حد تقویت می شود؛ 60، 70 و یا 80 دلار، کمی سخت است که بتوان رقم دقیقی اعلام کرد ولی در این مورد که در فصل سوم و چهارم، بهای نفت تقویت می شود، یک اجماع کلی وجود دارد.
 
یوسفی در خصوص این سوال مبنی براینکه مدتی پیش رییس IEA گفته بود اوپک نمی تواند مجددا سهم خود را در بازار پس بگیرد چون آمریکا بخش عمده ای از آن را به خود اختصاص داده و در آینده برای هر دو در بازار جا خواهد بود. آیا این مساله، شکست سیاست و یا در واژه ای دقیق تر "دکترین" عربستان تلقی نمی شود؟ اظهار داشت: خوب عربستان همین الان نیز با كاهش قيمت نفت صادراتي، سهم خود از بازار را حفظ کرده و تولید خود را کاهش نداده است. عربستان حدود 6/9 میلیون بشکه در روز تولید دارد که در چند ماه گذشته، همین سطح را حفظ کرده است. دیگر اعضای اوپک هم کاهشی در سقف تولید خود نداشتند که بخواهند به آن بازگردند.

وی خاطرنشان کرد: اما در مورد ایران؛ تولید نفت خام ایران از ژوییه 2012 که مورد تحریم قرار گرفت، افت پیدا کرد و به حدود 6/2 تا 7/2 میلیون بشکه در روز رسید و این یعنی کاهشی حدود 800 الی 900 هزار بشکه در روز. البته همین سهم هم توسط کشورهای دیگر مثل امارات، کویت، عربستان و عراق گرفته شده و با شرایط فعلی که مازاد عرضه در بازار است، ایران اگر بخواهد به جایگاه قبلی خود بازگردد، راه سختی پیش رو دارد.

انتهای پیام/
برچسب ها: نفت ، قیمت ، بازار ، اوپک ، عرضه ، تقاضا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار