سنندج؛

سارال بهشت گردشگران طبیعت

منطقه سارال دیواندره در فصل بهار گویی بخشی از بهشت می شود و چشمان هر بیننده ای را متحیر از این همه زیبایی می نماید.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران سنندج، استان کردستان با داشتن شرایط متفاوت جغرافیایی و فرهنگی همواره مورد بازدید گردشگران و مسافران در فصول مختلف سال قرار می گیرد که بخش سارال شهرستان دیواندره نیز از دیگر نقاط دیدنی استان است که دارای چشم اندازهای طبیعی و گردشگری وصف ناپذیر به ویژه در فصل بهار است. 
 
سارال یکی از سه بخش موجود در شهرستان دیواندره است که مشتمل بر 43 روستاست و دارای مراتع  سرسبزو اماکن تاریخی و دیدنی و چشم نواز بسیاری است و به دليل ويژگي هاي منحصر به فرد نه تنها در ايام تعطيلات عيد نوروز بلكه در ساير فصول سال نيز ميزبان خيل عظيمي از مردم استان و مسافران و گردشگراني از ساير استان هاي كشور است.
منطقه بکر سارال به دلیل داشتن بارندگی های مناسب، بهاری خرم و سرسبز و با طراوات دارد.
 
از مراتع سارال همواره به عنوانی یکی از مراتع درجه اول ایران نام برده می شود 
از کوه های سارال می توان به زه ردوان، زیراوای شیرکوژ، کلاوره ش، قه لاریانه، ته وریزخاتون، مره ده ر، شیخ لطیف، چاروه سوار، قزلبلاغ، که ل کوژ، به رده ره ش و به رده سپی اشاره کرد.
 
آنچه که حائز اهمیت است و می تواند به عنوان یک جاذبه گردشگری در بخش سارال مورد توجه قرار گیرد وجود قلعه های افراسیاب در روستایی به همین نام و قلعه بهرام در روستای قه له و لیانه و قلعه ی ئالولاخ در روستای ئالولاخ است.
 
مراتع و کوه های سارال رویشگاه گل های وحشی و گیاهان دارویی و خوراکی بی نظیر و بیشماری است که هر سال با آغاز فصل بهار عده ای برای این گیاهان راهی این منطقه می شوند.
 
عليرغم این برداشت ها هنوز منطقه سارال در فصل بهارپوشیده از گیاهان خوراکی همچون پیچک و کنیوال، خوژه، پسل، کاشمه، هفت توقه، ریواس، تورشکه ، شنگ ، کنگر و بسیاری از گیاهان خوراکی دیگری می شود که نمونه آنها را در کمتر جای دیگری می توان یافت.
در كنار تمام اين ويژگي هاي منحصر به فرد بايد به چشمه هاي جوشان اين منطقه نيز اشاره كرد كه به دليل داشتن منابع آبي مناسب چشم اندازهاي زيباي طبيعي را به وجود آورده و علاوه بر مسافران نوروزي به محلي براي تفريح خود مردم استان كردستان نيز تبديل شده است.
 
منطقه سارال با اين همه زيبايي منحصر به فرد یکی از روستاهای منتخب هدف گردشگری استان است که با توجه به ظرفیت های موجود در روستاهای این شهرستان به ویژه بخش سارال بسترمناسبی برای ورود طبیعت گردان و گردشگران است.
 
با فرارسیدن عیدنوروزمسافران وگردشگران زیادی ازتمام نقاط ایران به این منطقه سفرکرده واوقات خود را در دل دشت هاي زيبا و چشم نواز سارال سپري مي كنند.
 
منطقه سارال که در غرب دیواندره واقع شده یکی از مناطق اکوتوریستی استان کردستان بشمارمی رود. 
 
انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.