باقرزاده در نشست تخصصی سواد آموزی مطرح کرد:

تجویز رایگان سواد آموزی به اتباع خارجی/ 80 درصد زنان و دختران تحت پوشش فعالیت‌های سواد آموزی قرار دارند

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی گفت: تمرکز فعالیت‌های سواد آموزی در دهه اخیر به آموزش زنان، دختران و روستاییان گذاشته شده، به طوریکه وجود 80 درصد افراد تحت پوشش از میان گروه زنان و دختران هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، علی باقرزاده معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی در نشست تخصصی سواد آموزی، مشارکت محور در پرتو اراده ملی و حمایت دولتی که امروز (سه شنبه) در سازمان نهضت سواد آموزی برگزار شد، با اشاره به تمرکز فعالیت‌های سواد آموزی در دهه اخیر، اظهار کرد: تمرکز فعالیت‌های سواد آموزی در دهه اخیر و آموزش زنان، دختران، روستاییان، مناطق محروم و افراد جوان‌تر گذاشته شد، به طوری که حدود 80 درصد افراد تحت پوشش از بین زنان و دختران و 55 درصد از بین روستاییان و افراد آسیب دیده و آسیب پذیر جامعه بود‌ه‌اند.

وی افزود: میانگین سن افرادی که تحت پوشش فعالیت‌های سواد آموزی از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون قرار گرفته‌اند، کمتر از 31 سال بوده است و با آگاهی توده مردم به ویژه مادران و توسعه آموزش و پرورش عمومی، نرخ جذب کودکان لازم التعلیم در مدارس افزایش چشمگیری داشته و به بیش از 98 درصد رسیده است.

باقرزاده با بیان اینکه درصد باسوادی در گروه سنی 10 تا 24 سال به حدود 97 درصد افزایش یافته، گفت: این شاخص برای گروه سنی 10 تا 49 سال، 95 درصد برآورد می‌شود و همچنین فاصله درصد باسوادی بین نقاط شهری و روستایی در گروه سنی زیر 50 سال حدود 7 درصد و فاصله درصد سوادی بین زنان و مردان در همین گروه سنی، به کمتر از 3 درصد رسیده است که این گام بسیار مهمی در تامین عدالت جنسیتی و برابری فرصت‌های آموزشی برای همه است.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی در ادامه تصریح کرد: در سال جاری بالغ بر 440 هزار نفر تحت پوشش فعالیت‌های سواد آموزی قرار گرفته‌اند که بیشتر آن‌ها توسط تشکل‌های مردم نهاد و بخش غیر دولتی بوده است.

وی ادامه داد: با اجرای این سیاست، 30 هزار فرصت شغلی جدید برای تحصیل کرده‌های بخش غیر دولتی ایجاد شد.

باقر زاده با بیان اینکه 22 تفاهم نامه با سازمان‌ها و دستگاه‌ها به امضا رسیده، اضافه کرد: طرح آموزش 600 هزار نفر از اولیای بی سواد دانش آموزان از طریق مدارس در حال اجرا است و همچنین برای آموزش زندانیان، سربازان، اتباع خارجی و کودکان و نوجوانان 10 تا 20 سال، طرح‌های مختلفی تهیه و در حال انجام است.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی افزود: آمارهای رسمی گویای این است که علیرغم تلاش‌ها، تعداد افراد کم سواد و بی سواد زیر 50 سال بسیار بالا است و همه ساله تعدادی از کودکان وارد نمی‌شوند و یا قبل از اتمام پایه سوم ابتدایی، به دلایل مختلف از چرخه آموزش خارج میشوند و نوسوادان زیادی به بی سوادی بازگشت می‌‌کنند، بنابراین کار سواد آموزی در شرایط موجود سخت تر، زمان تر و هزینه بر و نیازمند مشارکت جدی است.

وی با بیان اینکه مفهوم سواد و انتظار مردم از حداقل سواد تغییر یافته است، گفت: این در حالی است که سواد آموزی هنوز هم مهمترین خدمت دولت‌ها برای توانمند سازی افراد کم سواد و بی سواد است.

باقرزاده ادامه داد: دولت تدبیر و امید بر این باور است که آموزش جزو حقوق اولیه شهروندان و رکن اصلی شکوفایی آن‌‌ها است، موضوع سواد آموزی را در اولویت قرار داده و در مدت دو سال گذشته با حمایت‌های بی سابقه موجب پیشرفت آن شده‌اند، به طوریکه شورای عالی پشتیبانی سواد آموزی پس از 8 سال وقفه مجددا احیاء شد.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی تصریح کرد: با اصالت بخشیدن به پایگاهه سطح سواد شهروندان، روش شمارش افراد کم سواد و بی سواد از خود اظهاری به سمت استفاده از آمارهای ثبتی، تغییر یافته است.

وی در پایان گفت: با تجویز سواد آموزی اتباع خارجی به صورت رایگان، میهمان نوازی و بشر دوستی جمهوری اسلامی اعلام شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: اا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار