نامزد اسکاری که هرگز دستش به اسکار نرسید

خواکین فینیکس برای بازی در فیلم های گلادیاتور ، سر به راه باش و استاد نامزد دریافت جایزه ی اسکار شده است (یک نقش مکمل و دو نقش اول) که هیچکدام را تصاحب نکرده است.

به گزارش خبرنگار سینمای جهان باشگاه خبرنگاران؛ خواکین فینیکس که با نام خواکین رافائل باتوم  زاده شد و پیشتر لیف فینیکس  شناخته می‌شد بازیگر، کارگردان موزیک ویدئو، تهیه‌کننده، فعال اجتماعی و موزیسین آمریکایی است. از کارهای او می‌توان به گلادیاتور ، سر به راه باش ، استاد ، او و همچنین ۸میلی‌متری اشاره کرد.
خواکین فونیکس با نام کامل " خواکین رافائل باتم " در پورتوریکو دیده بر جهان گشود. دوران کودکی فونیکس در خانواده پر جمعیتشان که 5 برادر و خواهر بودند، به سختی گذشت. وی و برادران و خواهرانش برای امرار معاش در خیابان ها مدتها به نوازندگی و اجرای نمایش مشغول بودند تا زمانی که آریس برتون که یکی از مدیران و استعدادیاب های مشهور هالیوود است، استعداد آنها را کشف کرد و تصمیم گرفت آنها را به جلوی دوربین بیاورد.

فونیکس ابتدا در تبلیغات های تلویزیونی و نقش های کودکانه در سریال های تلویزیونی نظیر « هفت عروس برای هفت برادر » به کار گرفته می شد اما رفته رفته توان بازیگری خود را بالا ببرد و در سال 1986 برای بازی در نقش مکس در فیلم « اردوگاه فضایی » تحسین تماشاگران را برانگیخت. با افزایش سن، فونیکس نیز تنوع نقش آفرینی هایش را گسترش داد و توانست با بازی در فیلم « مرگ برای » به کارگردانی گاس ون سنت و بازی نیکول کیدمن خوش بدرخشد. اما شهرت فونیکس پس از بازی در نقش کومودوس در فیلم مشهور « گلادیاتور » بدست آمد که باعث شد وی نامزد اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در سال 2000 شود. دو سال پس از موفقیت « گلادیاتور » ، فونیکس بار دیگر با بازی در نقش کشیشی عصبی و درگیر هوس در فیلم « quills » توانست توجه ها را به خود جلب کند.

فونیکس در سال 2005 با بازی در نقش خواننده مشهور کانتری " جانی کش " در فیلم « راه رفتن روی خط » توانست برنده جایزه گلدن گلاب بهترین بازیگر نقش اصلی مرد در آن سال شود اما در اسکار رقابت را به فیلیپ سیمور هافمن باخت. فونیکس پس از استراحتی نسبتا بلند مدت با فیلم « مرشد » به کارگردانی پُل توماس اندرسون بازگشت قدرتمندی به سینما داشت و در حالی که همگان انتظار داشتند وی بتواند برای بازی در این فیلم اسکار بهترین بازیگری را دریافت کند، جایزه به دنیل دی لوئیس برای فیلم « لینکلن » رسید. از فونیکس در حال حاضر به عنوان یکی از ده بازیگر برتر هالیوود نام برده می شود.

فینیکس برای بازی در فیلم های گلادیاتور ، سر به راه باش و استاد نامزد دریافت جایزه ی اسکار شده است (یک نقش مکمل و دو نقش اول) که هیچکدام را تصاحب نکرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.