معاون اجرایی رییس جمهوری مطرح کرد

اسقاط خودرو زیر سایه واردات / آلودگی شهرها به موضوع بین المللی تبدیل شده است

شریعتمداری با بیان این که ما نباید به واردات خودرو و یا تولید داخل به عنوان ابزاری بریا خروج خودروهای فرسوده نگاه کنیم، گفت: باید مشوقهایی برای حمایت از خودروهای نو و تمهیداتی برای خودروهای کهنه (نظیر افزایش هزینه پارکینگ، انرژی) در نظر بگیریم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ محمد شریعتمداری، در آیین جشن اسقاط ٣٠٠ هزار دستگاه خودرو به پیامدهای آلودگی هوا،  اشاره کرد و گفت: آلودگی هوا نه تنها بهره وری را کاهش بلکه هزینه زندگی را افزایش می دهد. همچنین این آلودگی راندمان کار و تولید را به شدت  تحت تاثیر قرار می دهد.

وی تصریح کرد: حدود 70 درصد آلایندگی را وسایل نقیله فرسود ه و ناسالم ایجاد می کند و سهم صنایع ثابت و ساختمان حدود 30درصد  بوده که کارشناسان برآورد کرده‌اند.

شریعتمداری با بیان آینکه گاهی اوقات شهر تهران در جایگاه دومین شهر آلوده جهان قرار می گیرد، اظهار داشت: برخی از شهرهای بزرگ و مهم دنیا، پیش از این جزو شهرهای آلوده به شمار می رفتند اما امروزه توانسته اند از این بحران خارج شوند.

تاخیر در معاینه فنی عامل افزایش دو میلیون لیتر  مصرف سوخت

معاون اجرایی رییس جمهوری، با تاکید بر لزوم معاینه فنی خودروها، گفت: تاخیر در معاینه فنی خودروها باعث افزایش دو میلیون لیتری مصرف سوخت می شود.

شریعتمداری با بیان این که هم اکنون آلودگی شهرها و کشورها از محدوده ملی خارج و به مسئله بین المللی تبدیل شده است، اظهار داشت:  قرار است قانون وضع جرائم سنگین برای کربن و هزینه هایی که از آن طریق تحمیل می شود در دنیا وضع و اجرایی شود و این موضوع دولت را به اجرای یک روند هدفمندتر، زماندار تر و مستمر وادار خواهد کرد.

معاون اجرایی رئیس جمهوری با بیان این که جلوگیری از واردات و یا تولید خودروهای غیرفنی، معاینه فنی مستمر، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و ... نقش موثری در کاهش کربن و آلودگی هوا خواهند داشت، افزود: علاوه بر از رده خارج کردن خودروهای فرسوده باید به نگهداری از وسایط نقلیه جاری نیز توجه جدی داشت.

وی با بیان این که آمارها از نقش مثبت و ٢٣ درصدی معاینه فنی در نگهداری از خودروها دارد، تصریح کرد: معاینات فنی دوره ای بین ١٣ تا ١٥ درصد مصرف سوخت در کشور را کاهش خواهد داد.

شریعمتداری با اشاره به اینکه خروج خودروهای فرسوده یک حلقه زنجیره ای مقابله با آلودگی هوا را تشکیل می دهد، گفت: توسعه حمل و نقل عمومی، کاهش سفرهای شهری و تولید خودروهای استاندارد نقش زیادی در کاهش آلودگی هوا خواهند داشت.

وی با بیان آنکه ستاد مدیریت حمل ونقل وسوخت یک نهاد فراسازمانی در حوزه مصرف انرژی کشور به شمار می رود، اظهار داشت: عملکرد این ستاد در گذشته دچار انحراف شده و از وظایف قانونی خود فاصله گرفته بود.

 انباشت ٨ هزار میلیارد تومان منابع مالی بدون استفاده مفید در ستاد مدیریت سوخت و حمل و نقل 

معاون اجرایی رییس جمهوری با بیان آنکه دریافت پول به ازای صدور گواهی اسقاط سبب بروز تخلفاتی در این ستاد شد، خاطرنشان کرد: حدود 8هزار میلیارد تومان در حساب های ستاد انباشته شده بود که نظارتی برآنها وجود نداشت.

شریعتمداری با تاکید بر بازگشت ستاد به وظیفه قانونی خود، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 320 هزار دستگاه خودرو فرسوده اسقاط شده است که عملکرد مطلوبی به شمار می رود.

وی تاکید کرد: علاوه بر نوسازی خودروها از طریق واردات و تولید، باید از راهکارهای تشویقی وتنبیهی برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده استفاده شود.

معاون اجرایی رییس جمهوری با اشاره به تکنولوژی قدیمی در مراکز اسقاط خودرو، اظهار داشت: در حال حاضر ازتکنولوژی قرون وسطی در مرکز اسقاط استفاده می شود که لازم است شرایط لازم برای بکارگیری تکنولوژی جدید فراهم شود.

معاون اجرایی رئیس جمهوری یکی از دلایل این موضوع را دخالت ستاد مدیریت سوخت و حمل و نقل در امور اجرایی دانست و افزود: پیشنهادهای زیادی برای اجرای روند صحیح اسقاط خودروها داده شد که هم اکنون به نتیجه رسیده است.

شریعتمداری همچنین با بیان این که ما نباید به واردات خودرو و یا تولید داخل به عنوان ابزاری بریا خروج خودروهای فرسوده نگاه کنیم، اظهار کرد: باید  مشوقهایی برای حمایت از خودروهای نو و تمهیداتی برای خودروهای کهنه (نظیر افزایش هزینه پارکینگ، انرژی و ...) در نظر بگیریم.

وی با اشاره به اینکه این قوانین تشویق و تنبیه در کشورهای دنیا رواج دارد،تاکید کرد: برای داشتن یک هوای پاک و عاری از آلایندگی نیاز است که قوانین و مقررات در این زمینه ها اصلاح شود.

معاون اجرایی رئیس جمهوری از اصلاح فناوریها در زمینه تولید و نگهداری خودروها نیز به عنوان عامل مهمی یاد کرد و افزود: به عنوان مثال هم اکنون از تکنولوژی قدیمی در مراکز اسقاط استفاده می شود که لازم است شرایط لازم برای بکارگیری فناوریهای جدید فراهم شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار