یزد؛

معرفی گنجینه‌های هنر، فرهنگ و تمدن ایرانی در یزد

یزد گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدن ایرانی را در خود دارد که از آن جمله می‌توان به بناهای مذهبی، بقاع، مساجد، حسینیه‌ها، زیارتگاه‌های زرتشتیان، خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ‌های تاریخی، بادگیرها و بازارچه‌ها اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یزد؛بافت قدیم یزد:یزد نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان است و بافت تاریخی این شهر با مساحت عرصه 743 و مساحت حریم 5000 هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

این بافت تاریخی شامل محلاتی نظیر فهادان، کوچه بیوک، خرمشاه، سرجمع، میرقطب، یعقوبی، شش بادگیری و … می شود که محله فهادان از قدیمی ترین محلات قدیمی شهر یزد محسوب می شود.

در این بافت خانه های دوره ایلخانی همچنان مسکونی و از این لحاظ منحصر به فرد است.

مساجد تاریخی یزد:با توجه به مذهبی و دارالعباده بودن یزد مساجد زیادی نیز در جای جای این استان به چشم می خورد که در این بین قدیمی ترین مسجد ایران یعنی مسجد جامع فهرج نیز قرار دارد.

این بنای خشت و گلی که از صدر اسلام به همان صورت اولیه باقی مانده، در 30 کیلومتری شرق یزد قرار دارد و تنها مسجد جهان اسلام است که ساختمان آن از ابتدا تاکنون هیچ تغییری نکرده است.

از دیگر مساجد مهم و شاخص استان می توان به مسجد جامع کبیر یزد اشاره کرد که به لحاظ سیر تحول تاریخی، شیوه ساختمانی و تزئینات به کار رفته در آن از اهمیت بالایی برخوردار است .

مسجد جامع کبیر یزد یکی از شاهکارهای معماری و تاریخی جهان به شمار می رود و بجرات می توان گفت دارای بلندترین مناره های جهان است.بنای این مسجد با عظمت قرنهاست از فراسوی تاریخ تمدن این سرزمین می درخشد به نحوی که در کتب تاریخی یزد آمده است: «مسجد را بر جای آتشگاه ساسانی ساخته اند و سنگ بنای آن توسط علاء الدوله گرشاسب نهاده شده است».

از دیگر مساجد تاریخی و مهم استان می توان به مسجد ملا اسماعیل، مسجد میر چقماق، مسجد ریگ و مسجد چهار منار اشاره کرد.

معرفی گنجینه های هنر، فرهنگ و تمدن ایرانی در یزد(1)///ویژه نوروز

بقعه‌های یزد:بقعه دوازده امام در محله "فهادان" شهر یزد قرار دارد. اهمیت این بنا بیشتر به لحاظ معماری و گنبد آجری آن است و در شمار شاهکارهای هنر سلجوقی به شمار می رود. این بقعه دارای در دو لته کوتاهی است.

بقعه سید گل سرخ در محله "سرچم" شهر یزد متعلق به قرن نهم (هـ. ق)،بقعه شیخ محمد خانقاه شیخ محمد از عرفای قرن نهم (هـ.ق)،بقعه شیخ احمد و شیخ محمد فهادان قرن هشتم (هـ. ق) و دارای رواق و گنبدی نسبتاً مرتفع است بقعه مجموعه زنگیان این بقعه در ضلع شمالی شهر یزد، در خارج از باروی شهر قدیم قرار دارد. به استناد کتاب جامع مفیدی، محل احداث این بقعه در محدوده گورستانی موسوم به "زنگیان" بود. همچنین به باغ بزرگی در همین محل، موسوم به باغ زنگیان اشاره شده است.

معرفی گنجینه های هنر، فرهنگ و تمدن ایرانی در یزد(1)///ویژه نوروز

نخل‌های قدیمی و بزرگ جهان در یزد: نخل چوبی میدان امیرچخماق بعنوان قدیمی ترین نخل چوبی ایران با 450 سال عمر متعلق به عصر صفوی است. بلندی این نخل 8.5 متر و اضلاع آن 8.5 در 8.5 متر است.

این نخل مجموعه مشبکی از چوب تراشیده شده با گره چینی ها و تیرهای بزرگ است که تقریبا به شکل درخت سرو (نماد آزادگی) ساخته شده است.

اما بزرگترین نخل ایران نیز با همین ویژگی‌ها با ارتفاع 11متر در حسینیه امام تفت قرار گرفته و هر ساله در ایام تاسوعا و عاشورا میزبان خیل عظیم عزاداران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است.

یزدیها رسم دارند که در ایام سوگواری امام حسین(ع) مراسم نخل گردانی اجرا کنند.

معرفی گنجینه های هنر، فرهنگ و تمدن ایرانی در یزد(1)///ویژه نوروز


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.