سالی که هیچ‌کدام از ماه‌هایش خالی از مرگ هنرمندان نبود

سالی را پشت سر گذاشتیم که قطعه هنرمندان بیش از پیش میزبان هنرمندان بود و این سال غم بزرگی را برای اهالی عرصه فرهنگ و هنر بر جای گذاشت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران، در سالی که به پایان رسید، غم فراوانی بر اهالی عرصه فرهنگ و هنر گذشت و گویی مرگ تمرکز خود را بر بزرگان این عرصه گذاشته بود. به همین دلیل برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره این عزیزان به مرور آنچه که در سال 1393 بر اهالی عرصه فرهنگ و هنر گذشت می‌پردازیم.

اولین ماه از سال، فروردین مرگ چند تن از هنرمندان ما را در خود جای داده بود که کام شیرین خانواده‌ها و همچنین دوستدارانشان را تا پایان این سال تلخ کرد که می‌توان به درگذشت حمید مهرآرا بازیگر سینما و تلویزیون، شیرین شازده احمد یکی از اعضای طراحان فیلم، ایرج پورمروت تهیه کننده سینما، ناصر گیتی جاه بازیگر پیشکسوت و بهرام هنرمند مدیر تدارکات و مهدی رفعتی نوازنده پیانو اشاره کرد.

همچنین در 9 اردیبهشت ماه نیما وارسته آهنگساز و تنظیم کننده ویلن و محمد رضا لطفی را در 12 اردیبهشت که هنرمند تار و سه تار و ردیف دان موسیقی ایران است را از دست دادیم.

می‌توان گفت درماه خرداد و تیر خوش شانس بوده‌ایم که تنها 2 نفر از هنرمندان خود، (عباس اذکابی، فوت 20 خرداد ماه 93) و ( باقر صحرا رودی، فوت 9 تیر ماه 93) را از دست داده‌ایم.

عبدالمجید حسینی راد، یکی از هنرمندان برجسته هنرهای تجسمی بود که عمر خود را صرف آموختن و آموزش هنر کرد. هنرمندی که به گفته‌ی بسیاری از استادان هنرهای تجسمی مرگش شوک آور بود چرا که تا لحظه‌ی مرگ در حوزه هنرهای تجسمی فعال بود.

عبدالمجید حسینی راد در سال 1338 در شهر بهبهان متولد شد. این هنرمند فقید در سال 1375 دکترای خود را از فرانسه دریافت کرد. حسینی راد در طول حیاتش ضمن ریاست موزه‌ هنرهای معاصر تهران، داوری بسیاری از اتفاقات و رویداد‌های تجسمی را برعهده داشت. وی سحرگاه 18خرداد 93 بر اثر ایست قلبی در سن 55 سالگی درگذشت.

در ماه مرداد هم مرگ فرهاد مجد آبادی (فوت 15مرداد ماه) هنرمند سینما و تئاتر که در فرانکفورت آلمان درگذشت و اکبر خواجویی (فوت 31 مرداد ماه) یکی از کارگردانان و تهیه کنندگان پیشکسوت ایران زمین را از ما گرفت.

علیرضا نوروزی طلب از هنرمندان برجسته نقاشی کشورمان نیز در 30 مرداد 93 درگذشت. البته مرگ این هنرمند نقاش از سوی خانواده اش مشکوک اعلام شده اما این در حالی بوده که پلیس مرگ وی را خودکشی اعلام کرده بود.

سال 93 آرامش ماه‌‌هایش را از دست داده بود و همین امر موجب شد تا با فوت محمد رضا خورشیدی در 6 شهریور ماه (بازیگر و کارگردان تئاتر ملایر) ، حسین رضایی معروف به عین الله باقر‌زاده در 8 شهریورماه (بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون)، سارا نبی صدر که در 7 شهریور ماه فوت کرد( هنرمند جوان تئاتر عروسکی) در این ماه از دست بدهیم.

ماه محرم هم بی‌حاشیه نگذشت و در پایان این ماه فهمیدیم حاشیه‌هایش غلامعلی پورعطایی (خواننده و نوازنده دو تار منطقه خراسان، فوت 11 مهر 93) ، حامد خسروی(مستند ساز بر اثر سانحه رانندگی در 17 مهر 93 فوت کرد) و رضا رضا پور (هنرمند تئاتر و سینما و تلویزیون بر اثر عارضه قلبی در 29 مهرماه فوت کرد) بود.

شاید می‌توان از ماه‌های آبان و آ‌ذر به عنوان ماه نحس سال 93 یاد کرد.

ساسان سپنتا، پژوهشگر فرهنگ و هنر و زبان شناسی (فوت 3 آبان 93) ، مرتضی پاشایی خواننده محبوب پاپ کشورمان که با رفتنش داغی بر دل مردم ایران گذاشت (فوت 23 آبان 93)، مجید بهرامی هنرمند جوان عرصه‌ی تئاتر (فوت 24 آبان  93) و بهمن بوستان پژوهشگر عرصه‌ی موسیقی که هفت اورنگ و مروری بر موسیقی سنتی و محلی ایران از جمله آثار اوست( فوت 27 آبان 93) از درگذشتگان این ماه هستند.

ماه آذر در میان ماه‌های سال در خصوص مرگ و میر در سال 93 رکورد شکنی کرد چرا که عظیم جوانروح ( فوت 4 آذر 93) ، علیرضا خورشیدفر (فوت 5 آذر 93)، یوسف رضایی( فوت 9‌آذر 93)، ذوالفقار عسگریان (فوت 6 آذر 93)، انوشیروان ارجمند ( فوت 23 آذر 93)، حمید جدیدی (فوت 28 آذر 93)، مرتضی احمدی ( فوت 30 آذر 93) را از دست دادیم.

عظیم جوانروح فیلم بردار پیشکسوت سینما و تلویزیون بود که در آثار او می‌توان به "مختار نامه" ، "معصومیت از دست رفته" ، "شاهگوش"  اشاره کنیم، علیرضا خورشیدی نوازنده کنتر باس که از کارهای او می‌توان به "از کرخه تا راین" اثر مجید انتظامی، "سفر به چزابه" اثر پیروز ارجمند اشاره کرد که وی را بر اثر سکته قلبی از دست دادیم.

یوسف رضایی هنرمند نقاشیخط بوده که در اثر عارضه سکته قلبی فوت کرد وی کسی بود که برای اولین بار اصطلاحات عامیانه را وارد نقاشیخط کرده و از جمله نمایشگاه‌هایش می‌توان به "الله" و "هفت گناه کبیر" اشاره کرد.

ذوالفقار عسگریان نوازنده دو تار خراسانی بود که تبحر ان استاد پیشکسوت در اجراهای ظریف و سرعتی دو تار بود و از دردناک‌ترین غم این ماه می‌توان به فوت بازیگر پیشکسوت کشورمان انوشیروان ارجمند اشاره کرد.

حمید جدیدی از دیگر بازیگران کشورمان که بازی در فیلم‌های "رستاخیر"، "مختارنامه" ، "دستهایش" را از خود بر جای گذاشت که بر اثر سکته‌ی قلبی او را از دست دادیم.

مرتضی احمدی بازیگر پیشکسوت تئاتر و تلویزیون که با رفتنش اهالی عرصه هنر را بسیار متأثر کرد و آنها را تنها گذاشت در سن 90 سالگی به دلیل مشکلات ریوی که چند سال با آن دست و پنجه نرم می‌کرد از دست دادیم.

ماه دی هم خالی از مرگ و میر نبود چرا که برگرونی بغوسیان (متوفی در ماه 93) ، صادق ماهرو (متوفی در 6 دی ماه 93) ، احمد رسول زاده (متوفی در 21 دی ماه 93) ، محمد حسین پور( متوفی در 27 دی ماه 93) از جمله درگذشتگان این ماه بودند.

برگرونی بغوسیان هنرمند سینما و فیلمبرداری ما بود همچنین صادق ماهرو و پیشکسوت عرصه دوبله کشورمان که به نقش گوریل انگوری شهرت داشت، احمد رسول زاده از دیگر هنرمندان عرصه دوبلاژ بود و در آخر به محمد حسین پور یکی از کارگردانان و تهیه کنندگان می‌توان اشاره کرد.
 
در سالی که گذشت هنرمند خود آموخته هنرهای تجسمی حسن حاضر مشار که عمر خود را در دنیای خود آموخته هنرهای تجسمی به سر برد هم پس از تحمل بیماری طولانی در بیمارستان سینا درگذشت.

حاضر مشار پس از مرگش بیشتر شناخته شد چرا که در طول حیاتش به تنهایی و بی سر و صدا با چوب مجسمه‌هایی را می ساخت اما در تنهایی خود آنها را حفظ می کرد. برخی وی را پدر هنر خود آموخته‌ی ایران نامیدند اما تمام این تعاریف پس از مرگش صورت گرفت. مراسم تشییع این هنرمند خودآموخته در سکوت و خلوت برگزار شد. حسن حاضر مشار در 14دی ماه 93 در سن 90 سالگی درگذشت.

اکبر صابونچی راد از هنرمندان خوشنویس کشورمان که از جمله هنرمندان تأثیر‌گذار در این هنر سنتی بود در 27 دی ماه در سن 72 سالگی درگذشت. این هنرمند فقید ویژگی خاصی در هنر سنتی داشت. صابونچی راد ضمن اینکه با هر دو دست به خلق اثر می‌پرداخت، آیینه نویسی هم می‌کرد.

در بهمن ماه تنها نوشین تندسته بازیگر جوان تئاتر را که بر اثر سوختگی شدید در 30 بهمن ماه در سکوت به آغوش مرگ رفت.

سال 93 در آخرین ماه سال هم از خجالت اهالی عرصه‌ی  فرهنگ و هنر تاکنون به خوبی درآمد.

تاکنون از درگذشتگان این ماه می‌توان به زاون قوکاسیان منتقد و مترجم سینما ( متوفی در 11 اسفند 93) ، سعید مترصد دستیار کارگردان، برنامه ریز و طراح( متوفی در 4 اسفند 93) و بهرام ریحانی هنرمند پانتومیم که بر فراز قله دماوند طولانی‌ترین پانتومیم جهان از آثار اوست اشاره کرد.

یوسف رضایی هنرمند نقاشی خط هم در سال 93 خطی بر خاک نوشت و دنیایی را با نوشته‌های به یادگار گذاشته از خود ترک گفت.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار