مهم‌ترین رویدادهای حوزه راه در سال 93؛

راه‌آهن ترانزیتی شرق دریای خزر به بهره‌برداری رسید

مراسم بهره‌برداری از خط راه‌آهن ترانزیتی شرق دریای خزر با حضور روسای جمهوری ایران، ترکمنستان و قزاقستان یکی از مهم‌ترین رویدادهای حوزه راه در سال 93 بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، بهره‌برداری از خط راه‌آهن ترانزیتی شرق دریای خزر در چهارشنبه، 12 آذر) با حضور روسای جمهوری ایران، ترکمنستان و قزاقستان یکی از  مهم ترین رویدادهای خبری امسال در حوزه راه وشهرسازی بود.

براساس این گزارش این خط اهن 920 کیلومتری به عنوان کریدور ریلی شمال به جنوب از شهر اوزن در قزاقستان تا شهر گرگان در استان گلستان ساخته شده است که از این میزان حدود 85 کیلومتر در خاک جمهوری اسلامی ایران، 700 کیلومتر در خاک ترکمنستان و 140 کیلومتر نیز در خاک قزاقستان قرار دارد.

با این خط آهن، مسیر حمل و نقل تجارت جهانی میان شرق (از چین تا آسیای مرکزی) و غرب جهان (بویژه اروپای غربی) حدود 10 هزار کیلومتر راه زمینی کاهش یافت.

براساس این گزارش  جاده ابریشم جاده ای است که مسیر حمل و نقل تجارت جهانی میان شرق از چین تا آسیای مرکزی و غرب جهان به ویژه اروپای غربی را حدود 10 هزار کیلومتر راه زمینی کاهش می دهد و اکنون احیای آن با تدبیر مسئولان جمهوری اسلامی ایران تحقق یافته و زمینه رونق اقتصادی و سیاسی این منطقه را فراهم کرده است.

این کریدور مهم که تداعی کننده جاده ابریشم در دوران باستان است، می تواند باعث رشد و توسعه این مناطق از طریق امکانات ترانزیت ریلی- جاده ای شود.

براساس این گزارش بعد از راه آهن سرخس – تجن که نخستین خط ریلی میان جمهوری اسلامی ایران و آسیای مرکزی است، دومین خط ریلی ایران و آسیای مرکزی نیز احداث شود و کشورهای ترکمنستان و قزاقستان از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران به آبهای آزاد خلیج فارس متصل شوند.

رهگذر ریلی شمال- جنوب نوید بخش تحول و توجه راهبردی به آبادسازی شرق و نوار ساحلی جنوب کشور است چراکه این کریدورِ مهم، یکی از عوامل اصلی رشد و توسعه این مناطق از طریق امکانات ترانزیت ریلی-جاده ای است.

براساس این گزارش این کریدور دومین کریدور شمال ـ جنوب محسوب می شود و گستره عبور از آسیا در شرق دریای خزر تا خلیج فارس را پوشش می دهد و تسهیل ارتباط شرق به غرب دریای خزر از طریق شمال ایران را فراهم می کند.

این راه آهن همچنین ارتباط اروپا با آب های خلیج فارس را نیز تسهیل می کند وسبب سهولت حمل و نقل و تردد حجم عظیمی از کالاها در این مناطق می شود.

براساس این گزارش رفیعی نژاد معاون شرکت ساخت وتوسعه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران  با بیان اینکه گسترش شبکه حمل ونل ریلی یکی از پارامترهای مهم برای پیشرفت وتوسعه کشور محسوب می شود،افزود:حمل ونقل ریلی دارای ضریب ایمنی بالا، افزایش ظرفیت جابه جایی مسافر و بار وهمچنین دارای ارز آوری بالا است.

وی درادامه اظهار داشت: در سال اول بهره برداری این راه آهن ظرفیت جابه جایی 10 هزار مسافر و 3 میلیون ونیم تن بار را دارد.

معاون شرکت ساخت وتوسعه در ادامه تصریح کرد:در سال 20 طوری برنامه ریزی شده که ظرفیت جابه جایی مسافر به 20 هزار نفر و جابه جایی بار به 12 میلیون تن در سال برسد.

کاهش هزینه های بخش حمل ونقل با راه اندازی خط آهن

براساس این گزارش با راه اندازی خط آهن مذکور که راهگذر ریلی «شمال - جنوب» نیز نامیده می‎شود، زمان حمل و نقل و ترانزیت کالا از این مسیر ریلی، دو شبانه روز و هزینه‎های بخش حمل و نقل به صورت قابل ملاحظه کاهش می یابد.

این خط ریلی که دومین کریدور شمال ـ جنوب است، کشورهای ترکمنستان و قزاقستان را از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران به آبهای آزاد خلیج فارس متصل می کند. این خط علاوه بر کشورهای مذکور، به عنوان خط ریلی جدید برای کل منطقه حائز اهمیت است و حمل و ترانزیت بار را میان کشورهای منطقه تسهیل و زمان و هزینه های حمل بار را کاهش می دهد.

به گفته عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، این طرح در راستای توسعه تعاملات بین المللی ایران با کشورهای همسایه و سیاست تمایل حداکثری برای ارتباط با آنها اجرا شده است، ضمن آن که در اتصال چین به اروپا و روسیه به خلیج فارس نیز نقش محوری خواهد داشت.

آخوندی با بیان اینکه کریدورهای ترانزیتی متعددی از خاک ایران عبور کرده و خاورمیانه را به آسیا و اروپا متصل می کند که از آن جمله می توان به کریدورهای شمال ـ جنوب (غرب دریای خزر)، کریدور بین المللی آسیا ـ اروپا، کریدور شرق ـ غرب (خلیج فارس ـ دریای مدیترانه)، کریدور اسلام آباد ـ تهران ـ استانبول، کریدور بندرعباس ـ آلماتی اشاره کرد گفت:  امروز نیز کریدور ایران ـ ترکمنستان ـ قزاقستان (شرق دریای خزر) با حضور روسای جمهوری این سه کشور به بهره برداری می رسد.

 براساس این گزارش حسین عاشوری با بیان اینکه راه‎اندازی قطارهای مسافری و توریسم می‎تواند باعث تبادلات فرهنگی بین کشورها شود،افزود: توریسم گردشی، درمانی و زیارتی از مزایای خطوط ریلی است که می‎تواند روابط اجتماعی منطقه و مردم دو کشور را بیشتر کند.

وی در خصوص جزئیات کریدور ریلی ایران، ترکمنستان و قزاقستان تصریح کرد: تفاهم‎نامه پروژه ریلی اینچه‌برون در سال 1386 با حضور روسای سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان به امضاء رسید و قرار شد این خط ساخته شود.

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن  افزود: مطالعات این خط ریلی و فازهای اجرایی آن در سال 1386 در کشور ترکمن شروع شد در کشور ما نیز ساخت این خط ریلی که 80 کیلومتر آن در داخل ایران است از سال 1390 آن آغاز شد.

عاشوری با بیان اینکه خط ریلی ایران، ترکمنستان و قزاقستان تکمیل شده است، یادآور شد: 700 کیلومتر از این خط در کشور ترکمنستان و 140 کیلومتر در کشور قزاقستان است که در مجموع این خط ریلی به پایان رسیده و آماده بهره‎برداری است.

وی گفت: اگر بخواهیم از این خط استفاده کامل کنیم لازم است که پایانه‎های حمل بار ترکیبی برای ساخت سیلو، ذخیره گندم و پایانه حمل کالای فولادی در مرز اینچه‎برون ساخته شود تا بتوان از آن خط از ظرفیت بیشتری استفاده کنیم.

متقاضی اصلی احداث چنین خطی کشور قزاقستان بود

گفتنی است قزاقستان جزو کشورهایی است که در منطقه بیشترین حجم غلات خصوصا گندم را تولید می‎کند و سالانه حدود 8 میلیون تن گندم صادر می‎کند و یکی از مسیرهای مناسبی که برای صادرات گندم دارد این است که از طریق ایران به خلیج فارس برساند.

براساس این گزارش معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه 130 میلیارد تومان برای تکمیل خط آهن گرگان - اینچه‌برون هزینه شده، گفت: 75 درصد این پروژه در دولت قبلی و 25 درصد در دولت فعلی اجرا شده است.

سیدمسعود نصر آزادانی درباره خط آهن گرگان - اینچه‌برون اظهار داشت: راه‌آهن کریدور ترانزیتی شرق خزر از ایران تا ترکمنستان و قزاقستان در سال 1390 براساس توافقات دولت سه کشور بررسی و تفاهم‌نامه‌ای در این‌باره منعقد شد.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی این پروژه از سال 91 آغاز شد، گفت: خط آهن ایران - ترکمنستان - قزاقستان حدود 900 کیلومتر است که 88 کیلومتر از این مسیر در ایران، 700 کیلومتر در ترکمنستان و 120 کیلومتر در قزاقستان است.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: امکان حمل 14 میلیون تن کالا در سال در این مسیر پیش‌بینی شده و ایستگاه‌ها و خطوط امکان تعویض بوژی و مبادله کالا در کریدور فراهم است.

نصر آزادانی تصریح کرد : برای احداث این مسیر ریلی 130 میلیارد تومان هزینه شده که 100 میلیارد تومان در دولت قبل و 30 میلیارد تومان در دولت یازدهم بوده است.

با توجه به اتصال خطوط ریلی ایران به ترکیه در غرب و امتداد خطوط ریلی کشور تا بندرعباس و اتصال به پاکستان در جنوب شرق و اتصال به عراق در جنوب غرب و از طرفی اتصال خطوط ریلی قزاقستان به روسیه در شمال ، اتصال خطوط ریلی ترکمنستان به ازبکستان در شمال شرق، این مساله قابل پیش بینی است که خط ریلی جدید تاثیر قابل توجهی در ترانزیت و رشد حجم تجارت در کشورهای منطقه خواهد داشت.

بی اثر شدن تحریم های غربی راه اندازی خط راه‌آهن گرگان اینچه

با راه اندازی خط ریلی ایران - ترکمنستان - قزاقستان، بیش از 600 کیلومتر از طول مسیر حمل و نقل بین‎المللی کشورهای مشترک المنافع تا خلیج فارس و اروپا کاسته می شود.

این خط آهن به عنوان کریدور ریلی شمال- جنوب از شهر اوزن (Uzen ) در قزاقستان تا قزل قایا در مرز قزاقستان و ترکمنستان و از آن نقطه تا شهر برکت در ترکمنستان و از برکت تا اترک و اینچه برون در مرز ایران و ترکمنستان و از اینچه برون تا شهر گرگان ساخته شده و آماده بهره برداری است.

براساس این گزارش  طول راه آهن جدید حدود 920 کیلومتر است که حدود 85 کیلومتر در خاک جمهوری اسلامی ایران، 700 کیلومتر در خاک ترکمنستان و 140 کیلومتر نیز در خاک قزاقستان قرار دارد.

خط ریلی جدید کشورهای ترکمنستان و قزاقستان را از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران به آبهای آزاد خلیج فارس متصل می کند. این خط علاوه بر کشورهای مذکور، به عنوان خط ریلی جدید برای کل منطقه حائز اهمیت است و حمل و ترانزیت بار را میان کشورهای منطقه تسهیل می کند، زمان و هزینه های حمل بار را کاهش می دهد. این نکته را نباید فراموش کرد که در شرایط تحریم، ساخت خط آهنی که بخشی از کریدور شمال به جنوب را تکمیل می کند، شاید از توان اکثر کشورها خارج باشد، اما خوشبختانه با توان متخصصان داخلی اکنون این پروژه بزرگ آماده راه اندازی است.

در واقع راه اندازی این پروژه عظیم، بر بی اثر بودن تحریم های ظالمانه بین المللی و یکجانبه بر خواست کشورهای منطقه برای توسعه همکاریها با ایران و استفاده از موقعیت ژئوپلتیکی کشورمان تاکید دارد؛ موضوعی که نمی توان آن را انکار کرد.  

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار