یک روان‌شناس در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛

4 مرحله‌ای که برای انتخاب بهترین تصمیم الزامی هستند!

یک روان‌شناس گفت: یک تصمیم‌گیری به ریسک و خطر نیاز دارد به کار بردن نیروی فکر، تحقیق و برنامه‌ریزی در ایجاد مهارت در اینکار مؤثر هستند.

ربابه غفار تبریزی روان‌شناس در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، با بیان اینکه نباید از تصمیم‌گیری ترسید‌ و گاهگاهی در آن به ریسک کردن نیاز است، اظهار کرد: اگر ریسک انجام نشود کارها پیش نمی‌رود و به  کار بردن نیروی فکر، تحقیق وبرنامه‌ریزی در ایجاد مهارت در تصمیم‌گیری مؤثر هستند.

وی بیان کرد: چهار مرحله‌ی اساسی برای انتخاب بهترین تصمیم الزامی‌ است که به چرخه‌ی مراحل تصمیم‌گیری موسوم است.

تبریزی با بیان اینکه برای تصمیم‌گیری درست ابتدا باید اطلاعات را جمع‌آوری کرد،‌تصریح کرد: بهتر است مسئله را با تمام مشخصات و جزئیات گوناگون آن، همچنین موقعیت و جایگاه واقعی شخص بررسی کرد به عنوان مثال نارضایتی‌ها، آرمان‌ها، نیازها و اولویت‌های او را مشخص کرد.

وی افزود: در مرحله‌ی بعد باید تمام راه حل‌های ممکن را شناسایی کرد، عوامل مختلف تصمیم‌گیری را لیست کرد و گامی فراتر از شناخت برداشت تا راهها و فرصت‌های مختلفی در اختیار شخص قرار گیرد.
تبریزی عنوان کرد: در مرحله‌ی سوم باید به تجزیه و تحلیل عواقب و نتایج این عوامل پرداخت و بررسی کرد که هر کدام چه عیب و حسنی دارد.

این روان‌شناس در پایان تأکید کرد: در مرحله‌ی آخر باید راهی را که کمترین عیب و بیشترین حسن را دارا است انتخاب کرد و به سنجش و ارزیابی میزان تأثیر هر انتخاب بر روی خود و اشخاصی که برای فرد مهم هستند پرداخت به طوری که با خلق و سلیقه‌ی او تطابق و تناسب داشته باشد.

انتهای پیام/
برچسب ها: مرحله ، تصمیم ، روانشناس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار