هر روز نوروز با یک بازی محلی قدیمی ایران؛

حکایت نامی سرنوشت ساز که صعود ستارگان آزاد را در بر دارد...!؟

بازی محلی قدیمی ایرانی استوپ هوایی یا آزاد، بازی است که سرنوشت ستارگان آزاد را تعیین و دقت و سرعت آنها را تقویت می کند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری باشگاه خبرنگاران، بازی های اجتماعی، محلی، بومی، کوچه محله ای بازی هایی هستند که در گذشته کودکان و نوجوانان با تشکیل گروه های مختلف در کوچه ها، محلات، محوطه های باز... به صورت گروهی و دسته جمعی بازی می کردند، این بازی ها علاوه بر تقویت ارتباط افراد در گروه باعث تقویت فرهنگ سنت، آداب و رسوم و سبک زندگی ایرانی بود.

بازی هایی که به عنوان یک فعالیت مناسب و ورزشی دسته جمعی سلامت کودکان و نوجوانان را تامین میکرد، تقویت اعتماد به نفس، تقویت ارتباط های جمعی و گروهی، اتحاد و همبستگی، تقویت شخصیت و خودباوری و... از مهمترین محصولات بازی های بومی،محلی  و کوچه محله است.

*با استپ هوایی یا استپ آزاد بیشتر آشنا شویم

استپ هوایی یا استپ آزاد از بازی های محلی، بومی وکوچه محله و بازی های قدیمی و تاریخی ایران است که در نسل های مختلف و نسل  میان کودکان و نوجوان رواج داشته است.

این بازی به وسیله تعدادی بازیکن به همراه یک توپ انجام می شود تعداد بازیکنان این بازی نامحدود است، در ابتدا توپ به دست بازیکن شروع کننده بازی به هوا پرتاب می شود، همزمان با پرتاب توپ به هوا نام شخصی از بازیکنان حاضر به وسیله پرتاب کننده با صدای رسا گفته شده وفردی که نام او برده شده سعی می کند که توپ را بدون اصابت آن به زمین بگیرد.

در این حین دیگر بازیکنان شروع به دویدن ودور شدن از آن منطقه می کنند، فردی که نام او برده شده در صورتی که موفق به گرفتن توپ شده، دوباره عمل پرتاب توپ به هوا و صدا زدن نام یکی دیگر از بازیکنان را انجام می دهند در صورتی که موفق به گرفتن توپ نشد،آنگاه به دنبال توپ دویده و سعی می کند هر چه سریعتر توپ را بگیرد.

به محض گرفتن توپ بازیکنان دیگر به محض شندین کلمه استوپ موظف هستند در جایی که می گوید استوپ توقف کنند، شخصی که توپ را دردست دارد، می تواند به دلخواه به طرف هر کسی که بوده و یا هر کس که وی مایل است، توپ را پرتاب کند در این حالت هیچ یک از بازیکنان مجاز به حرکت نیست در صورتی که توپ به فرد مورد نظر برخورد کرد، یک امتیاز منفی به ضرر فردی که توپ به او برخورد کرده است منظور می شود در صورتی که توپ به وی برخورد نکند یک امتیاز منفی به ضرر شخص پرتاب کننده منظور می شود.

بازی مجدد به دست فردی که توپ را پرتاب می کنند آغاز می شود بازی با همین چرخه تکرار شده تا امتیاز منفی شخصی به عدد مورد توافق و از پیش تعیین شده ای برسد.

در این حالت بازیکنان دیگر به غیر از شخص دارای امتیاز منفی وارد شور شده و نامی را که انتخاب شده می خوانند و نام مستعار برای وی انتخاب می کند از اینجا به بعد وی را با نام مستعار هنگام پرتاب توپ به هوا می خوانند هر کس وی را با نام اصلی وی صدا کند، یک امتیاز منفی به حسابش منظور خواهد شد، با رسیدن امتیازات منفی به عدد مورد توافق و از پیش تعیین شده دیگری شخص مورد نظر را روبه دیوار یا سطح دیگری چسبانده (‌تکیه داده) و هر یک از بازیکنان وی را با توپ مورد اصابت قرار می دهند.

پس از پایان این توپ باران، شخص مورد نظر در اصلاح سوخته و از بازی خارج می شود.

بازیکنان دیگر آنقدر به بازی ادامه داده تا یک نفر باقی بماند که او همان برنده نهایی بازی است.

گزارش از زهره کلهر

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار