سفر به «دشت هویج»

دشت گرچال یا همان «دشت هویج» یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری روستای افجه است.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران، دشت هویج تهران یا "گرچال" نام دشتی واقع در البرز مرکزی، بخش لواسانات شهرستان شمیران در استان تهران است.

دشت هویج یکی از زیباترین جاذبه‌های روستای افجه است در ارتفاع 2 هزار و 400 متری از سطح دریا و در بالاست مرکز روستا، ناحیه گلندوک و لواسان قرار دارد.

روایت‌های تاریخی مختلف در روزگار گذشته نشان می‌دهد بخش وسیعی از زمین‌های این دشت به  کاشت هویج اختصاص داشته اما امروز اثری از این مزارع به چشم نمی‌خورد.

برای رسیدن به دشت هویج دو مسیر پیش روی ما قرار دارد، اولی یک جاده آسفالته پنج کیلومتری است که با عبور از جاده لشگرک ما را به لواسان و در نهایت افجه و دشت هویج می‌رساند.

راه دوم نیز هشت کیلومتر مسافت دارد و به طرف شمال شرقی می‌روید، به دلیل کوهستانی بودن جاده رسیدن به دشت هویج در تابستان حدود یک ساعت و نیم و در زمستان به بیش از دو ساعت زمان نیاز دارد.

اغلب مسافرانی که به دشت هویج سفر می کنند، گشتی در مزارع و باغ‌های آن زده و چند ساعتی را با طبیعت بکر این منطقه سپری می‌کنند.

دیدن جاذبه‌‌های زیبا و بکر دره شمالی افجه خالی از لطف نیست. این دره در فصول مختلف سال مورد توجه هزاران گردشگر قرار دارد و از این رو مورد توجه کوهنوردانی است که از مسیرهای آن برای صعود به قله‌های آتشکده، ساکا، یخچال و مهرچال استفاده می‌کنند.

آبشار پسچویک در فاصله یک و نیم کیلومتری شمال شرقی روستا و در منطقه یال کوه که مشرف به دشت هویج است، قرار دارد.

این آبشار حدود 15 متر ارتفاع داشته و اطراف آن پوشیده از درخت‌های افرا است.

آبشار زیبای موآب که در سینه‌کش قله ساکا و قبل از دشت هویج واقع شده و حدود 180 متر ارتفاع دارد.

در شمال غرب دشت هویج و در مسیر صعود به قله آتشکده دشت "سبواستان" است و آبشار چرند به ارتفاع 45 متر از دامنه کوه به دره پایین سرازیر می‌شود. کمی آن طرف‌تر حمام تاریخی روستا که در مرکز بافت قدیمی واقع شده نظرها را به خود جلب می‌کند این حمام دارای دو بخش مجزای زنانه و مردانه بوده و بنای ان دارای طاق، گنبدهای عرقچین و قوس‌های جناغی است. اهالی قدمت حمام را به دوره صفوی یا اوایل حکومت قاجار نسبت می‌دهند اما همچنان فعال و مردم روستا از آن استفاده می‌کنند.

اگر به محله چراغان سری بزنید می‌توانید ضمن تماشای بافت دیدنی آن، سقاخانه ابوالفضل را از نزدیک ببینید. این سقاخانه و درخت چنار کهنسالی که قدمت آن به 400 سال قبل نسبت داده‌اند از شهرت زیادی برخوردار هستند.

قلعه ساکا از بناهای قدیمی این ناحیه است که قدمت قلعه را حداقل به قرن دوم و سوم می‌دهند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۰۳ اسفند ۱۳۹۶
خیلی جالب بود
آخرین اخبار