اردبیل؛

افزایش 37/6درصدی بارش باران در اردبیل

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل گفت: میزان بارش باران از سال 93 تاکنون نسبت به سال مشابه 6/37 درصد افزایش داشته است.

داود نجفیان درگفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل گفت: میزان بارش باران در محدوده مطالعاتی اردبیل از شروع سال آبی 93 تاکنون 276میلی متر بوده که نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

وی با اشاره به سنجش میزان بارندگی در محدوده مطالعاتی استان اردبیل توسط20 ایستگاه شرکت سهامی آب منطقه ای اردبیل افزود: امسال میزان بارش باران در شهرهای اردبیل مشگین شهر،خلخال و دشت مغان چشمگیر بوده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اردبیل بیان کرد: مصرف آب شرب نسبت به دو سال گذشته افزایش یافته است و به 32میلیون متر مکعب در سال رسیده است.

نجفیان با اشاره به کمبود آب در سد یامچی و قوری چای گفت: جلسات مشترکی با بهره برداران جهت مصرف بهینه از آب این سدها انجام شده است تا در تامین آب شرب به مشکل برخورد نکنیم.

وی تعداد چاههای دارای پروانه بهره برداری در سطح استان را 4هزار و 556 حلقه عنوان کرد و افزود: این حلقه چا هها سالانه طبق مفاد پروانه 241/78میلیون متر مکعب تخلیه آب دارند .

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اردبیل افزود: از تعداد چاههای موجود در استان 3هزار و 681حلقه مربوط به بخش کشاورزی 720حلقه مربوط به بخش صنعت و خدمات و 155حلقه به شرب شهری و روستایی می شود.

نجفیان بیان کرد: محدوده مطالعاتی اردبیل به دلیل دارا بودن سفره آب زیرزمینی دارای اهمیت بوده است و این دشت دارای وسعتی حدود 990کیلومتر مربع است.

وی بزرگترین دشت حاصلخیز را حوزه دره رود عنوان کرد و افزود: در طول نیم قرن اخیر مهمترین منبع تامین آب کشاورزی صنعت و شرب بوده که به دلیل برداشت بی رویه سطح آب زیرزمینی با افت مواجه شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اردبیل با اشاره به فرا رسیدن فصل تابستان و احتمال افزایش مصرف خانگی گفت: در ارتباط با کنترل مصرف آب برای شرب وکشاورزی اقدامات قابل توجهی انجام شده است.

نجفیان افزود: تا به حال بیش از 500 دستگاه کنتور هوشمند آب و برق بر روی چا ههای برقی کشاورزی نصب شده است و مالکین چا هها بر اساس حق آبه خود ملزم به کنترل مصرف آب کشاورزی می باشد .

وی با اشاره به برنامه ریزی برای تغییر الگوی کشت و ترویج روش های نوین آبیاری با مشارکت سازمان جهاد کشاورزی گفت: با اجرای این روش ها می تواند گام محکمی در مقابله با بحران بی آبی برداشت.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اردبیل تصریح کرد: با برنامه ریزی انجام شده و ایجاد تمهیدات لازم شهروندان اردبیل جهت تامین آب در فصل تابستان با مشکلی مواجه نخواهند شد.

نجفیان با اشاره به یادآوری آب تجدید شونده بر تغذیه دشت اردبیل گفت: بر اساس نتایج انجام شده آب زیر زمینی منتهی به سال 84 – 85 ، 153 میلیون متر مکعب می باشد که برداشت مازاد بر آب موجبات افت و کسری مخزن شده است.

انتهای پیام/س

برچسب ها: اردبیل ، افزایش ، بارش ، باران ، سال ، گذشته
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.